مراسم نکوداشت دکتر محمدحسن تبرائیان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

تقدیر از چهره ماندگار ادبیات عرب

دکتر سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم نکوداشت خدمات تقریبی و علمی دکتر محمدحسن تبرائیان، گفت: دکتر تبرائیان پرورش‌یافته حوزه علمیه و تربیت‌شده دانشگاه است، از این رو با اهالی حوزه و دانشگاه و حوزه‌های علمیه شیعه و سنی تعامل خوبی دارند. به این سبب، می‌توان او را شخصیتی ممتاز خواند. ایشان با مراکز علمی و فرهنگی جهان اسلام هم در حوزه و هم دانشگاه ارتباط گسترده‌ای دارند. تسلط بر دو حوزه ادبیات عرب و فارسی از دیگر ویژگی‌های ایشان است. ایشان چهره ماندگار در حوزه ادبیات عرب هستند و در ادبیات فارسی نیز پا به پای عربی پیش رفته‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دکتر تبرائیان ادب و ادبیات را با تواضع و فروتنی ترکیب کرده‌اند، یادآور شد: ایشان عمر خود را در مسیر تقریب مذاهب اسلامی گذاشتند؛ در مسیر نهادهای تقریبی نیز فعال بودند. در مطالعات تقریبی صاحب‌نظرند و در حوزه تقریب بین ادیان و همبستگی انسانی نیز نکات قابل توجهی دارند. دکتر تبرائیان در حوزه مراودات تقریبی و در نهادسازی تقریب نیز صاحبنظر هستند.
 
یادگاری هایی از تفسیر قرآن و نهج البلاغه
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری نیز با تأکید بر اینکه استاد تبرائیان علاوه بر ادبیات عربی در ادبیات فارسی هم چهره بسیار برجسته‌ای هستند و تحصیلات حوزوی و دانشگاهی دارند و خدمات فراوانی از خود داشته‌اند، اظهار کرد: اگرچه مقالات پژوهشی زیادی ارائه داده‌اند اما در تفسیر قرآن و ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه نیز اقدامات بسیار خوبی از خود به یادگار گذاشته‌اند؛ ارتباط فردی با علمای بزرگ شیعه و سنی داشته و جدیدترین مواضع علما را به دفتر مقام معظم رهبری منتقل می‌کردند. ایشان ارادت خاصی به حضرت امام و مقام معظم رهبری دارند؛ پشتکار ایشان و حالت‌های عرفانی و ارتباطات عالی با اهل بیت(ع) و تواضع و وفاداری نسبت به دوستان از دیگر ویژگی‌های ایشان است. امیدوارم این دانشگاه که با همت دکتر تبرائیان و آیت‌الله واعظی راه‌اندازی شده است شبیه دانشگاهی همانند الازهر شود.
 
ارزش و منزلت استاد
غلامعـــلی حـــداد عـــادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه بارها در جلسات مختلف خدمت ایشان بوده‌ام و هر بار چهره پرمهر و بامحبت ایشان بر احترام من نسبت به او افزوده است، گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، استکبار می‌خواست از تسری انقلاب به سوی سایر مسلمانان جلوگیری کند و در درون خود محصور بماند. یکی از راهبردهایی که استکبار در این مسیر پیش گرفت ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی بود و از هر شیوه‌ای برای این هدف خود استفاده و بین دو طرف دشمنی ایجاد کرد. در این شرایط وجود شخصیت‌هایی که چنین توطئه‌هایی را خنثی می‌کنند یک ارزش و غنیمت است، از جمله این شخصیت‌ها که اعتقاد به گفت‌وگو داشت آیت‌الله تسخیری بود؛ دکتر تبرائیان نیز در چنین چشم‌اندازی حرکت می‌کنند و شایسته این هستند که الگو شوند چرا که از بینش کافی برخوردارند.
 
فرهیخته دانشگاه عراق و الازهر
آیت‌الله محمدحسن اختری، رئیس بنیاد عاشورا نیز با بیان اینکه بنده معتقد به ضرورت بهره‌برداری بیشتر از این شخصیت هستم و باید گفت، ایشان واقعاً مظلوم واقع شده‌اند، اظهار کرد: نقش هر انسانی بسته به اثربخشی است که او در زندگی خود با قلم، بیان، گفتار و رفتار دارد و تعامل و رفتار در این زمینه بیشترین نقش را دارد. دکتر تبرائیان از فرهیختگان و پرورش‌یافتگان دانشگاه عراق و دانشگاه الازهر بودند. در الازهر استاد نیز بودند که از معروف‌ترین دانشگاه‌هاست. در عراق و مصر با ارتباطات زیادی که با افراد و شخصیت‌های مختلف داشت، توانست در مجمع تقریب به‌خوبی نقش ارتباطات بین‌المللی را ایفا کند و در کنفرانس‌های متعددی شرکت داشته باشد. او صداقت، پاکی، ایمان و اخلاص خود را به همه علمای جهان اثبات کرده است. شناخت و معرفت نسبت به گروه‌های مختلف اسلامی و نقش آنها از دیگر ویژگی‌های ایشان است. دکتر تبرائیان در شناخت مسأله مقاومت و فلسطین و حمایت از این مسأله، یکی از ارکان کم‌نظیر است. یکی از راهنمایان و آشنایان این راه هستند که باید از وجود ایشان بهره برد.
 
پیش برنده گفتمان تقریب
دکتر صادق واعظ‌زاده، رئیس مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت نیز گفت: تقریب مذاهب اسلامی امری چندبعدی است. دارای بعد روحی و اخلاقی است تا موجب محبت و صمیمیت میان مسلمانان شود و دل‌ها را به‌هم نزدیک کند. تقویت این بعد کار معلمان اخلاق و هنرمندان است. تقریب امری اجتماعی است تا فکر و رفتار مردم را تقریبی کند و این کار رسانه‌های ارتباط جمعی است. تقریب بعد فیزیکی هم دارد که کار مهندسان و معماران است. اما بن‌مایه تقریب، علمی است و عالمان نقش‌آفرین این بعد تقریب هستند.
دکتر تبرائیان در بعد علمی خدمت‌های بزرگی به تقریب مذاهب اسلامی انجام داده است. ایشان استاد زبان و ادبیات عرب است و بر زبان معیار عربی تسلط دارد. ایشان به‌خاطر تحصیل و تعلیم در عراق، مصر و سوریه با گویش‌های مختلف زبان عربی آشنایی نزدیک دارد. این تسلط و آشنایی امتیاز مهم تألیفات، ترجمه‌ها و ویراستاری‌های متعدد ایشان به زبان عربی است که بخوبی در خدمت تقریب قرار گرفته است. اخلاق نیکو و حسن معاشرت دکتر تبرائیان با شیعه و سنی در ایران و جهان اسلام و رعایت ادب، اخلاق و انصاف در آثارش، نمونه‌ای است در ایجاد صمیمیت و محبت بین مسلمانان.
دکتر تبرائیان اهل زبان و ادب فارسی است و با تسلط بر زبان عربی و فارسی مشتاقان زلال زبان و ادبیات فارسی را در ایران، مصر، سوریه و دیگر کشورها سیراب کرده است. ایشان در پیشبرد گفتمان تقریب از طریق سخنرانی‌ها، مسافرت‌ها، ملاقات‌ها و مصاحبه‌های خود در بعد اجتماعی تقریب نیز فعال و مؤثر بوده است.
وی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های متعددی از عضویت در شوراها و انجمن‌های علمی در داخل و خارج کشور تا معاونت بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را بر عهده داشته است. دکتر تبرائیان بیش از 10 سال همکار و همراه نزدیک آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی در امر تقریب مذاهب اسلامی و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در زمان ریاست آیت‌الله واعظ‌زاده بر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بوده است. در همه این مسئولیت‌ها، تخصص علمی و ارتباطات بین‌المللی دکتر تبرائیان در جهان اسلام به عنوان عالمی شناخته شده با رویکرد تقریبی برجسته و کم‌نظیر بوده است.
 
توصیه های استاد
به دانشگاهیان چه بود؟
 محمدحسن تبرائیان؛ محقق، مترجم و چهره ماندگار در عرصه زبان و ادبیات عرب و تقریب مذاهب نیز با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، به مسأله فلسطین و غزه اشاره کرد و خطاب به اهل سنت شافعی گفت: مرحوم محمد بن ادریس شافعی اهل غزه بودند و از علما و دانشجویان شافعی مذهب می‌خواهیم اهتمام بیشتری نسبت به نشان دادن رنج مردم غزه داشته باشند. بارها از آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی شنیدم که مقام معظم رهبری تأکید داشته و دارند که دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی باید هم‌تراز الازهر باشد؛ پس باید در این راستا قدم برداشت.
وی به اهمیت زبان عربی اشاره کرد و گفت: زبان عربی زبان قرآن است و برای اینکه دانشجویان این دانشگاه بتوانند مدارج عالی را در دانشگاه‌های اسلامی جهان ادامه دهند، تقویت زبان عربی، ضروری است. تدریس زبان عربی هم باید با خود زبان عربی انجام شود. وی بر ضرورت تدریس علوم حدیث و عقد قراردادهای فرهنگی با دانشگاه‌های اسلامی از جمله دانشگاه‌های زیتونه تونس، الازهر و... تأکید کرد. تبرائیان در بخشی از سخنان خود پیشنهاد کرد، دانشجویان روزی یک حدیث کوتاه یا یکی از کلمات قصار امام علی(ع) را مطالعه کنند. وی بر ضرورت چاپ کتاب‌های بزرگانی چون کتاب‌های آیت‌الله تسخیری و آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی تأکید گذاشت.