رسول سلیمانی، کارشناس بازار خودرو

روش معقولانه اصلاح قیمت چیست؟

ایلیا پیرولی
خبرنگار

 
کارشناس بازار خودرو با اشاره به اعلام قیمت جدید محصولات دو شرکت خودروسازی ایران خودرو - سایپا به «ایران» گفت: تعدادی از مدل‌های خودرویی بیش از یک سال و بخش دیگری از مدل‌ها بیش از هشت ماه بود که تغییر قیمت نداشت و این فاصله مدت زمانی باعث شد که مقدار افزایش قیمت قابل توجه جلوه دهد. همچنین اگر اصلاح قیمت‌ها در بازه‌های کوتاه مدت و به صورتی فصلی و بر اساس نرخ تورم و ارز در کشور صورت بگیرد این روش معقولانه‌تر خواهد بود و شاهد رفتارهای هیجانی، شوک قیمتی و انتظارات تورمی در بازار خودرو نخواهیم شد.
رسول سلیمانی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها بر اساس دستوالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری است افزود: این اصلاح قیمت‌ها به خاطر افزایش قیمت نهاده‌های تولید و متناسب با تورم، افزایش نرخ دلار، تغییر در قیمت‌های فروش محصولات بوده است.سلیمانی با اشاره به اینکه افزایش ودر واقع اصلاح قیمت خودروها مدت زیادی معطل تصمیم‌گیری بود تا قیمت‌های جدید محصولات ارائه شود، عنوان کرد: خودروساز برای تداوم تولید و عرضه محصول نیازمند است تا قیمت‌ها را بر اساس بهای تمام شده تولید محصول اعلام کند که اگر در فاصله زمانی کمتر قیمت‌ها اصلاح شود، شاهد رفتارهای هیجانی در بازار خودرو نخواهیم بود.

 برخی عوامل زیاندهی
کارشناس بازار خودرو با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و خودروسازان نباید متضرر شوند می‌گوید: زیاندهی شرکت‌های خودروساز به خاطر تأخیر در قیمت گذاری‌ها و قیمت‌های دستوری است که این امر منجر به نارضایتی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران شده است.همچنین زیاندهی دربخش خودرویی باعث شده است تا شرکت‌های خودروساز در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنند و با مشکلات در تأمین مواد اولیه روبه‌رو شوند. سلیمانی تأکید کرد: در بحث عرضه و تقاضا در بازار باید به منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان توجه شود و بر اساس نرخ تورم و افزایش نرخ ارزی که در کشور وجود دارد بر اساس همان نیز قیمت‌ها اصلاح شود.وی با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار متناسب با نرخ ارز نیست گفت: تجربه نشان داده است که هر قدر فاصله بین قیمت خودرو و ارز در بازار بیشتر باشد به همان میزان دچار مشکلاتی در بازار خودرو و کاهش در عرضه خواهیم بود.

نیازمند نظارت‌های مستمر و مناسب
وی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس یکی از راهکارهای کنترل بازار است گفت: این امر نه تنها موجب شفافیت می‌شود بلکه برای خودروسازان و مصرف کنندگان مطلوبیت بالاتری خواهد داشت.سلیمانی عنوان کرد: عرضه خودرو در بورس نه تنها برای کارخانه‌ها حاشیه سود بالاتری به همراه خواهد داشت و منجر به افزایش تولید و کیفیت در خودروها می‌شود بلکه به نفع خریداران است.وی با تأکید بر نظارت‌ها در حوزه خودرو گفت: در صورتی که زمینه عرضه خودرو در بازار سرمایه فراهم شود منابع درآمدی و ارتقای کیفیت را در خودروها شاهد خواهیم بود با اینکه در این عرصه نیازمند نظارت‌های مستمر و مناسب بر عرضه خودرو هستیم.

الزام توسعه واردات
کارشناس بازار خودرو خاطر نشان کرد: یکی از دستاوردهای عرضه خودور در بورس، هدایت بازار خودرو به سمت تعادل است.وی با بیان اینکه واردات خودرو به کاهش رکود و التهابات در بازار منجر می‌شود گفت: با تسهیل و سرعت بخشی به واردات نیاز مردم در دسترسی به خودروهای خارجی بیشتر می‌شود و مردم بر اساس سلیقه، کیفیت و قیمت از خودروهای وارداتی استفاده می‌کنند. سلیمانی ابراز داشت: توسعه خودورهای وارداتی با ایجاد فضای رقابتی سالم بین خودروسازان، منجر به تعادل در بازار عرضه و تقاضا می‌شود ضمن اینکه یکی از نتایج آن کاهش قیمت خودروها نیز می‌شود.سلیمانی اظهار کرد: اکنون در بازار خودرو رکود وجود دارد که سیاست‌های واردات خودروهای نو و کارکرده می‌تواند نقش تنظیم‌گری در بازار را ایفا و انتظارات تورمی را در بازار کنترل کند .

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد و نه
 - شماره هشت هزار و ششصد و نه - ۲۹ آبان ۱۴۰۳