کاهش 60 درصدی ارزبری واردات روغن

جهش تولید کلزا محقق شد

امین محمودی
خبرنگار


روغن خوراکی یکی از کالاهای اساسی است و نیاز کشور به این قلم سالانه بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن (۱.۵ تن) تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن (۱.۶ تن) بر آورد شده است.
اگرچه تولید داخل سهم اندکی در تأمین این نیاز دارد اما بخش اعظمی از آن از طریق واردات روغن تأمین می‌شود. تولید روغن در کشور با واردات سالانه حدود ۳ میلیون تن دانه روغنی انجام می‌شود. ایران برای تولید روغن ۹۵ درصد وابستگی ارزی دارد.

کاهش وزنی و ارزشی
با این حال آمارها گویای آن است که میزان واردات روغن کشورمان در نیمه نخست سال‌جاری کاهشی بوده است. به طوری که بر اساس آمارهای گمرک در نیمه نخست سال‌جاری 668 هزار و 505 تن روغن به ارزش 670 میلیون و 545 هزار دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 964 هزار و 99 تن روغن به ارزش یک میلیارد و 559 میلیون و 668 هزار دلار وارد کشور شده بود. به همین دلیل می‌توان گفت واردات روغن در یکسال اخیر به لحاظ وزنی کاهشی 30 درصدی و به لحاظ ارزشی کاهشی حدود 60 درصدی را تجربه کرده است.
این کاهش واردات در حالی صورت گرفته که برخی‌ اعتقاد دارند میزان تولید دانه‌های روغنی در کشورمان افزایش یافته به طوری که خبرها حاکی از افزایش 2 برابری تولید کلزا در کشور دارد.

ضرورت تسریع پرداخت مطالبات
علی قلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: در حال حاضر تأخیر در پرداخت مطالبات با گلایه شدید کشاورزان روبه‌رو شده است چرا که آنها برای کشت کلزا ناگزیر به خرید هر کیلو بذر با نرخ ۳۴۰ هزار تومان هستند.
به گفته او، علی‌رغم آنکه شرایط جوی در ابتدای فصل پاییز در کشت محصول بسیار حائز اهمیت است، اما اکنون کاهش بارش در فصل پاییز مانع توسعه کشت می‌شود و از طرفی خیلی از استان‌ها کشت دوم دارند که پس از برداشت باید کشت محصولات گندم، جو و کلزا را انجام دهند.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با تأکید بر تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان افزود: با توجه به قیمت‌گذاری و اعلام بموقع انتظار می‌رود که در تمامی محصولات جو، کلزا و گندم بتوانیم به اهداف و ارقام‌الگوی کشت برسیم. از این رو دولتمردان هرچه سریع‌تر باید تلاش کنند باقیمانده مطالبات را پرداخت کنند.
ایمانی از رشد حدود ۲ برابری تولید کلزا خبر داد و تأکید کرد: امسال تولید کلزا از ۱۴۰ هزار تن سال قبل به ۲۷۰ هزار تن رسید، همچنین در جو حدود ۴ میلیون تن تولید داشتیم، اما وضعیت فعلی شرایط را برای کشاورزان سخت می‌کند، هرچند در مجموع کشاورزان‌ محکوم به تولید هستند. وی بیان داشت: اگر سطوح پیش‌بینی شده وزارت جهاد به زیرکشت برود، از این رو برآورد می‌شود که سال آینده تولید کلزا به ۳۵۰ هزار تن برسد.

 ثبات قیمت برقرار است
 اگرچه برخی آمارها حکایت از کاهش مصرف سرانه روغن در کشور دارد، اما فعالان این صنعت معتقدند قیمت روغن در بازار به تبع کاهش واردات تغییری نخواهد کرد به طوری که علی رضا شریفی دبیر انجمن روغن نباتی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت روغن در داخل افزایش می‌یابد، اظهار داشت: در بازار داخلی قیمت‌های مصوب وجود دارد و از طرفی نوسان نرخ ارز لزوماً به معنی افزایش قیمت در بازارکالاهای اساسی نیست. در مجموع ثبات قیمت دربازارروغن وجود دارد.