شناسایی استعدادهای برتر نوآوری در المپیک فناوری

نخستین دوره رقابت‌های «المپیک فناوری» با شعار «المپیک فناوری، رقابتی برای تعالی» در منطقه بین‌المللی نوآوری ایران (پارک فناوری پردیس) در حال برگزاری است؛ رقابتی که با حضور فعال بیش از ۱۵۰۰ نفر از نخبگان فناوری کشور در لیگ‌های تخصصی برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، امنیت سایبری، روبات‌های جنگجو، روباتیک و ریزپرنده‌ها از اول آبان‌ماه آغاز شد و امروز به کار خود پایان می‌دهد.

یاسمن صادق‌شیرازی
خبرنگار

راهیابی 1500 نفر به مرحله رقابت
هر یک از بخش‌های مسابقه شامل چند لیگ زیرمجموعه تخصصی هستند تا حیطه‌های مختلف تخصصی را در هر حوزه پوشش دهند. مهم‌ترین هدف از برگزاری این رقابت‌ها، شناسایی استعدادها، به‌کارگیری و اشتغال استعدادهای برتر، ترویج همکاری و کار تیمی برای نخبگان، ارتقای تخصص‌ها و تشویق نوآوری و خلاقیت نخبگان کشور است تا به پیشرفت فناوری و توسعه امنیت سایبری کشور منجر شود.
 سجاد عباسی فشمی، دبیر برگزاری المپیک فناوری در گفت‌وگو با «ایران» درباره جزئیات برگزاری این رویداد گفت: المپیک فناوری «TechOlympics2024»، طرح جدید معاونت علمی ریاست‌جمهوری است که به میزبانی پارک فناوری پردیس برگزار شد. بیش از ۶۵۰۰ نفر برای شرکت در مرحله مقدماتی این رویداد ثبت‌نام کردند که از این میان، نزدیک به ۱۵۰۰ نفر توانستند مجوز حضور در این رقابت‌ها را کسب کنند. این رقابت‌ها شامل سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و فینال بود و افراد منتخب دارای رتبه‌های برتر در مراحل مقدماتی و نیمه‌نهایی هستند. وی المپیک فناوری را شبیه المپیک‌های ورزشی دانست و گفت: البته در این رویداد، شرکت‌کنندگان در حوزه‌های مختلف فناوری در سطح کشور به رقابت می‌پردازند. این رویداد متشکل از 6 حوزه تخصصی فناوری است. به گفته دبیر برگزاری المپیک فناوری، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این دور مسابقات انجام شد تشکیل 24 لیگ تخصصی برای پوشش دقیق حوزه‌ها و تشویق نخبگان به شرکت در کارهای گروهی است.

شناسایی استعدادهای فناوری
دبیر برگزاری المپیک فناوری، مهم‌ترین هدف از برگزاری این رویداد را شناسایی استعدادهای درخشان در کشور دانست و یادآورشد: طبیعتاً کسی که در کل کشور موفق به کسب رتبه یک برنامه‌نویسی در المپیک فناوری شده از لحاظ استعداد، توانایی و مهارت نسبت به دیگران برتری دارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف ما شناسایی این افراد و در مرحله بعد به کارگیری آنهاست. همچنین سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای به‌کارگیری برگزیدگان المپیک فناوری اعلام آمادگی کرده‌اند و با اعلام فرصت‌های شغلی موجود توسط این سازمان‌ها، علاقه‌مندان می‌توانند در هر یک از بخش‌های دولتی و خصوصی استخدام شوند.

 اعطای امتیاز نخبگی
 به افراد برتر
 عباسی فشمی همچنین از اعطای امتیاز نخبگی به برگزیدگان لیگ فناوری خبر داد و گفت: علاوه بر این، به فراخور هر لیگ، جوایز نقدی متفاوتی اعطا خواهد شد که رقم آن بین 5 تا 500 میلیون تومان است. به عنوان مثال، در لیگ «باگ بانتی»، میزان جایزه به کشف و شناسایی حفره امنیتی موجود در سامانه‌ها بازمی گردد و کارشناسان پس از کشف این حفره، رقم جایزه را تعیین خواهند کرد. وی درباره جزئیات «باگ بانتی» لیگ امنیت سایبری المپیک فناوری اظهار داشت: در این رویداد، سامانه‌های مهم کشور در اختیار هکرهای کلاه‌سفید شرکت‌کننده در رقابت قرار گرفت تا حفره‌های امنیتی این سایت‌ها کشف شود. با تغییر تعابیر مفهومی جنگ و افزایش تنش‌های امنیت سایبری نیاز کشورهای منطقه به تقویت امنیت سایبری افزایش‌ یافته، ازاین‌رو باید کشور ما نیز در این حوزه تقویت شود.

 شناسایی 262 آسیب‌پذیری
در سامانه‌های کشور
 وی از شناسایی  بیش از 262 نوع آسیب‌پذیری سامانه‌ها توسط تیم‌های لیگ «باگ بانتی» و اعطای بیش از 2میلیارد تومان جایزه نقدی به هکرهای کلاه سفید خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین سامانه‌هایی که به صورت شبانه‌روزی به مردم خدمات می‌دهد سامانه‌های بانکی هستند. بر همین اساس با استفاده از گروه‌های هکری در المپیک فناوری به سراغ آنها رفتیم. این اقدام باعث شد تا نخبگان علاوه بر محک‌زدن استعدادهای خود به تقویت زیرساخت‌های کشور هم کمک کنند.
 عباسی فشمی همچنین از کشف یک آسیب‌پذیری در یکی از سامانه‌های بانکی کشور در عرض 10 دقیقه خبر داد و آن را یکی از موفقیت‌های تیم‌های حاضر در رویداد المپیک فناوری دانست که می‌تواند شبکه بانکی را از تهدیدات سایبری در آینده مصون کند.
وی رقابت‌های شاخه امنیت سایبری را هم شامل وب، رمزنگاری، اکسپلویت، فارنزیک
(جرم شناسی دیجیتال)، مهندسی معکوس و سخت‌افزاری دانست و یادآورشد: در بخش سخت‌افزاری، شرکت‌کنندگان تلاش کردند سخت‌افزارهای مختلف را هک کنند.
 دبیر برگزاری المپیک فناوری درباره لیگ روبات‌های جنگجو نیز گفت: لیگ‌های این رقابت شامل «جنگجوی دانش‌آموزی»، «جنگجوی سبک‌وزن» و «جنگجوی سنگین‌وزن» است. وی افزود: مسابقات روبات‌های جنگجو فرصت خارق‌العاده‌ای را برای نمایش خلاقیت‌ها و مهارت‌های فنی نخبگان ایجاد کرد تا با استفاده از تبادل دانش و ترویج فناوری، به ارتقای دستاوردهای روباتیک کشور کمک کند.عباسی فشمی روبات‌های امدادگر، شهری، سرعتی، ورزشی و پرنده را هم از روبات‌هایی دانست که در لیگ روباتیک المپیک فناوری مورد استفاده قرار گرفتند. این دور از مسابقات بر اساس رده سنی صورت گرفت و افراد زیر 14 سال و زیر 19 سال به‌صورت مجزا به رقابت با یکدیگر پرداختند.

 کمک به طراحی
 و ساخت پهپادها
 دبیر برگزاری المپیک فناوری از رقابت مهندسان حوزه پهپاد در این مسابقات خبر داد و اظهار داشت: رقابت پهپادی در 4 مرحله «پهپادهای سرعتی»، «پهپادهای خدمات‌رسان» و «پهپادهای امدادی» برگزار شد.
عباسی فشمی افزود: حضور مهندسان و علاقه‌مندان، زمینه طراحی، ساخت و کنترل پهپادها را فراهم آورد. به چالش کشاندن توانایی‌های نخبگان این حوزه همچنین می‌تواند زمینه‌ساز دستیابی به ایده‌های جدید و راهکارهای خلاقانه شود. وی با اشاره به رقابت استعدادهای برتر در حوزه هوش مصنوعی در المپیک فناوری، اظهار داشت: کارشناسان رشته‌های کامپیوتر، برق، مکانیک، صنایع، ریاضی و عموم علاقه‌مندان هوش مصنوعی و علم داده، با شرکت در لیگ هوش مصنوعی شامل زیربخش‌های «پردازش متن»، «پردازش تصویر» و «پردازش داده»، با یکدیگر به رقابت پرداختند.