معادله تغییر کرده است

حمله موشکی سنگین حزب الله به حیفا و صفد

روز گذشته حزب‌الله لبنان در تداوم حملات خود، دکترین حیفای خود را فعال کرد و طی عملیاتی فشرده و سنگین حیفا و برخی شهرهای دیگر را موشکباران کرد. در همین رابطه یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که از صبح تا عصر ۱۵۰ موشک از لبنان به صفد و حیفا شلیک شده است. مقاومت اسلامی لبنان نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه نظامی ناشر در شرق حیفا و شهر اشغالی صفد را هدف حملات موشکی سنگین خود قرار داده است. در مقابل منابع لبنانی اعلام کردند که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی 4 حمله به ضاحیه بیروت انجام داده‌اند. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز دستور تخلیه جدیدی را برای ساکنان حارت حریک ضاحیه صادر کرد تا برای بمباران اهداف در آنجا آماده شوند.
همراه با این حملات، صدای انفجاری نیز در محله قیساریه که خانه نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آن مستقر بود شنیده شد. در همین رابطه، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل مدعی شد که یک پهپاد از لبنان مستقیماً خانه بنیامین نتانیاهو در قیساریه را هدف قرار داده است. در این رابطه شبکه کان نیز چنین گزارش داد که پهپاد 70 کیلومتر را از خاک لبنان تا منطقه قیساریه طی کرده است و براساس برخی گزارش‌ها به‌طور مستقیم به اقامتگاه نتانیاهو برخورد کرده و بقایای پهپاد مزبور در منازل مجاور مشاهده شده است. نخست‌وزیر اسرائیل نیز پس از هدف قرار گرفتن خانه‌اش در قیساریه توسط یک پهپاد در ویدیویی ۲۴ ثانیه‌ای ظاهر شد و در اولین واکنش به این حمله گفت: «ما به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهیم و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع ما شود.» کانال 12 به نقل از یک منبع آگاه در دفتر نتانیاهو اعلام کرد که نتانیاهو و سارا صبح امروز در اقامتگاه‌شان در قیساریه نبودند. این رسانه اتهاماتی هم درمورد ایران مطرح ساخت و گفت که ایران اقدام به ترور نخست‌وزیر اسرائیل کرد. حزب‌الله تاکنون بیانیه‌ای که نشان‌دهنده نقش این جنبش در عملیات حمله پهپادی به خانه نتانیاهو باشد، منتشر نکرده است.
 
اعلام زودهنگام جانشین شهید سنوار
روز گذشته محمود المرداوی از مقامات ارشد جنبش حماس اعلام کرد که رئیس جدید دفتر سیاسی حماس طبق مقررات سازمانی ما انتخاب خواهد شد و شرایط کنونی ایجاب می‌کند که در مدت‌زمانی بسیار کوتاه، جانشین ایشان را انتخاب کنیم. المرداوی همچنین خاطرنشان کرد: «شرایط جنبش درمورد مذاکرات آتش‌بس پس از شهادت سنوار تغییری نمی‌کند؛ ما رهبر جدیدی را برای جنبش انتخاب می‌کنیم و سپس هر پیشنهادی درباره آتش‌بس را بررسی خواهیم کرد.»
 
همکاری نیروهای کماندوی امریکا با رژیم اشغالگر
با وجود اینکه ایالات متحده تلاش می‌کند که نقش مؤثر و هدایتگر خود در جنگ غزه را پنهان کند، اما چون گذشته خبرها حکایت از حضور مستقیم نظامیان امریکایی در این جنگ دارد. روز گذشته نیویورک‌تایمز به نقل از مسئولان امریکایی اعلام کرد که پنتاگون مخفیانه شماری از نیروهای کماندوی خود را برای کمک به رژیم صهیونیستی جهت آزادسازی اسرای اسرائیلی در غزه به اراضی اشغالی اعزام کرده است. مسئولان امریکایی همچنین عنوان کردند که اخیراً شماری از افسران اطلاعاتی امریکایی نیز به نیروهای کماندوی کشور در اسرائیل ملحق شدند. نیویورک‌تایمز تأکید کرد که ۶ فروند پهپاد امریکایی از نوع MQ9 جهت کمک به رژیم صهیونیستی برای مشخص کردن مکان نگهداری اسرای اسرائیلی در غزه مأموریت‌هایی را در این باریکه انجام دادند.

تداوم حملات اشغالگران به ضاحیه
ارتش رژیم صهیونیستی همچنین روز گذشته طی چند مرحله ضاحیه جنوبی بیروت را بمباران کرد. خبرنگار الجزیره گزارش داد که ارتش اشغالگر، منطقه «الشویفات» در اطراف ضاحیه جنوبی بیروت را هدف حمله هوایی قرار داده است.  علی شعیب، خبرنگار شبکه المنار هم از بمباران شهرک کفرشوبا توسط جنگنده های دشمن اسرائیلی خبر داد.
همچنین رادیو رژیم صهیونیستی از کشته و زخمی شدن ۱۵ صهیونیست بر اثر موشک‌های شلیک شده از لبنان به سمت الجلیل و حیفا خبر داد. رسانه‌های عبری نیز به کشته شدن یک نفر بر اثر موشک شلیک شده از لبنان به سمت عکا اذعان کردند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و سه - ۲۹ مهر ۱۴۰۳