اهدای پروانه‌های زرین سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با یک توصیه جدی از علی نصیریان همراه بود

نباید این جشنواره را دست‌کم گرفت

بعد از انقلاب، سینمای ما رشد بسیاری کرد چون پایه کار تئاتر و سینما، متن، نمایشنامه و فیلمنامه است. هنر، کار نهاد نیست. هنر، کار انسان است.

فرهنگی/ کودکان، فردای سرزمین ما را می‌سازند و سینما، یکی از بهترین رسانه‌ها برای آشنایی آنها با رؤیاها و اهدافشان است. جشنواره فیلم کودک و نوجوان که پرونده سی وششمین دوره آن بسته شد بر اساس همین امر مهم شکل گرفت. اهمیت سینمای کودک و نوجوان و برگزاری جشنواره‌ای مختص آن، بر کسی پوشیده نیست گرچه این رویداد سینمایی در دوره‌های اخیر به دلیل کاهش تولیدات در این زمینه نه محل کشف استعدادهای تازه بوده و نه تأثیری بر نمایش فیلم‌ها در اکران داشته است اما فعالان این عرصه معتقدند همین که دست‌اندرکاران فیلم و فیلمسازان دور هم جمع شوند، درددل و مسائل را مطرح کنند و نقد هم بشنوند، می‌تواند در روشن نگه داشتن چراغ سینمای کودک و نوجوان تأثیر داشته باشد. جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال نیز همچون دوره‌های متأخر اسباب این دورهمی را فراهم کرد و جشن سینما را هم برای بخشی از کودکان و نوجوانان در اصفهان رقم زد. تا برگزاری جشنواره سال آینده متولیان این رویداد فرصت دارند درباره سازکارهای برگزاری جشنواره‌ای مؤثر که هم زمینه کشف خلاقیت‌های تازه باشد و هم ضرورت‌های خوراک نسل امروز کودک و نوجوان را مدنظر داشته باشد و در عین حال بتواند سهم کودکان و نوجوانان ایرانی در هر شهر و روستا را از فیلم خوب دیدن افزایش دهد، مشورت و چاره‌اندیشی کنند. در آیین اختتامیه این دوره از جشنواره که از علی نصیریان تقدیر شد او این توصیه جدی را به برگزارکنندگان این رویداد داشت: «نباید این جشنواره را دست‌کم گرفت.»
 
24 هزار نفر تماشاگر آثار جشنواره
مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان با اجرای محمد سلوکی و با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور، مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر جشنواره، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، خانواده شهدا، داوران کودک و نوجوان و جمعی از هنرمندان چون بهروز افخمی، علی نصیریان، علیرضا خمسه، شهره سلطانی، محمدحسین لطیفی، مجید مدرسی، رضا فیاضی، رضا بابک، سیدجواد هاشمی و… شامگاه پنجشنبه 19 مهرماه برگزار شد. در این مراسم همچنین داورهای جشنواره محمدرضا شریفی‌نیا، مستانه مهاجر، ایرج طهماسب، محمدعلی باشه آهنگر، مجید اسماعیلی، محمدامین همدانی و شبنم مقدمی حضور داشتند.
در ابتدای این آیین، مجید زین‌العابدین، دبیر جشنواره در سخنانی آماری از جشنواره فیلم کودک و نوجوان ارائه داد. به گفته او جشنواره امسال بیش از ۲۴ هزار بیننده داشت و فیلم‌ها در ۶۵ محور و در ۳ پردیس سینمایی در چهارباغ به نمایش گذاشته شدند. دبیر جشنواره در ادامه سخنان خود با این عبارات از کودکان غزه یاد کرد: «سلام به کودکان غزه که جعبه مداد رنگی آنها تنها یک رنگ دارد و آن قرمز است. امیدوارم بچه‌های غزه و بچه‌های لبنان تا سال آینده که باز هم دوره دیگری از این جشنواره برگزار خواهد شد، دنیای شادتری را تجربه کنند.»
علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان هم در سخنانی با بیان این نکته که اختتامیه جشنواره سی‌وششم، افتتاحیه و آغاز جشنواره سی وهفتم است، گفت: «اتفاق خوبی که  امسال در حوزه کودک تقریباً اجرایی شد، برگزاری ۳ رخداد همزمان و زنجیروار در اصفهان بود. المپیاد فیلمسازی نوجوانان، المپیاد فیلم کوتاه و جشنواره فیلم کودک و نوجوان. یک پازل دیگر برپایی المپیاد فیلمنامه‌نویسی نوجوانان است که بخش مکمل خواهد بود و باعث پویاتر شدن جشنواره خواهد شد.»
افتخار علی نصیریان به سینمای ایران
در ادامه متولیان جشنواره با انتشار کلیپی، یاد مرحوم هوشنگ حریرچیان، هنرمند بازیگر اصفهانی را گرامی داشتند و پس از آن با پخش کلیپی از فیلم «نوروز» جدیدترین اثر سینمایی علی نصیریان از این بازیگر پیشکسوت تقدیر شد. علی نصیریان در سخنانی درباره اهمیت برگزاری این رویداد گفت: «نباید این جشنواره را دست‌کم گرفت، جشنواره مهمی است چون برای آینده مملکت، نسلی را با هنری آشنا می‌کند که ما از قبل یاد گرفتیم.» او ادامه داد: «سینما الان یکی از بهترین امکانات برای معرفی جامعه و فرهنگ ما به دنیاست.
یک فیلم بیش از هر سخنرانی و مقاله‌ای تأثیرگذار است و هویت و ماهیت فرهنگی ما را به دنیا معرفی می‌کند. سینمای فیلم‌فارسی را هم نباید دست‌کم گرفت و نباید آن را کوبید و به آن تف کرد؛ درست است که از لحاظ فرهنگی و کیفیت ضعیف بود ولی جامعه را با سینما آشنا و مردم را سینمارو کرد و کارهای نسبتاً خوبی بین آنها ساخته شد. نسل بعد ازفیلم‌فارسی اواسط دهه چهل شروع شد، با گلستان و غفاری، کیمیایی و مهرجویی و خیلی‌های دیگر، که حیف شد مهرجویی از بین رفت.»
این چهره ماندگار سینما، تئاتر و تلویزیون ایران ادامه داد: «بعد از انقلاب، سینمای ما رشد بسیاری کرد چون پایه کار تئاتر و سینما متن، نمایشنامه و فیلمنامه است. هنر، کار نهاد نیست. هنر، کار انسان است. انسان‌ها بودند که کار کردند و آفریدند و زحمت کشیدند.
بعد از انقلاب سینمای ایران رشد کرد چون فیلمنامه رشد کرد، دیالوگ نوشته شد و شخصیت‌پردازی شد. الان سینما و تئاتر ما در جهان و حتی در سطح اسکار بالا رفته است و این سند هویت ماست. من افتخار می‌کنم که کوچک‌ترین ذره‌ای بودم که در کنار این خلاقان و آفرینشگران حضور داشتم.»
در ادامه از رضا بابک پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون تقدیر به عمل آمد و او با تشکر از عوامل جشنواره گفت: «ما عادت کرده‌ایم که متن را به ما بدهند و تمرین کنیم و وقت بگذاریم تا لحظات زیبایی را بسازیم و بیافرینیم که اساتید و پیشکسوتان ما به ما یاد دادند.» در بخش دیگری از مراسم از محمدرضا علیقلی با پخش کلیپی به پاس سال‌ها تلاش و آهنگسازی برای آثار ماندگار سینمای کودک از جمله «گلنار» و «شهر موش‌ها» تقدیر شد، اما علیقلی به دلیل کسالت نتوانست در مراسم حضور پیدا کند.
پس از معرفی برگزیدگان قسمت‌‌های مختلف بخش ملی جشنواره فیلم و کودک، علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما در سخنانی از تدوین اولین آیین‌نامه مقررات حضور بازیگران کودک و نوجوان مقابل دوربین‌، براساس جدیدترین پروتکل‌های بین‌المللی گفت و اظهارامیدواری کرد که با همت تمام مسئولان سینمایی این آیین‌نامه برای اعتلای سینمای کودک به قانونمندی خود برسد. در ادامه محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی آمار و ارقامی از تولیدات حوزه سینمای کودک و نوجوان ارائه کرد و این دوره از جشنواره را به گواه تعداد مخاطبان موفق‌ترین دوره جشنواره تاریخ سینمای ایران عنوان کرد: «جشنواره سی و ششم از نظر تعداد تماشاگران و میزان استقبال مردمی رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و این رویداد را به موفق‌ترین جشنواره کودکان و نوجوانان در تاریخ سینمای ایران تبدیل کرده است.» به گفته خزاعی ۲۸ فیلم کودک و نوجوان طی این سه سال تولید شده و ۲۰۰ میلیارد نقدینگی به سینما وارد شده است و در حوزه بین‌الملل نیز در این سه سال بر اساس آمار بالغ بر ۳۰ میلیون دلار فروش سینمای پویانمایی بوده است.