اخبار

تمایل ارمنستان برای سرمایه‌گذاری در چابهار
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با معاون وزیر اقتصاد ارمنستان، ضمن اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان، پیشنهاد تشکیل کارگروه آموزشی استاندارد بین دو کشور را داد.
محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، گفت: تشکیل کمیته‌های تخصصی در زمینه‌های بانکی، گمرک، استاندارد و حمل‌ و نقل باید در اولویت‌ تجاری ایران و ارمنستان قرار گیرد چراکه ایجاد این زیرساخت‌ها، زمینه‌های افزایش حجم مبادلات تجاری را فراهم می‌کند؛ این کمیته‌ها باید تا پیش از سفر هیأت ارمنی به ایران کار خود را آغاز کنند تا دستاوردهای آن قابل لمس شود.
وی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات ایران آماده همکاری با آژانس بیمه صادراتی ارمنستان است، گفت: سازمان ملی استاندارد در ایران زیرمجموعه وزارت صمت نیست اما می‌توانیم کمیته ملی استاندارد را تشکیل دهیم، امیدواریم که در سفر آینده مقامات ارمنی به ایران تفاهمنامه کمیته ملی استاندارد به امضای دو کشور برسد. معاون وزیر صمت پیشنهاد داد که دو کشور با هدف آشنایی با استانداردهای یکدیگر کارگروه آموزشی، برای تجار و بازرگانان برگزار کنند.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، از ابراز تمایل ارمنی‌ها برای سرمایه‌گذاری در چابهار استقبال کرد و افزود: شناخت بیشتر از نحوه ترانزیت کالاهای ارمنستان به شرق آسیا بویژه هند برای ما حائز اهمیت است. دهقان دهنوی با هدف گسترش همکاری‌های تجاری از معاون وزیر اقتصاد ارمنستان برای شرکت در نمایشگاه اوراسیا که سوم تا ششم دی ماه امسال در تهران برگزار می‌شود، دعوت کرد.

نظارت بر بنادر صیادی هوشمند می شود
نظارت هوشمند بر عملکرد بنادر ماهیگیری، رتبه‌بندی و شناسنامه‌دار کردن این بخش مورد تأکید رئیس سازمان شیلات ایران قرار گرفت. سیدحسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات، معاونان و تنی چند از مدیران این سازمان در نشست شورای معاونین در جریان گزارش اقدامات انجام شده در راستای خوداتکایی بنادر صیادی توسط مدیرکل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری قرار گرفتند. در این نشست بهره‌مندی از بندهای مواد برنامه هفتم توسعه مشتمل بر ایجاد مدیریت یکپارچه کاربری ترکیبی (گردشگری و صیادی) در عرصه ساحلی، دریایی و استفاده از اسکله‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین شناسنامه‌دار کردن، رتبه‌بندی، استانداردسازی و نظارت هوشمند بنادر مورد تأکید قرار گرفت.
 
امکان صرفه‌جویی
 ۵۰ درصدی مصرف
آب کشاورزی
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، اجرای آبیاری هوشمند را از اولویت‌های حوزه آب و خاک در برنامه هفتم توسعه و قابل طرح برای کشاورزان در برنامه‌های ترویجی دانست و گفت: با اجرای آبیاری هوشمند صرفه‌‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب محقق می‌شود.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در بحث تولید، عامل با محدودیت بیشتر، تعیین کننده‌تر است؛ در تولید محصولات آبی نیز، آب تعیین کننده‌تر خواهد بود. وی ارتقای بهره‌وری و افزایش راندمان آبیاری را مهم‌ترین وظیفه این معاونت دانست و گفت: بر این اساس در برنامه هفتم توسعه شاخص‌هایی در حوزه آب و خاک برای وزارت جهاد کشاورزی هدفگذاری شده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه - ۱۲ مهر ۱۴۰۳