کارشناسان از الزامات توسعه بازار کار و افزایش ظرفیت تولید گفتند

امید به تحقق سهم 40 درصدی مهارت آموزی در اشتغال

ایلیا پیر ولی
خبرنگار


نیازسنجی بازار کار، شاید اصلی‌ترین حلقه مفقوده این سال‌های بازار کار کشور بوده و حالا در عصر دیجیتال این نیاز چندین برابر شده است. از این‌روست که گزاره آموزش فنی و حرفه‌ای معنا پیدا می‌کند؛ آموزش‌هایی که بنا بر داده‌های ارائه شده در سه سال اخیر باعث اشتغالزایی بالغ بر یک میلیون نفر شده است. آنچه که این سازمان را همواره مورد تهدید قرار می‌داد، نداشتن اساسنامه‌ای برای برآورده کردن میزان بودجه سنواتی‌اش بود؛ موضوعی که حالا با تدوین این اساسنامه راه را برای ساماندهی بازار اشتغال کشور با ارتقای بهره‌وری برطرف می‌کند. بر اساس اظهارت کارشناسان و برآوردهای سازمان فنی و حرفه‌ای، پیش‌بینی می‌شود، سهم مهارت‌آموزی در اشتغال کشور به بیش از 40 درصد ارتقا پیدا خواهد کرد. اینکه چگونه این هدف محقق می‌شود کارشناسان در گفت‌و‌گو با «ایران» پاسخ می‌دهند.
 
تحقق رونق کسب‌وکارهای کوچک
حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس و فعال بازار کار نیز درباره تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای به «ایران» می‌گوید: رویکرد سازمان فنی و حرفه‌ای به سمت مشاغل جدید است، از این رو تأمین منابع اعتباری برای مراکز فنی و حرفه‌ای موضوع مهمی است و اگر نتوانیم منابع مالی را تقویت کنیم به صورت قطع آموزش‌ها توسعه پیدا نخواهد کرد.
وی بر نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در نیازسنجی بازار کار تأکید کرده و می‌گوید: در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای نیاز به تحقیقات و پژوهش داریم تا میزان پیشرفت مشاغل و نیازسنجی‌ها برای کارهای اقتصادی و اجتماعی را تطبیق دهند، از این‌رو باید مرکز تحقیق و پژوهش داشته باشد تا آموزش‌ها به سمت نیاز بازار کار سوق پیدا کند. حاج‌اسماعیلی ابراز می‌کند: در کنار دولت باید نقش آموزشی با تعامل و همکاری بخش خصوصی صورت گیرد، در همین راستا شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی در کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هستیم که کارفرمایان اهتمام خوبی انجام داده‌اند و این روند باید در دوره جدید تحولی آموزش فنی و حرفه‌ای استمرار یابد.
حاج اسماعیلی با تأکید بر اینکه توسعه کسب‌وکارهای کوچک از طریق هدایت و آموزش است، می‌گوید: توسعه مراکز آموزشی، منجر به افزایش مشارکت مردم، ایجاد خلاقیت، کارآفرینی، توسعه بازار کار و افزایش ظرفیت تولید کشور می‌شود.
 
افزایش نوسازی مشاغل سنتی
حمید نجف، کارشناس بازار کار به «ایران» گفت: اکنون که بودجه این سازمان تقویت می‌شود باید متناسب با مشاغل و بازارهای جدید از ارائه آموزش‌های سنتی به سمت مدرن حرکت کند. وی ابراز می‌کند: این سازمان مکلف است تا در قالب سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، استانداردهای آموزشی را برای 10 سال آینده مشاغل تدوین کند و با حذف مشاغل قدیمی و ارائه آموزش‌ها در حوزه مشاغل جدید قدم بردارد.
نجف خاطرنشان می‌کند: در حوزه مشاغل هوشمند و فضای مجازی کمتر شاهد ورود آموزش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای هستیم، یکسری شرکت‌ها در بخش خصوصی با قیمت‌های نجومی و سوءاستفاده، این آموزش‌ها را ارائه می‌کنند و مردم به خاطر نیاز آموزشی و ورود به بخش بازار کارهوشمند ناچار هستند، هزینه‌های هنگفت را پرداخت کنند.
وی با تأکید بر اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای باید در کنار جذب بودجه، نوسازی در مشاغل را در دستورکار قرار دهد، می‌گوید: این سازمان باید آموزش در مشاغل نوین و مدرن را مدنظر قرار دهد، روی مشاغل جدید نظارت دقیق‌تر داشته باشد، در همین زمینه اعتبارسنجی کند و قیمت مصوب برای ارائه آموزش‌ها را تعیین کند نه اینکه هر آموزشگاهی قیمت‌هایی را ارائه کند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه - ۱۲ مهر ۱۴۰۳