خودکفایی در یکی از بخش‌های مهم کشاورزی محقق شد

ذخایر استراتژیک گندم وضعیت مطلوبی دارد

امین محمودی
خبرنگار

 گندم اصلی‌ترین و استراتژیک‌ترین محصول کشاورزی است که افزایش تولید و خودکفایی در آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل دولت چهاردهم برای سال زراعی جاری که از مهرماه آغاز شده و تا پایان شهریورماه سال‌جاری طول می‌کشد قیمت خرید تضمینی گندم را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده است.

عبور خرید تضمینی از مرز 12 میلیون تن
اما خبرها حاکی از آن است که میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان از 12 میلیون تن گذشته است، به طوری که 10 استان برتر در خرید تضمینی گندم به ترتیب خوزستان (یک میلیون و 623 هزار تن)، کردستان (یک میلیون و 156 هزار تن)، گلستان (یک میلیون و 110 هزار تن)، فارس (913 هزار تن)، کرمانشاه (824 هزار تن)، همدان (701 هزار تن)، آذربایجان غربی (656 هزار تن)، آذربایجان شرقی (566 هزار تن)، لرستان (530 هزار تن) و خراسان رضوی (521 هزار تن) اعلام شده است. سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه خودکفایی پایدار گندم از سال ۱۴۰۰ شروع شد که در آن زمان میزان خرید تضمینی گندم کشور ۴.۵ میلیون تن بود که با اجرای پروژه‌های طرح خودکفایی پایدار گندم در سال ۱۴۰۱ میزان خرید به ۷.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵ میلیون تن و در سال‌جاری به حدود ۱۲ میلیون تن رسید، با این میزان تولید تمام نیاز‌های کشور در خبازی‌ها و صنف و صنعت تأمین شده و کشور در تولید گندم در مصارف مختلف خودکفا می‌شود.  مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی و همکاری با سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها قصد داریم که خودکفایی پایدار را متناسب با نرخ رشد جمعیت افزایش دهیم و در برنامه هفتم هدفگذاری ۱۰۰ درصدی خودکفایی گندم را به شکل پایدار پیش‌بینی کردیم. برای رسیدن به این برنامه‌ها پروژه‌هایی از جمله توسعه مصرف بذور لیبل‌دار، مصرف متعادل کود شیمیایی، توسعه کشت‌های مکانیزه و اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها که امسال سال چهارم اجرای آن در سطح ۶ میلیون هکتار است، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، مدیریت برداشت محصول و کاهش ضایعات، روش‌های نوین کشت می‌توانند ما را برای همیشه خودکفا کنند.
سهرابی اشاره کرد: در ایران ۲ میلیون هکتار کشت گندم آبی و ۴ میلیون هکتار کشت گندم دیم داریم که در این سطح حدود یک میلیون و 300 هزار بهره‌بردار گندم مشغول هستند و تا کنون نیز خرید تضمینی گندم حدود ۱۲ میلیون تن انجام شده که در استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۶۷ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است. براین اساس می‌توان گفت، ذخایر استراتژیک گندم در وضعیت مطلوب قرار دارد.

 

بــــرش

مطالبات پرداخت می‌شود
 غلامرضا نوری‌قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی وضعیت تولید گندم را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اکنون محدودیت قانونی در پرداخت مطالبات گندمکاران داریم چرا که میزان تولید گندم از سقف مقررشده عبور کرده است.  به گفته او، با افزایش میزان خرید تضمینی گندم، میزان تولید از سقف عبور کرده و باید اصلاحیه‌ای صورت گیرد، البته ما مجوز لازم برای پرداخت بیشتر از سقف در قانون مصوب بودجه را به دست آوردیم.
نوری‌قزلجه از پرداخت ۸۰ درصد مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: پس از اصلاح مجوز، پرداخت‌ها صورت خواهد گرفت، اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم تا هر چه سریع‌تر انجام شود و بحث مطالبات تنها در مناطقی که دیرتر محصول برداشت کرده‌اند، از جمله مناطق سردسیر کشور، به وجود آمده است. وزیرجهاد کشاورزی تأکید کرد: بعد از رفع موانع قانونی و تأمین منابع، مطالبات این گندمکاران نیز بسرعت پرداخت خواهد شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و نه - ۱۲ مهر ۱۴۰۳