مالیات صفر برای حدود ۷۲ درصد از اصناف لحاظ شد

افزایش ۴۹ درصدی وصولی سازمان امور مالیاتی

موضوعاتی چون اجرای سیاست عدالت مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی، دریافت مالیات از بنگاه‌های اقتصادی وابسته به نهادهای حاکمیتی، اجرا شدن طرح انتخاب محل مصرف مالیات از سوی مؤدیان برای نخستین بار در کشور، عملکرد تبصره ماده ۱۰۰ و صفر بودن مالیات نزدیک به ۷۲ درصد اصناف از جمله مواردی بود که سید محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» مد نظر قرار داد.
 
صدور ۸ میلیون اوراق قطعی
رئیس‌‌کل سازمان امور مالیاتی درباره مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای سازمان امور مالیاتی در نیمه نخست امسال اظهار داشت: برای نخستین بار نزدیک به 8 میلیون اوراق قطعی مالیاتی تا پایان شهریورماه سال‌جاری بدون رسیدگی صادر و ابلاغ شد. معاون وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه رویکرد و گفتمان اصلی نظام مالیاتی تکریم شایسته مؤدیان است، اضافه‌ کرد: در این راستا، اوراق قطعی بیش از 8 میلیون پرونده صاحبان مشاغل برای نخستین بار با کمترین فاصله زمانی از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و تا پایان شهریورماه سال‌جاری صادر و ابلاغ شد. وی افزود: انجام فرآیند صدور و ابلاغ اوراق قطعی صاحبان مشاغل در سال‌های قبل دست‌کم ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشید، اما امسال در مدت یک ماه انجام شده است.

تحقق هوشمندسازی
سبحانیان با اشاره به تأکید «بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور» مبنی بر «هوشمندسازی نظام مالیاتی بویژه جایگزینی سازکارهای سیستمی و هوشمند به جای سازکارهای سنتی و افزایش یک واحد درصدی نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در سال آینده» اظهار داشت: در راستای اجرایی کردن این موضوع، دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی در سازمان امور مالیاتی تشکیل شده است.
وی در ادامه با تأکید بر تشکیل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی به منظور تکمیل زنجیره ارائه خدمات مالیاتی فناورانه و محاسبه و مطالبه مالیات به صورت سیستمی، خاطرنشان کرد: ایجاد این ساختار جدید در سازمان گام دیگری برای دستیابی به هدف تسهیل و تسریع پیشبرد امور مؤدیان در ارائه خدمات مطلوب مالیاتی و هوشمندسازی نظام مالیاتی محسوب می‌شود.
 
شفاف‌سازی مالیات اصناف
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی همچنین با اشاره به اینکه امسال مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی صاحبان اصناف و مشاغل مربوط به عملکرد شغلی آنها در سال ۱۴۰۲ با یک ماه تأخیر آغاز و تا نیمه مردادماه تمدید شد، گفت: در مجموع 8 میلیون و ۲۴ هزار و ۸۵۱ مؤدی مشمول تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای پرداخت مالیات خود بودند که ۷۲ درصد از آنها (4 میلیون و 994 هزار و 486 مؤدی) برای عملکرد سال ۱۴۰۲ در روش تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات مقطوع صفر داشته‌اند.
سبحانیان در ادامه با اشاره به اینکه مالیات تعیین شده برای ۸۷ درصد صاحبان اصناف و مشاغلی که از طریق تبصره ماده ۱۰۰ اقدام کرده بودند، کمتر از ۲۰ میلیون تومان بود، افزود: فقط مالیات ۵.۹ درصد مؤدیان یعنی ۵۶۱ هزار و ۹۹۴ پرونده، بیشتر از ۵۰ میلیون تومان تعیین شد.
وی ادامه داد: نیمی از رقم مالیات مقطوع بهره‌برداران از ظرفیت تبصره ماده (۱۰۰) ق.م.م، با تمرکز بر 2 درصد مؤدیان وصول شده و حدود ۹۰ درصد مالیات مقطوع در فرم تبصره (۱۰۰) ق.م.م (در حدود ۳۳۵ هزار میلیارد ریال)، از سوی تنها ۱۲ درصد از مؤدیان حقیقی (حدود ۸۴۲ هزار مؤدی با درآمد بالا) در سال ۱۴۰۳ قطعی شده است.
این مقام مسئول اضافه‌کرد: همچنین بیشترین سرانه مالیات قطعی در متقاضیان استفاده از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم به ترتیب مربوط به این اصناف است: رتبه نخست داروسازان با ۸۴ میلیون تومان، رتبه دوم دندانپزشکان با ۷۸ میلیون تومان، رتبه سوم بیمارستان‌ها با ۶۵ میلیون تومان، رتبه چهارم پزشکان با ۵۲ میلیون تومان و در طرف مقابل کمترین سرانه مالیات قطعی متقاضیان استفاده از ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ به قرار زیر بوده است: نانوایان سنتی و صنعتی با ۲ میلیون تومان و خرده‌فروشان میوه و تره‌بار با ۳ میلیون تومان اختصاص یافت.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به افزایش ۴۹ درصدی درآمدهای وصولی سازمان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار داشت: در این دوره زمانی در مجموع ۵۱۱ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان درآمد وصول شد که حدود ۱۶۷ هزار میلیارد تومان بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.
 
وصول ۲۹ همت
معاون وزیر اقتصاد در ادامه تشریح عملکرد و دستاوردهای سازمان امور مالیاتی کل کشور با تأکید بر سیاست مهم مبارزه با فرار مالیاتی با هدف برقراری عدالت مالیاتی کشور که از ابتدا مورد توجه این سازمان بوده و هست، گفت: در نیمه اول امسال، تعداد ۵۱۷۲ برگ مطالبه مالیات از محل کشف فرار مالیاتی صادر شده که میزان مالیات مطالبه شده در آنها حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اصل مالیات و ۹ هزار میلیارد تومان جرائم متعلقه آنها بوده است. این میزان کشف فرار مالیاتی از تعداد ۸۱۳۹ مؤدی مالیاتی و بیش از ۹۵۰ فقره بازرسی صورت گرفته است.
سبحانیان افزود: در جریان این رسیدگی‌ها تعداد ۳۶۶۴ برگ تشخیص و ۱۵۰۸ برگ قطعی صادر شده و ۱۵۹ مؤدی جدید مالیاتی کشف و ۶۰۰ شرکت (شخص حقوقی) نیز در فهرست اشخاص فاقد اعتبار مالیاتی درج شدند.
 
انتخاب محل مصرف مالیات
برای نخستین بار
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سازمان در سال اخیر و به جهت تحقق تصویب «آیین‌نامه اجرای نشان‌دار کردن مالیات‌ها» در تیرماه امسال، گفت: براساس این آیین‌نامه و با آماده‌سازی سریع زیرساخت این کار توسط سازمان امور مالیاتی، مؤدیان توانستند در زمان پرداخت مالیات خود در جریان ارائه فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم در سال‌جاری، برای اولین بار محل خرج و مصرف مالیات‌های پرداختی خود را تعیین کنند.
سبحانیان درباره اجرایی شدن این قانون در جهت فرهنگ‌سازی پرداخت مالیات و ایجاد همدلی در پرداخت مالیات برای آبادانی کشور گفت: تاکنون حدود ۳۵۰ هزار نفر از اصناف اقدام به انتخاب محل خرج کرد مالیات‌های پرداختی خود کرده‌اند. این افراد مجموعاً با پرداخت رقمی بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و اختصاص آن به این پروژه‌ها بیش از ۵۷ درصد اعتبار لازم برای اجرا و تکمیل پروژه‌های دلخواه خود را در سطح کشور تأمین کرده‌اند.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی گفت: تاکنون در این بخش بیش از ۶۴ هزار نفر مشارکت کرده‌ و با پرداخت رقمی حدود یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان توانسته‌اند حدود ۶۰ درصد اعتبار مورد نیاز این بخش را تأمین کنند. بعد از بخش حمل‌ونقل، بخش‌های آموزش و پرورش، منابع آب، بهداشت و درمان و ورزش و تفریحات بیشترین استقبال از جانب مؤدیان مشارکت‌کننده در طرح نشان‌دار کردن مالیات را به خود اختصاص داده‌اند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک - ۰۳ مهر ۱۴۰۳