صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا رونق گرفت

پسته؛ خندان از 215 درصد ارزآوری بیشتر

امین محمودی
خبرنگار

پسته یکی از اصلی‌ترین کالاهای صادراتی ایران است و زمانی رتبه اول جهان در عرصه تولید را داشت اما چند سالی است که این جایگاه به دلیل تحریم‌ها، گرمایش زمین، قطع برق، طولانی شدن دوره آبیاری و... دستخوش تغییرات شده و حال این صنعت در رتبه دوم قرار دارد. قبلاً تا ۸۰ درصد پسته تولیدی کشور از باغات استان کرمان تأمین می‌شد ولی با توسعه پسته کاری در سایر نقاط کشور مخصوصاً استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سمنان، یزد، مرکزی، قزوین، فارس و مناطقی از استان تهران، سهم استان کرمان به ۵۰ درصد اکتفا کرده و این صنعت محلی تبدیل به یک صنعت ملی شده است .به همین دلیل پسته کاری دیگر به یکی از اصلی‌ترین محصولات کشاورزی تبدیل شده که ارزآوری قابل توجهی دارد به طوری که در سال گذشته میزان ارزآوری این محصول از یک میلیارد دلار فراتر رفت.

ارز‌آوری 351 میلیون دلاری
براساس آمارهای گمرک در 5 ماهه نخست سال‌جاری 35 هزار و 888 تن انواع پسته و مغز پسته به ارزش 351 میلیون و 788 هزار دلار صادر شده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته 16 هزار تن از این محصول کشاورزی به ارزش 112 میلیون دلار صادر شده بود. به همین دلیل می‌توان گفت صادرات پسته در سال‌جاری نسبت به بازه زمانی مذکور در سال گذشته رشدی 125 درصدی به لحاظ وزنی و رشدی 215 درصدی به لحاظ ارزشی داشته است. صادرات پسته با پوست تازه یا خشک با ۲۴۵ میلیون دلار، مغز پسته تازه یا خشک با ۱۰۳ میلیون دلار و خلال مغز پسته تازه یا خشک با ۳.۳ میلیون دلار بیشترین میزان صادرات را در بین محصولات صادراتی انواع پسته به خود اختصاص دادند.

توافق با اروپایی‌ها برای شیوه‌نامه جدید صادرات
با این حال به نظر می‌رسد کشورمان به دنبال افزایش صادرات این محصول کشاورزی باشد به طوری که در همین خصوص محمدمهدی برومندی، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از توافق با اروپایی‌ها برای شیوه‌نامه جدید صادرات پسته خبر داد و گفت: برای اینکه بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم باید از باغداری معیشتی عبور و وارد یک باغداری مدرن شویم و تولید را تجاری کنیم. وی اظهار کرد: ستاد عالی پسته در سطح ملی در وزارتخانه داریم و مسائل و مشکلات کشاورزان در آن ستاد مطرح و پیگیری می‌شود . وی بیان کرد: در وزارت جهاد کشاورزی با همراهی کشاورزان و بهره‌برداران باید دسترسی، پایداری در تولید و سلامت در غذا را دنبال کنیم. ایران کشور خشک و نیمه‌خشک در دنیا است و از سویی با تغییر اقلیم مواجه شده‌ایم، کشاورزان با همه این مشکلات تلاش‌های فراوانی می‌کنند تا محصولات را در این شرایط تولید کنند. معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در ایران سه میلیون هکتار باغ وجود دارد که قریب به ۶۰۰ هزار هکتار آن باغات پسته است. بنابراین یکی از مهم‌ترین محصولات باغبانی کشور، پسته است و از درآمد ارزی سه میلیارد دلاری قریب به یک میلیارد دلار مربوط به محصول پسته است و ازاین ‌جهت محصول پسته حائز اهمیت است. برومندی افزود: رفسنجان خاستگاه و پایتخت پسته جهان است و بایستی به این حوزه اهتمام ویژه داشته باشیم‌. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد کشاورزان ایرانی زیر سه‌، چهار هکتار زمین دارند که مشکلات فراوانی در تکمیل زنجیره ارزش ایجاد می‌کند، افزود: برای اینکه بتوانیم تولید خوبی داشته باشیم باید از باغداری معیشتی عبور و وارد یک باغداری مدرن شویم و تولید را تجاری کنیم. دنیا نیز به همین سمت رفته هم در تولید هم درمصرف. در مصرف، کشورهای صادراتی ما حساس هستند که چه محصولی را تهیه کنند. سلامت غذا دغدغه مهم همه دولت‌هاست. وی از توافق با اروپایی‌ها برای شیوه‌نامه جدید صادرات پسته خبر داد و عنوان کرد: از سال گذشته چندین جلسه با اروپایی‌ها بر سر صادرات پسته داشتیم و با اروپایی‌ها در زمینه شیوه‌نامه جدید صادرات پسته به توافق رسیدیم. برومندی اظهار کرد: در شرایطی که دنیا قوانین و مقررات سختگیرانه‌ای برای سلامت غذا صادر می‌کند، ایران به ۲۰۰ کشور دنیا محصول صادر می‌کند. برومندی در ادامه عنوان کرد: در بحث بازگشت ارز کسی که با این مشکلات پسته تولید می‌کند با کسی که فولاد تولید می‌کند نباید یکی باشد. چند نامه به بخش بازرگانی در این خصوص نوشتم. باید بدانیم در پسته رقیبی مانند امریکا داریم و باید از تولیدکننده و صادرکننده داخلی حمایت شود.

 

برش

تصاحب 51 کشور جهان

طی 5 ماهه نخست سال‌جاری پسته تولیدکنندگان ایرانی به 51 کشور جهان صادر شده که بر این اساس اردن، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، اوکراین، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلبانی، آلمان، بحرین، برزیل، بلاروس، بلژیک، بلغارستان، پاکستان، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، چین، رومانی، ژاپن، سنگاپور، سوریه، سوئیس، صربستان، عراق، عمان، روسیه، فرانسه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، گرجستان، لبنان، لهستان، لیبی، مالزی، مجارستان، هلند، هند، هنگ کنگ و ویتنام عمده واردکنندگان این محصول از ایران بوده‌اند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و شصت و یک - ۰۳ مهر ۱۴۰۳