وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ایرنا باید رسانه وفاق باشد

باید مسأله‌ها را از مسیر هم‌افزایی حل کنیم
آن‌طور که در اخبار سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده، روز گذشته آیین معارفه حسین جابری انصاری، مدیرعامل جدید ایرنا با حضور جمعی از مدیران ادوار مختلف این خبرگزاری برگزار شد. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به انتخاب شعار وفاق برای دولت چهاردهم، گفت: آقای پزشکیان به‌درستی به حل مسأله‌ اندیشیده‌اند. مسائل ما به ابربحران‌هایی تبدیل شده‌ که تنها یک بخش سیاسی یا اجتماعی نمی‌تواند آنها را حل کند و اگر بخواهیم ایران را نجات دهیم و مسائل را از حالت فرسایشی خارج کنیم باید ابر‌مسأله‌ها را از مسیر هم‌افزایی گسترده حل کنیم.
صالحی تصریح کرد: ایرنا باید در سه ساحت، رسانه وفاق باشد؛ ساحت نخست دولت_حاکمیت است و همین الان هم تأکید می‌شود که این دولت نمی‌خواهد دعوا کند، این مسأله مبتنی بر یک مبناست که اگر بخواهیم به نگاه‌های بخشی فرو برویم به حل مسأله نزدیک نمی‌شویم. رسانه‌ای مثل ایرنا باید رسانه وفاق قوه مجریه و حاکمیت باشد و در تعارض‌ها ندمد، دعوا‌سازی و چالش‌سازی نیز نکند.
او ادامه داد: از طرفی باید فرصت‌های گفت‌و‌گوی سازنده برای رفع ابهام و کمک به حل مسأله‌ها در دستورکار قرار گیرد. یعنی اگر نکاتی وجود دارد که ابهام‌آمیز است، ایرنا باید برای برطرف کردن آن تلاش کند و بین قوای حاکمیتی خط اتصال باشد تا مسئولان در اتاق‌های انحصاری گفت‌و‌گو نکنند.
 
کاهش گسست ها با ایجاد فرصت گفت و گو
وزیر فرهنگ گفت: بخش دوم وفاق، وفاق دولت_ملت است. بارها عرض کردم اینکه قوه مجریه فقط‌ با حاکمیت مسیر وفاق را در پیش بگیرد کافی نیست، بخش مهمی از وفاق مربوط به دولت و ملت است. ضعیف شدن سرمایه اجتماعی مربوط به این است که در مسیر کاهنده‌ای قرار گرفته بودیم، کاهش سرمایه اجتماعی برای نظامی که خود را مردم‌سالارانه تعریف کرده، مخاطره‌آمیز است.
وی افزود: ساحت سوم رسانه وفاق، وفاق ملت_ملت است؛ بخشی از کارکرد رسانه ارتباطات بینا ‌اجتماعی است. متأسفانه شاهد گسست‌هایی در فضای جامعه هستیم که می‌تواند خیلی خطرناک باشد و در برخی مراحل بالاتر از هشدار است. ساحت سومی که از رسانه وفاق تلقی دارم این است که تلاش کند گسست‌های بینا‌‌ملت را کاهش دهد. نگاه به آینده در گام دوم انقلاب زمانی اتفاق می‌افتد که مانند گام اول عمل کنیم. در سال‌های ۱۳۵۷ و دوران دفاع مقدس چگونه بودیم؟ باید به آنچه بودیم بازگردیم و اعتماد و سرمایه مردم را بازسازی کنیم.
در این مراسم که با حضور مدیران سابق ایرنا برگزار شد از زحمات علی نادری مدیرعامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی قدردانی و حسین جابری انصاری به عنوان مدیرعامل جدید این سازمان معرفی شد. علی نادری در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته، گفت: از زمان ریاست شهید رئیسی در قوه قضائیه با ایشان همراه شدم و جز صداقت، پاکی و خیرخواهی از این بزرگوار چیزی ندیدم. خبرگزاری ایرنا با توجه به شکل‌گیری رقبای سرسخت از مرجعیتی که در دهه هفتاد داشت فاصله گرفته بود، ما تصمیم گرفتیم ایرنا را به یک رسانه قدرتمند و جریان‌ساز تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: اعتبار و بودجه ایرنا دو برابر سال ۱۴۰۰ شده است، البته هر سه سال ۱۱۰ درصد یعنی ۱۰ درصد از بودجه مصوب، اعتبار تخصیصی گرفتیم. مطالبات بازنشستگان را هم توانستیم پرداخت کنیم. همچنین ارتباطات خوبی با خبرگزاری‌های آسیایی برقرار کردیم. سعی کردیم این امانت را حفظ کنیم و آن را در دعواهای سیاسی هزینه نکنیم. امروز این امانت را تحویل آقای حسین جابری انصاری‌ می‌دهیم.
 
دولت وفاق ملی منشأ تحولات بنیادی خواهد شد
 حسین جابری انصاری مدیرعامل جدید ایرنا، حادثه ریزش معدن در طبس را به خانواده بازماندگان تسلیت گفت. او در ادامه با بیان اینکه در شرایطی مدیریت را به دست می‌گیرد که منطقه و جهان آبستن تحولات بزرگی است، گفت: نزدیک به یک سال از عملیات طوفان‌الاقصی و نبرد غزه گذشته و قبل از آن هم جهان شاهد اقدام ویژه روسیه در اوکراین بوده است. در ایران هم در آغاز راه دولت جدید و مسئولیت دکتر مسعود پزشکیان و دولت «وفاق ملی» هستیم که منشأ تحولات بنیادی در سیاست کشور خواهد بود. جابری انصاری تأکید کرد: مسئولیت ما در ایرنا سنگین است، خبرگزاری ایرنا یک سازمان تاریخی با ۹۰ سال قدمت است که از زمان تأسیس وزارت امور خارجه و با نام پارس فعال شده است. این خبرگزاری تغییر نام داد و پس از پیروزی انقلاب سیر تحولات و البته چالش‌هایی را در دوره‌های مختلف شاهد بوده است. قرار نیست مبدأ تاریخ باشیم و از صفر شروع کنیم؛ قصد ما تسریع و ارتقای همه موفقیت‌های کسب‌شده است، چالش‌ها را رفع و وضعیت را بهبود خواهیم داد.