حادثه معدن طبس ناشی از اهمال در سیستم‌های اجرایی و نظارتی است

 سمیه گلپور رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با ابراز همدردی و اعلام تسلیت و تعزیت به جامعه کارگری بویژه خانواده‌های کارگران جان باخته در معدن زغال‌سنگ طبس، این حادثه را ناشی از اهمال در سیستم‌های اجرایی و نظارتی دانست و خواستار پاسخگویی مسئولان دستگاه‌های مربوطه در این خصوص شد. وی با انتقاد از پایین بودن مسأله ایمن‌سازی در معادن حادثه‌خیز اظهار کرد: این فاجعه دردناک حاصل اهمال در استانداردسازی و سالم‌سازی محیط کار از سوی مسئولان مربوطه در وزارت صمت، کار و بهداشت قلمداد می‌شود.
وی با انتقاد شدید از تکرار این گونه حوادث تلخ و یادآوری ارزش جان معدنکاران و لزوم توجه به این اصل مهم از سوی صاحبان معادن گفت: در تمام دنیا غالباً کارگران معدن صاحب سهمی ولو اندک از معدنی هستند که در آن کار می‌کنند، ولی آیا در معدن یورت، طزره و شازند نیز چنین است؟ اساساً ایمن‌سازی و استانداردسازی معادن چقدر اجرا می‌شود؟
این مقام کارگری مسئولان را در جان باختن این کارگران مظلوم پاسخگو دانست و گفت: اگر معدن امن نیست، چرا در آن فعالیت انجام می‌گیرد و کارگران با ناامنی در آن کار می‌کنند؟ چرا دستگاه‌های نظارتی و قضایی به این مسأله ورود نمی‌کنند؟ مگر سال گذشته به مقاوله‌نامه ۱۵۵ سازمان جهانی کار در زمینه ایمنی و بهداشت کار نپیوستیم؟ هنوز داغ معدنکاران مظلومی که چندی قبل از همین معادن حادثه خیر عروج کردند سرد نشده است که چنین اتفاق ناگواری را در اثر اهمال کاری در نظارت و اجرا شاهد هستیم و نکته جالب این است که بحث صلاحیت ایمنی پیمانکاران از شروط مناقصه حذف می‌شود.