حزب الله با افزایش سطح و دامنه حملات خود به سرزمین‌های اشغالی، نبرد با رژیم صهیونیستی را وارد مرحله جدید کرد

جنگ در عمق اسرائیل

رسانه‌های صهیونیستی: بندر حیفا در پی حملات موشکی شدید حزب‌الله لبنان به این منطقه و همچنین مناطق دیگر در شمال فلسطین اشغالی بسته شده است

دیری نپایید که حزب‌الله لبنان تهدیداتش علیه رژیم صهیونیستی را طبق وعده «حساب سخت و قصاص عادلانه» عملی کرد و دامنه حملات خود را بسیار گسترش داد. این جنبش شامگاه شنبه موج گسترده‌ای از حملات غافلگیرانه را در سرزمین‌های اشغالی به انجام رساند و پهنه وسیعی را با گذر از سامانه‌های پدافندی چون گنبد آهنین، زیر نفوذ موشک‌های جدید خود قرار داد. حزب‌الله با این حمله نشان داد که با حملات هوایی و انفجار دستگاه‌های ارتباطی دچار انفعال نشده و همچنان قابلیت خود را در رویکرد ایجاد ضربات راهبردی به صهیونیست‌ها حفظ کرده است. بر همین اساس بود که رسانه‌های اسرائیلی در واکنش به این حملات اعلام کردند حزب‌الله در حال فلج کردن شمال است. به طور دقیق‌تر، بنیان موفقیت در عملیات علیه رامون دیوید و رافائل، به عملیات شناسایی پهپاد هدهد و اطلاعات دقیق آن برمی‌گردد.
المیادین گزارش داد، مقاومت اسلامی لبنان، سحرگاه روز یکشنبه، در «واکنش اولیه» به عملیات تروریستی انفجار پیجرها و دستگاه‌های بی‌سیم، مجتمع‌های صنعتی نظامی شرکت «رافائل»، متخصص وسایل و تجهیزات الکترونیکی واقع در شهر حیفا را با ده‌ها موشک «فادی 1» و «فادی 2» و «کاتیوشا» هدف قرار داد. آنها همچنین برای دوبار پایگاه و فرودگاه «رامات دیوید» را با موشک‌های مذکور هدف قرار دادند. رسانه‌های اسرائیلی به طور طعنه‌آمیز گفتند که پایگاه رامات دیوید، همان پایگاهی بود که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، چهارشنبه گذشته از آنجا «گشایش مرحله جدیدی از جنگ در شمال» را اعلام کرد. در ادامه، حزب‌الله در چهارمین عملیات خود‌ با انبوهی از پهپادهای تهاجمی به مواضع جدید سربازان اشغالگر در مجاورت سایت المناره و پادگان یفتاح حمله کرد که اهداف مورد اصابت قرار گرفتند. ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد، ۱۵۰ راکت، موشک و پهپاد در طول شبانه‌روز گذشته به سمت شمال اسرائیل شلیک شده است. براساس این گزارش، این موشک‌ها به مناطق الجلیل، کریات بیالیک و موریشت در اطراف حیفا اصابت کرده و خسارات زیادی به بار آورده است.
رسانه‌های عبری تأکید کردند، سامانه‌های پدافند هوایی تنها هشت موشک را رهگیری کردند و توضیح دادند تقریباً ۳۰۰ هزار صهیونیست امشب وارد پناهگاه‌ها شده که صحنه‌هایی از فرار هراسناک شهرک‌نشینان به پناهگاه‌ها منتشر شده است.
رسانه عبری وای نت نیز گزارش داد، ترس از حملات حزب‌الله موجب ایجاد «وضعیت ویژه» در برخی مناطق شده است. بر این اساس، دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل همان شب اعلام کرد وزیر دفاع دستور «وضعیت ویژه» در جبهه داخلی را داده، چرا که اسرائیل براساس «مرحله اول» بودن حملات تخمین می‌زند که حزب‌الله عملیات خود را ادامه دهد. همچنین شورای محلی برخی شهرها چون ناهاریا، عکا و حیفا به دلیل وضعیت پیچیده امنیتی، آموزش حضوری را لغو کرده و در برخی از مناطق نیز آموزش محدود شده است. طبق این دستورالعمل، سواحل در حیفا و برخی مناطق طی 24 ساعت بسته خواهد بود و مراکز اجتماعی و اماکن ورزشی با محدودیت‌های شدید فعالیت خواهند کرد. در پی حملات موشکی حزب‌الله، منابع رسانه‌ای از بسته شدن بندر حیفا در شمال فلسطین اشغالی تا اطلاع ثانوی خبر دادند.

نقطه عطف حملات حزب‌الله
حمله موشکی حزب‌الله با در نظر گرفتن سه مؤلفه عمق، دامنه و میزان تخریب دارای ابعاد وسیعی بوده و اشغالگران را دچار شوک کرده، چنانچه مناطقی از سرزمین‌های اشغالی که واجد دستورالعمل‌های امنیتی برای حملات نبوده‌اند، مورد هدف قرار گرفته‌اند. حملات حزب‌الله برای اولین بار زنگ خطر در شهرک کریات بیالیک واقع در شمال حیفا را نیز به صدا درآورد. رئیس اداره محلی کریات اعلام کرد، در این منطقه پناهگاه کافی برای همه وجود ندارد. لذا هراس شهرک نشینان در این مناطق بیش از شمال است. طبق اعتراف رسانه‌های عبری، احتمال واکنش حزب‌الله وجود داشته باشد، اما تصور نمی‌شد اینقدر قوی باشد.
در پی بمباران موشکی لبنان، علاوه بر خسارات عمده در کریات بیالیک حدود 12 ساختمان به کلی در آتش سوخته است. سازمان اورژانس رژیم صهیونیستی نیز از زخمی شدن ۶ صهیونیست در این حملات خبر داده و تأکید کرده که یک نفر هم پس از به صدا درآمدن آژیر خطر تصادف کرده و کشته شده است. شماری دیگر از رسانه‌های عبری گزارش داده‌اند بیش از ۱۰۰ راکت سنگین از لبنان شلیک شده که در جلیل علیا و جنوب حیفا فرود آمده که آتش‌سوزی حاصل از اصابت آنها، به سمت پایگاه هوایی «رمات دیوید» در حال افزایش است.
فادی، نمایی از توان موشکی حزب‌الله
منابع آگاه به المیادین گفتند، این موشک‌ها «برای اولین‌بار» از زمان آغاز درگیری‌ها در 8 اکتبر 2023 مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان منابع لبنانی نیز تأکید کردند، موشک‌های مورد استفاده از نوع «خیبر‌ام 220» با برد 80 کیلومتر و «ام 302» با برد 105 کیلومتر بوده که تعداد آنها به ده‌ها فروند می‌رسد و از یکی از پایگاه‌های تأسیسات عماد شلیک شده که در تیررس حملات دشمن صهیونیستی قرار ندارد. طبق تأیید رسانه‌های عبری، در حملات مذکور، حزب‌الله برد موشک‌های خود را افزایش داده و در نتیجه، دو میلیون شهرک نشین در برد موشک‌ها قرار گرفته‌اند. به گزارش شبکه لبنانی الجدید، موشک‌های فادی به نام فادی حسن الطویل، یکی از عوامل حزب‌الله نامگذاری شده که در سال 1987 در جزین در جنوب لبنان به دست اشغالگران شهید شد.

تبعات اقتصادی
در پی این حملات نفوذی، بورس تل آویو در سراشیبی سقوط قرار گرفت. همچنین قیمت اوراق قرضه دولتی نیز کاهش یافت و بازده اوراق قرضه 10 ساله اسرائیل با 7 واحد افزایش به 5.08 درصد رسید.

 

برش

اهمیت بانک اهداف حزب‌الله
مجتمع صنعتی نظامی رافائل که در تاریخ 1948 تأسیس شده، از برجسته‌ترین تسلیحات دولتی اسرائیل است. این مجتمع از کارخانه‌ها، انبارها و میدان‌های آزمایشی که در آن قطعات سیستم‌های پدافند هوایی مؤثر چون موشک‌های گنبد آهنین تولید و مونتاژ می‌شوند، تشکیل شده است. لازم به ذکر است تسلیحات اسرائیل از این نظر که در میدان آزمایش می‌شوند مزیت جهانی دارند و اسرائیل به آن افتخار می‌کند. این شرکت همچنین سامانه «تروفی» را برای دفاع فعال تانک‌ها در برابر موشک‌های هدایت‌شونده، به عنوان تلاشی برای حل بحران تانک‌های «ارتش» اشغالی که در سال 2006 در جنگ با مقاومت در جنوب لبنان به وجود آمد، تولید می‌کند. علاوه بر صنایع دفاعی، این مجتمع موشک‌های ضد زره و ضد استحکامات هدایت شونده سطح به سطح «اسپایک»، موشک‌های هوا به سطح «باب چشم» و دیگر موشک‌های دریا به سطح و دریا به دریا را نیز تولید می‌کند.
علاوه بر آن، پایگاه هوایی رامات دیوید که هدف موشک‌های حزب‌الله قرار گرفت، یکی از سه پایگاه اصلی نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌رود و درواقع بازوی نیروی هوایی اسرائیل در عملیات‌های آن به‌ویژه علیه لبنان و سوریه است. طبق اعلام وب‌سایت متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی، این پایگاه تنها پایگاه هوایی مأموریت‌گرای نیروی هوایی اسرائیل در شمال است و به همین دلیل به‌عنوان مدافع اصلی حریم هوایی شمال سرزمین‌های اشغالی عمل می‌کند. این پایگاه همچنین شامل سکوهایی برای شلیک پهپادهای جاسوسی و نیز شامل آشیانه‌های زیرزمینی برای جنگنده‌هاست که از آنها در برابر حملات موشکی محافظت و از شناسایی مکان دقیق آنها جلوگیری می‌کند. پایگاه رامات دیوید همچنین شامل اردوگاه‌های تخصصی، مدرسه آموزش پرواز و سایر امکانات مانند استادیوم و حتی بازار و فروشگاه است.