مقاومت یمن پس از شلیک موشک هایپرسونیک به تل آویو از وجود تسلیحات پیشرفته‌تر دیگری هم خبر داد

سلاح‌های جدید در راه است

دلیل اصلی اثرگذاری هشدار یمن بر رفتار رژیم صهیونیستی، عملی شدن فوری تهدیدات آن و بازنمایی شکست بازدارندگی ایالات متحده و اسرائیل پس از حملات مکرر به خاک یمن است.

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


مقاومت یمن به دنبال حمله موشکی موفقیت‌آمیز به تل آویو، روز گذشته یک پهپاد امریکایی را نیز بر فراز یمن سرنگون کرد. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای مسلح یمن به مقابله خود با تجاوزها و تحرکات خصمانه امریکا و انگلیس ادامه می‌دهد و پدافند هوایی ما توانست یک پهپاد امریکایی از نوع «ام کیو ۹» را در آسمان استان ذمار سرنگون کند.» وی تأکید کرد: «این پهپاد درحال انجام عملیات خصمانه بود که با موشک زمین به هوای تولید داخل مورد هدف قرار گرفت و سرنگون شد.» به گفته او این سومین پهپادی است که طی یک هفته مورد هدف قرار گرفته و به طور کلی در این نبرد ۱۰ پهپاد از این نوع منهدم شده است.

سلاح جدید یمنی در راه است
یکی از وجوه مهم در طرح عملیاتی گروه‌های مقاومت بروز مرحله‌ای توانمندی‌ها و بکارگیری عنصر غافلگیری در عملیات‌ها و حملات‌ خود علیه اسرائیل است. عنصری که محاسبات میدانی رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را با چالش اساسی مواجه کرده است. در همین رابطه گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، در توضیح حمله موشکی یمن گفت: «واقعیت به طرز دراماتیکی تغییر کرده است. مشکل اصلی عدم وجود ارتباط بین اهداف جنگ، واقعیت استراتژیک و استراتژی مورد نیاز است.» در حالی که حمله مذکور به آشفتگی‌های رژیم صهیونیستی افزوده، روز گذشته مقاومت یمن از عملیات جدید با تسلیحاتی پیشرفته خبر داد. چنانچه وزیر اطلاع‌رسانی دولت جدید یمن، ضمن تهدید اسرائیل به عملیات‌های نظامی بیشتر هشدار داد: «سلاح با‌کیفیت دیگری وجود دارد که در زمان مناسب استفاده خواهد شد.» وی در ادامه تأکید کرد که رژیم اشغالگر اسرائیلی از هیچ‌گونه حمله یمن به اراضی اشغالی مصون نیست و هر چیزی ممکن است.

سرزمین‌های اشغالی همچنان در رصد مقاومت
نفوذ توأمان موشکی و پهپادی به کل سرزمین‌های اشغالی توسط مقاومت یمن و حزب‌الله لبنان ابعاد گسترده‌تری از توانایی‌های جبهه مقاومت را در برهه کنونی تهدیدات اسرائیل علیه لبنان و مانع تراشی‌های نتانیاهو در آتش‌بس را به نمایش گذاشته است. شامگاه یکشنبه رادیو ارتش اشغالگر در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» گزارش داد: «یک پهپاد از لبنان پرتاب شد و بیش از ۳۰ کیلومتر بدون رهگیری به حریم هوایی ما نفوذ کرد.» این رسانه افزود که این پهپاد حداقل بیش از ۱۰ دقیقه در حریم هوایی اسرائیل پرواز کرد و در منطقه رود اردن در الجلیل علیا (شمال) سرزمین‌های اشغالی منفجر شد. نفوذ موشکی و پهپادی مقاومت لبنان که پیشتر در عملیات نقطه‌زن و راهبردی اربعین، خود را اثبات کرده بود همراه با حملات یمن به تل آویو، سیگنالی را به تل‌آویو مخابره می‌کند که هر‌گونه آغاز جنگی تمار عیار علیه لبنان با پاسخ نافذ مقاومت و در نتیجه به مخاطره افتادن زیرساخت‌های حیاتی و استراتژیکی اشغالگران همراه خواهد بود. از سوی دیگر این حمله به عنوان گامی در مجازات سخت جبهه مقاومت، حامل پیامی به امریکا و کشورهای غربی بود تا اسرائیل را متقاعد کنند که نوار غزه را ترک و توافق آتش‌بس کامل را امضا کند. در همین رابطه، وزیر اطلاع‌رسانی دولت جدید یمن در مصاحبه با المیادین افشا کرد: «شلیک موشک بالستیک فراصوت جدید یمن تنها چند ساعت پس از صحبت‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر تشدید جنگ با لبنان انجام شد.»

 

بــــرش

اسرائیل از حملات آتی هراس دارد ‌
دلیل اصلی اثرگذاری هشدار یمن بر رفتار رژیم صهیونیستی، عملی شدن فوری تهدیدات آن و بازنمایی شکست بازدارندگی ایالات متحده و اسرائیل پس از حملات مکرر به خاک یمن است. بر همین اساس پس از حمله موشکی روز یکشنبه یمن، رسانه‌های عبری ضمن بازخوانی تهدیدات مقامات انصارالله یمن، به رژیم صهیونیستی درباره حملات آتی هشدار دادند. در همین رابطه وبسایت «آنیان مرکزی» گزارش کرد یمنی‌ها در طول جنگ غزه با حمله به پایگاه ایلات، تل‌آویو و روز یکشنبه که فرودگاه بن گوریون هدف بود، ۳ موفقیت برای خود ثبت کرده و علاوه بر آن همچنان به کشتی‌ها در منطقه حمله می‌کنند. این حملات موفقیتی نگران‌کننده برای یمن خواهد بود.
در همین حال، نگرانی و هراس در میان مقامات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. پس از تهدیدات شدید نتانیاهو و برخی مقامات رژیم که نشان از ضربه کاری یمن به نظام امنیتی- اطلاعاتی اسرائیل داشت، فرمانده سابق پدافند هوایی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد. «موشکی که از یمن شلیک شد، طولانی‌ترین موشک یمنی است که تاکنون از نظر برد دیده‌ایم.» وی با اشاره به اینکه یمنی‌ها توانایی کافی برای ادامه این روش را برای مدت طولانی دارند، افزود: «آنها عرصه فعالی را حفظ کرده‌اند که اسرائیل را نگران کرده و اکنون نیازمند توجه است.»
در مجموع، حمله موشکی روز یکشنبه یمن به عمق سرزمین اشغالی به عنوان نقطه عطفی در جبهه رویارویی مقاومت با رژیم اشغالگر و شریک آهنینش ایالات متحده مورد تحلیل بسیاری از رسانه‌ها واقع شد. در همین راستا، مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ارتش یمن توانمندی‌های موشکی خود را ارتقا بخشیده است به طوری که این موشک‌ها می‌توانند به مرکز سرزمین‌های اشغالی برسند. به گزارش ایسنا، مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اذعان کرد: «حوثی‌ها (انصارالله) توانستند توانمندی‌های موشکی خود را توسعه دهند و به مرکز اسرائیل برسند. این واقعیت تهدید حوثی‌ها برای اسرائیل را افزایش می‌دهد و به تهدید پهپادها اضافه می‌شود.» مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تأکید کرد: «پهپادهای یمنی با حمله به تل‌آویو که قبل از بمباران الحدیده انجام شد، توانایی خود را در کشتن نشان دادند.»