سوء‌قصد دوباره به جان رئیس‌جمهور پیشین امریکا باز هم ناکام ماند

خطر بیخ گوش ترامپ

دونالد ترامپ بعد از ناکامی این ترور، برای کمپین انتخاباتی‌اش پیام‌هایی با این مضمون ارسال کرد: «عزم من پس از یک تلاش دیگر برای زندگی‌ام قوی‌تر است» و «هرگز تسلیم نخواهم شد.»

توماس متیو کروکس ۲۰ ساله، دو ماه پیش در میانه سخنرانی انتخاباتی دونالد ترامپ در شهر باتلر پنسیلوانیا با هدف ترور رئیس‌جمهور سابق امریکا دست به اسلحه شد، تروری که ناکام ماند و فقط خراش گوش نصیب دونالد ترامپ شد، این اقدام آنقدر برای اردوی جمهوری‌خواهان نگران‌کننده بود که تا مدت‌ها در سخنرانی‌های ترامپ در فضای باز او را در محفظه‌های شیشه‌ای ضدگلوله قرار دادند تا مبادا جان او به خطر بیفتد.
یکشنبه‌شب، پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) اعلام کرد، در نزدیکی زمین گلف دونالد ترامپ در ایالت فلوریدای امریکا تیراندازی اتفاق افتاده است؛ خبری که به نظر می‌رسد سوءقصد به جان نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری بوده است. مأموران سرویس مخفی امریکا مدعی شدند با مشاهده لوله اسلحه مظنون در میان بوته‌های زمین گلف به سمت او شلیک کرده‌اند.
گویا خطر از بیخ گوش این میلیاردر نیویورکی رد نشده است، این‌ بار رایان روث ۵۸ ساله که سابقه حمایت از اوکراین و سفر به آن کشور را داشته، تلاش کرد کار ناتمام توماس متیو را تمام کند، او با اسلحه‌ای دوربین‌دار در 270 متری دونالد ترامپ مستقر شده بود که تیرش به خطا رفت.
رایان روث سال گذشته در مصاحبه‌ای از ابراز تمایلش برای جنگ در اوکراین علیه روسیه و مردن در آنجا گفته بود، روث همچنین با انتشار تصاویری در میدان استقلال اوکراین، خودش را نیروی استخدام‌کننده برای واحد اطلاعات نظامی بین‌المللی اوکراین برای جنگجویان داوطلب معرفی کرد و خواسته بود خارجیان برای جنگ به ارتش اوکراین بپیوندند.
 به دنبال این اتفاق، اوکراین روز دوشنبه ارتباط با رایان وسلی روث را رد و اعلام کرد هرگونه ارتباط با او را قطع می‌کند، همچنین «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی دلجویانه از اینکه آقای ترامپ در «امنیت است و آسیبی ندیده» ابراز خوشحالی و تأکید کرد، خشونت «جایی» در صحنه سیاسی ندارد. «کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا اخبار مرتبط با این اقدام به فاصله دو ماه از سوء قصد قبلی را «بسیار نگران‌کننده» خواند.
 
ترور نافرجام در زمین گلف
مقامات فدرال اما می‌گویند در حال بررسی چند و چون حادثه باشگاه گلف دونالد ترامپ هستند که چرا به جان رئیس‌جمهور سابق طی دو ماه گذشته دوبار سوء‌قصد شده است؛ اتفاقی که هم باشگاه گلف دونالد ترامپ را به تعطیلی کشاند و هم ستاد انتخاباتی او که مقرش در وست پالم بیچ است قرنطینه شد، کریس لاسیویتا و سوزی وایلز، مشاوران ارشد ستاد انتخاباتی ترامپ، ایمیلی برای کارمندان ستاد انتخاباتی فرستاده و از آنها خواسته‌اند که در رفت‌وآمدهای روزانه هوشیار باشند. در این ایمیل همچنین تأکید شد، رئیس‌جمهور ترامپ و همه همراهانش به لطف کار بزرگ سرویس مخفی ایالات متحده در امنیت هستند.
ریک برادشاو، کلانتر شهرستان پالم بیچ، در ایالت فلوریدا گفته، این حادثه تقریباً ساعت 1:30 بعد از ظهر یکشنبه اتفاق افتاده و آنها توانسته‌اند مظنون را که قبل از حادثه در اطراف زمین گلف پرسه می‌زده است، بازداشت کنند. او همچنین در واکنش به انتقادها برای نبود حصار امنیتی سفت و سخت برای دونالد ترامپ گفت، ترامپ «در حال حاضر رئیس‌جمهور مستقر نیست» و تدابیر امنیتی به اندازه رئیس‌جمهور در مقام سختگیرانه وجود ندارد.
دونالد ترامپ اما بعد از ناکامی این ترور برنامه‌ریزی شده آن هم در فاصله کمتر از دو ماه تا روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده برای کمپین انتخاباتی‌اش پیام‌هایی با این مضمون ارسال کرد: «عزم من پس از یک تلاش دیگر برای زندگی‌ام قوی‌تر است» و «هرگز تسلیم نخواهم شد».
به دنبال رسانه‌ای شدن خبر سوءقصد به جان دونالد ترامپ، کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرد که در آن رئیس‌جمهور ایالات متحده این گونه عملیات‌های تروریستی را محکوم کرد. جو بایدن اعلام کرد: هیچ جایی برای خشونت سیاسی یا هیچ خشونتی در کشور ما وجود ندارد. من به تیم خود دستور داده‌ام تا اطمینان حاصل شود که سرویس مخفی از هر منبع، توانایی و اقدامات حفاظتی لازم برای اطمینان از تداوم ایمنی رئیس‌جمهور سابق برخوردار است.
 
رقیب ناراحت ترامپ
رقیب دموکرات ترامپ نیز این اتفاق را ناراحت‌کننده توصیف کرد و نوشت: عمیقاً از سوء‌قصد احتمالی برای ترور رئیس‌جمهور سابق ترامپ ناراحت هستم. همان‌طور که ما حقایق را جمع‌آوری می‌کنیم، واضح می‌گویم: من خشونت سیاسی را محکوم می‌کنم. همه ما باید سهم خود را انجام دهیم تا اطمینان حاصل شود که این حادثه منجر به خشونت بیشتر نشود.
نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات هم ساکت نماندند و اعلام کردند: «ما از اینکه رئیس‌جمهور پیشین در سو‌ءقصدی تازه آسیب ندیده خوشحالیم، اما همچنان بشدت نگران خشونت‌های سیاسی در کشور هستیم و آن را در تمامی اشکالش محکوم می‌کنیم».
ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس هم که این روزها به عنوان یکی از حامیان سرسخت ترامپ شناخته می‌شود، در اولین واکنش به تلاش دوباره برای ترور ترامپ و در پاسخ به کسی که پرسیده بود «چرا آنها می‌خواهند دونالد ترامپ را بکشند؟» نوشت: «و هیچ‌کس تلاش نمی‌کند که کامالا یا بایدن را ترور کند».
سوءقصد به جان دونالد ترامپ اما اروپایی‌های حامی او را هم به واکنش وادار کرد، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر محافظه‌کار مجارستان که ترامپ در گذشته بارها از او تمجید کرده، گفت: «ما برای شما دعا می‌کنیم، آقای رئیس‌جمهور».
این سوءقصد حتی واکنش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را هم در پی داشت، او که برای حضور دوباره ترامپ در کاخ سفید حساب باز کرده و امیدوار است حضور مجدد او برای ادامه جنگ در غزه و چرخیدن منافع جنگ برای رژیم صهیونیستی تأثیرگذار باشد، بعد از شنیدن خبر سلامت ترامپ گفت، «خیالش راحت» شده است.