دکتر پزشکیان در نخستین نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی به مهم‌ترین مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و روابط بین‌الملل پرداخت

وفاق و همدلی فرمول حل مشکلات

توئیت رئیس جمهور پس از اولین نشست خبری: برای تأمین معیشت مردم شب و روز نمی‌شناسیم

مرتضی گل پور
خبرنگار

لزوم وحدت کشورهای اسلامی برای دفاع از حقوق مسلمانان
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه موانع طرح وی در زمینه راه‌اندازی اتحادیه کشورهای اسلامی چیست، اظهار کرد: چرا کسی که در کشورهای اسلامی است نتواند براحتی میان دیگر کشورهای اسلامی تردد داشته باشد؟ این امر به معنای زیر سؤال بردن امنیت و اقتدار و مرزها نیست اما همین تردد آسان باعث تقویت نگاه و زبان مشترک می‌شود و بازار مشترک ایجاد می‌کند و در برابر دیگران یک ید واحده می‌شویم تا از حقوق مسلمانان دفاع کنیم. اگر جنگ و طمع را بگذاریم کنار می‌توانیم با هم همراه باشیم و همه مسلمانان در یک جمع قرار گیرند.
 
برای رفع تحریم‌ها و FAFT به مجمع تشخیص نامه خواهم زد
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث اف ای تی اف نداریم. حتماً در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسأله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.
 
با چین یک شریک کاملاً همراه و استراتژیک خواهیم بود
رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار CCTV چین که سؤال کرد «آینده روابط ایران و چین را چگونه ارزیابی می‌کنید»، با اشاره به موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت: ما با چین یک شریک کاملاً همراه و استراتژیک خواهیم بود و آن را تقویت خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم آنچه نوشته شده را عملیاتی کنیم و همکاری افزایش پیدا کند.
 
بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است‌
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست، گفت: در زمینه رونق تولید قدم اول ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است‌. اکثر آنان گلایه دارند که چون اف ‌ای تی اف نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است‌.
رئیس‌جمهور افزود: ادامه روند ناترازی فعلی در برق و گاز و بنزین، وضعیت را روز‌به‌روز بدتر می‌کند. باید ناترازی‌ها را حل کنیم و نباید بگوییم که اگر در اینجا به ناترازی دست بزنیم، صدا بلند می‌شود. در این زمینه رسانه‌ها باید به ما کمک کنند و ایده دهند تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

اقتصاد ما مریض است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد ما مریض است و مریض مداخله و عمل می‌خواهد، اظهار کرد: اقتصاد ایران مداخلاتی را طلب می‌کند. شما رسانه‌ها باید کمک کنید که بتوانیم روش‌های درمان را اجرایی کنیم. اگر بخواهیم مملکت از این وضعیت خارج شود، باید اقتصاد بیمار را درمان کنیم. ممکن است دارویی که می‌دهیم تلخ باشد، پس نباید بگوییم چرا به مردم داروی تلخ می‌دهید. پزشکیان افزود: اگر لازم شد مداخلاتی انجام دهیم، بپذیریم که این مداخلات می‌تواند آینده روشنی داشته باشد. دعواها اجازه هیچ مداخله‌ای را به هیچ سیاستگذاری نداده است. درمان، مداخله نیاز دارد و مداخله مقداری ناملایمات به همراه دارد که باید آن را بپذیریم.

دستور کار مبارزه با رانت و فساد
رئیس‌جمهور در ادامه درباره رانت، فساد، رشوه، زمین‌خواری و قاچاق گفت: عده‌ای را مسئول بررسی کرده‌ایم و در روزهای آینده هم در این خصوص جلسه داریم. البته وقتی نایب‌رئیس مجلس بودم، این مباحث را پیگیری می‌کردم.
پزشکیان افزود: اگر بتوانیم کد ملی، کد پستی و کد زمین و ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم را به هم وصل کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند به‌راحتی جنسی را قاچاق کند یا نمی‌تواند به‌راحتی رشوه بگیرد یا در حساب خویشاوندانش واریز کند. چون سیستم کاملاً یکپارچه است و امکان تخلف وجود ندارد.

پاسخ به ادعای استفاده
از افراد زاویه‌دار
پزشکیان در پاسخ به ادعای خبرنگار روزنامه کیهان مبنی بر اینکه آیا از انتصاب افراد زاویه‌دار با مبانی انقلاب مطلع است یا نه، گفت: ممکن است درباره یک موضوعی یک گروهی در یک سطحی اعتراضی کرده باشند و شما نیز در سطح دیگری اعتراض دیگری داشته باشد، شما تصور می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل تصور می‌کند حق با آنهاست. نگاه ما این است که در چهارچوب چشم‌انداز و سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری تعریف و ابلاغ کرده‌اند و برنامه‌هایی که وجود دارد، عمل کنیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هر انسانی ممکن است اشتباه کند و قرار نیست به‌خاطر اشتباه، آدم‌ها را کنار بگذاریم، افزود: اگر می‌خواهیم وفاق ایجاد کنیم، یعنی باید بپذیریم که عیب‌هایی داشتیم و این عیب‌ها را نادیده می‌گیریم و کنار هم می‌آییم و براساس چهارچوب قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل خواهیم کرد. اگر خلاف آن سیاست‌ها عمل کردند، ما برخورد کنیم، نه اینکه بگوییم تو در گذشته فلان اشتباه را کردی چرا آمده‌ای؟
پزشکیان در ادامه با طرح این پرسش که می‌دانید که صلاحیت بنده را برای نمایندگی در مجلس رد کردند؟ تصریح کرد: به بنده جرم عدم التزام به اسلام و جمهوری اسلامی نسبت داده بودند، در حالی که تمام التزامات عملی به نظام جمهوری اسلامی را دارم، در تمام زندگی خود یادم نمی‌آید که حتی یک روز مرخصی رفته باشم، به قدری مشغله داشتم که حتی خانواده‌ام را برای زیارت به مشهد هم نمی‌توانستم ببرم، یا جبهه بودیم یا درس می‌خواندیم و یا درحال مبارزات سیاسی بودیم.
 پزشکیان تأکید کرد: چه کسی گفته است که حق با این طرف است یا آن طرف؟ ما باید کوتاه بیاییم و زیر پرچم اعتقاد به اسلام و رهنمودهای مقام معظم رهبری چهارچوب‌ها را بپذیریم و به آن عمل کنیم، عیب هم را نگوییم، سعی کنیم نقاط مشترکی که داریم را برجسته کنیم.
 
بی‌ثباتی در مدیریت مشکل ساز است
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه هم‌میهن مبنی بر اینکه میانگین سنی وزارتخانه‌ها بالاست و آیا از نیروهای جوان در بقیه مناصب دولتی استفاده خواهید کرد، گفت: میانگین سن وزرا را ۵۵ سال تعیین کردیم اما خب ۲۰ تیم سوابق را بررسی کردند و بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا در نهایت برخی افراد را انتخاب کردند. در ارزیابی‌ها همین میانگین سنی درآمد که شما بیان کردید. بی‌ثباتی در مدیریت و عمر پایین مدیران دولتی در این مسیر مشکل ایجاد کرده است. وقتی مدیران پله پله بالا نمی‌آیند به همین وضعیت مبتلا می‌شویم.
 
به یمن موشک نداده‌ایم
پزشکیان در پاسخ به سؤال الجزیره درباره اینکه آیا ایران به انصارالله یمن موشک داده، اظهار کرد: اکنون رفتن یک نیروی انسانی به یمن با یک هفته تأخیر صورت می‌گیرد. یعنی یک انسان به یمن براحتی نمی‌تواند برود حال چگونه یک موشک از ایران به یمن رفته و اینها ندیده‌اند. اصلاً چنین چیزی نیست. موشک هایپرسونیک داریم ولی نوعی که یمنی‌ها شلیک کردند را نداریم.
 
دعوت از ولیعهد عربستان
برای سفر به تهران
پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار المیادین مبنی بر احتمال سفر وی به عربستان و متقابلاً سفر ولیعهد عربستان به تهران و همچنین روابط ایران و اردن نیز اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد روابط‌مان را با کشور دوست و برادر عربستان سعودی و همچنین مصر و اردن و همه کشورهای منطقه تقویت کنیم. در گفت‌و‌گوی تلفنی که با ولیعهد عربستان داشتم نیز از ایشان دعوت کردم که به ایران تشریف بیاورند و با یکدیگر دیداری داشته باشیم.
 
تلاش می‌کنیم معیشت زندگی مردم به مشکل نخورد
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش جماران درباره گرانی نان و تأثیر آن بر زندگی اقشار فرودست جامعه، اظهار کرد: ما در تمام حرف‌هایمان گفته‌ایم نگاه به کسانی است که مشکل معیشت دارند و گفته‌ایم که نباید معیشت مردم به مشکل بخورد. در این زمینه از ابتدای دولت تلاش کردیم مشکلات مردم و اصناف را حل کنیم که پرداخت بدهی گندمکاران، مطالبات پرستاران و نظایر آن از جمله مواردی است که تاکنون در حل کردن آنها گام برداشته‌ایم.
 
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
 رئیس‌جمهور درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اظهار کرد: در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اقدامات در حال انجام است. از بدهی‌ها مقداری را پرداخت کردند. کل پول بالای ۷۰ همت است. آنچه که در قانون آمده ۲۰ همت است و پیگیری می‌کنیم آن ۵۰ همت را از کجا پیدا کنیم. یعنی این مسائل همه به هم گره خورده است و یک توقع ایجاد کردیم و منابعی دیده‌ایم که وجود ندارد.

حق پاسخ به اسرائیل محفوظ است
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار فرانس 24 درباره راهکار دولت چهاردهم برای رفع تحریم‌ها و چگونگی مدیریت تنش با امریکا و امکان از سرگیری مذاکرات با توجه به شرایط حساس منطقه متأثر از تحولات فلسطین، گفت‌: ما با کسی هم دعوا نداریم، فقط نمی‌خواهیم تحریم شویم، ما پایبند قوانین بین‌المللی هستیم و خواهیم بود، اقدام رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه در تهران، ‌تلاش برای کشاندن ایران به جنگ منطقه‌ای بود، جمهوری اسلامی فعلاً خویشتنداری کرده است اما حق دفاع را برای خود در زمان و محل مشخص و با روش‌های خودمان محفوظ می‌دانیم.

از کرسی آزاداندیشی به دستور رهبری انقلاب دفاع خواهیم کرد
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه «با وجود تأکید رهبری انقلاب مبنی بر «سیاسی‌بودن» دانشگاه‌ها، چرا کرسی‌های آزاداندیشی و توجه به تشکل‌های دانشجویی کمرنگ شده است و حمایتی از آنها نمی‌شود و برنامه‌ دولت چهاردهم در این زمینه چیست؟» گفت: ما از کرسی آزاداندیشی به دستور رهبری انقلاب دفاع خواهیم کرد و از آزاداندیشی و اینکه هرکسی نقد کند فردا برایش پرونده درست نکنند، حمایت می‌کنیم و جلوی پرونده‌سازی را خواهیم گرفت.
پزشکیان با بیان اینکه در جلسه‌ای گفتم مشکل دانشجویان اخراجی را بررسی و مرتفع کنید تا به دانشگاه برگردند اما صداو‌سیما با حضور عده‌ای برنامه‌ای گذاشت تا بگوید این دانشجویان توطئه‌گر هستند، گفت: مفهوم حرف بنده این نیست که توطئه برگردد، توطئه‌گر را بدهید قوه قضائیه محاکمه کند، ولی اگر کسی صرفاً حرفی گفته و نظری داده چرا او را به این دلیل اخراج می‌کنید؟ جوابش را بدهید. اگر بلد نیستید جوابش را بدهید طرف را بیرون نکنید و بروید خودتان را اصلاح کنید. ما مشکل‌مان این است وقتی نمی‌توانیم جواب طرف را بدهیم، به او انگ و برچسب می‌چسبانیم.

دوستانمان را فراموش نمی‌کنیم
پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار راشاتودی درباره سفر وی به مسکو و حضور در اجلاس سران عضو بریکس و توسعه روابط با روسیه، گفت: ارتباط ما با روسیه، چین و کشورهایی که در دوران تحمیل تحریم‌های ناجوانمردانه‌ به ملت ما کمک کردند، بسیار خوب بوده و این همکاری را با قدرت ادامه می‌دهیم. این‌گونه نیست که اگر با دنیا گفت‌و‌گو، صلح و معامله کنیم، دوستانمان را فراموش کنیم.
 
با مردم صادق خواهیم بود
رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه بالا بودن نرخ تورم معلول افزایش نقدینگی و کسری بودجه است، برنامه شما برای حل این مشکل در بودجه 1404 چیست؟ همچنین اولویت اصلی دولت چهاردهم چیست؟ گفت: با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری جلوی دزدی، رشوه، رانت و قاچاق را می‌گیریم. این مسأله اولویت دولت چهاردهم است. اگر با مردم صادق باشیم دیگر دزدی نمی‌کنیم و خلاف‌های دیگر مرتکب نمی‌شویم و بسیاری از مشکلات مردم حل می‌شود.
 
روایت پزشکیان از هزینه‌های انتخاباتی
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری تابناک درباره حقوق خود و متوسط دریافتی وزیران و میزان هزینه ستادهای انتخاباتی، گفت: من اصلاً پول نداشتم خرج کنم. آنهایی که می‌توانستند، آمدند وسط و کمک کردند. حتی به بچه‌ها ارز و دلار داده بودند که گفتم همه را برگردانید، چون فردا می‌گویند به فلانی ارز داده‌ایم و دینی بر گردن ما می‌آمد. خودمان هم پولی نگرفتیم و نگذاشتیم به تیمی که دور و بر ماست، این پول‌ها را بدهند. یک عده کمک کردند و این اتفاق افتاد. خودم هم نمی‌دانم چگونه این اتفاق افتاد!
 
امریکا باید برادری‌اش را ثابت کند
رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال عصر ایران مبنی بر احتمال دیدارش با رئیس‌جمهور امریکا، اظهار کرد: آنها باید برادری خود را ثابت کنند تا ببینیم به تعهداتشان پایبند هستند یا نه؛ چون آنها همه راه‌ها را روی ما بسته‌اند. امریکایی‌ها باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند. ما که دور کشور آنها پایگاه نزدیم یا این که ما آنها را تحریم نکردیم. امریکا ما را تهدید نکند و به ما احترام بگذارد، ما حتی با  امریکا هم برادریم!
رئیس‌جمهور همچنین افزود: با امریکا و اروپا در همان چهارچوب‌هایی که توافق کردیم پایبند هستیم، ما به‌دنبال سلاح اتمی نیستیم، آنها ما را تهدید می‌کنند، آنهایی که به ما می‌گویند موشک نداشته باش، در مرحله اول اسرائیل را باید خلع سلاح کنند. رئیس‌جمهور در پاسخ به خبرنگارخبرگزاری موج درباره اینکه «پیام صریح و روشن شما به امریکا که نشان دهید آمادگی همکاری و تعامل بین‌المللی دارید، چیست؟» تاکید کرد: به حقوق مردم ما احترام بگذارند و برای کشورمان توطئه نچینند.
 
نیاز دولت به مشارکت مردم
پزشکیان در پاسخ به سؤال خبرنگار اندیشه پویا مبنی بر اینکه در مورد جلب اعتماد عمومی جامعه چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: قرار نیست وفاق فقط در بالا شکل بگیرد، باید آرامش و وحدت شکل بگیرد و اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نخواهیم رسید. بلکه همه باید کمک کنیم آرامش و انسجام در چهارچوب قوانین نهادینه شود.
 
موضوع گشت ارشاد را
پیگیری می‌کنم
رئیس‌جمهور در ادامه درباره راهکار عملی مطالبات مردم در زمینه مسائل گشت ارشاد گفت: گشت ارشاد را پیگیری می‌کنیم. قرار نبوده است که برخوردی انجام دهند و دادستانی هم این را اعلام کرده است‌.

بازگرداندن محترمانه
اتباع غیرقانونی
رئیس‌جمهور همچنین درباره راهکار عملی دولت درباره مطالبات مردم در ساماندهی اتباع خارجی گفت: برای ساماندهی اتباع افغانستانی، 3 جلسه در شورای امنیت برگزار شده است؛ برخی از این اتباع مجاز هستند و برخی غیرقانونی وارد شده‌اند که نوع برخورد با آنها متفاوت است. ما باهم برادریم ولی مراعات چهارچوب بین دولت‌ها لازم است. چهارچوب قانونی بین کشورها باید نوشته شود. درحال بازگرداندن اتباع غیرقانونی به صورت محترمانه هستیم.

به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم
وی در پاسخ به خبرنگار آسوشیتدپرس در مورد تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد و پاسخ ایران به نگرانی‌های آژانس، گفت: بارها گفتیم ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، ما به دنبال رفع نیازهای علمی و تکنیکی خودمان هستیم، به چهارچوب برجام پایبند بودیم و به دنبال حفظ آن چهارچوب هستیم.
 
بررسی مصوبه کنکور
رئیس‌جمهور درخصوص مصوبه شورای انقلاب فرهنگی درباره کنکور هم گفت: بنا شده است درباره مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بحث کنیم.
 
نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم
پزشکیان در پاسخ به اینکه آیا میزان حقوق خود را اعلام می‌کنید؟ گفت: نمی‌دانم چقدر حقوق می‌گیرم، ولی می‌گویند 60-70 میلیون تومان به حسابت آمده است؛ من اصلاً به پولم نگاه نمی‌کنم. در زندگی به دنبال پول و پست و زمین نبودم. آنچه به دنبالش هستم، این است که کاری کنم مردم در زندگی به راحتی برسند و انسجام در جامعه شکل بگیرد.

مشکل کروبی حل شده است
رئیس‌جمهور در پایان نخستین نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر، گفت: مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم، ولی دیگر نباید با نظام درافتاد.