محمد اسلامی به نمایندگی از ایران در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حضور یافت

دفاع هسته‌ای در وین

برجام نباید به هزینه تنها یک عضو اجرا شود. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس روی ساخت و تولید اقلام غیرهسته‌ای، فقط در چهارچوب برجام پیش‌بینی شده است.

شصت و هشتمین نشست سالانه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور و سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در وین اتریش برگزار شد.
محمد اسلامی با حضور در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در سخنرانی خود در این اجلاس به شرح مواضع کشور و برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود تأکید کرد: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران و رئیس‌جمهور پزشکیان آماده گسترش تعاملات سازنده و توسعه همکاری مشترک در سطح بین‌المللی است.
 
اسرائیل؛ سردمدار تبلیغات علیه برنامه هسته‌ای ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه که منجر به شهادت بیش از 41 هزار نفر از مردم فلسطین شده، اسرائیل را سردمدار تبلیغات منفی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دانست و گفت: این رژیم با ترور دانشمندان ایرانی و انواع خرابکاری و عملیات تروریستی، سردمدار تبلیغات منفی گسترده علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است. این رژیم با دروغ‌پردازی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، برای انحراف افکار عمومی از جنایات خود، تلاش می‌کند.
 
چشم‌انداز رساندن برق هسته‌ای به 20 هزار مگاوات
اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران به سهم خود در راستای سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای برای افق ۲۰ ساله، مصمم است تا سال ۲۰۴۰ سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور را به ۲۰ هزار مگاوات افزایش دهد.
انتقاد از تعداد بالا و خارج از عرف بازرسان منتصب آژانس در ایران، موضوع دیگری بود که رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در سخنان خود به آن اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه تعداد بازرسان منتصب آژانس در ایران، با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست، گفت: در حالی که تأسیسات ایران تنها 3 درصد از تعداد تأسیسات هسته‌ای در کل جهان است، بیش از یک پنجم از کل بازرسی‌های انجام‌شده توسط آژانس در سال ۲۰۲۳، از ایران بوده است.
 
 بدعتی غیر موجه
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اعمال حقوق ذاتی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران، در خصوص لغو انتصاب بازرسان آژانس گفت: این اقدام ذیل موافقت‌نامه پادمان جامع انجام گرفته است. اصرار و اعمال فشار به ایران در این رابطه، به معنای نادیده گرفتن حقوق حاکمیتی کشورها بوده و می‌تواند موجب بدعتی غیرموجه شود، لذا غیرقابل قبول است.
اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز اظهار کرد: آنچه امروز با فشار سیاسی و روانی دنبال می‌شود، وادار کردن ایران به اجرای اقدامات برجامی، بدون در نظر گرفتن تعهدات مربوط به لغو تحریم‌هاست.
 برجام نباید به هزینه تنها یک عضو اجرا شود. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس روی ساخت و تولید اقلام غیرهسته‌ای، فقط در چهارچوب برجام پیش‌بینی شده است.
وی اظهار کرد: متعاقب خروج غیرقانونی یکجانبه امریکا و عدم پایبندی به تعهدات توسط سه دولت اروپایی و اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران براساس حقوق خود ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام و قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، اجرای اقدامات فراتر از موافقت‌نامه پادمان جامع را متوقف کرده است.