ابهام درباره محل برگزاری صد و چهارمین ملاقات استقلال و پرسپولیس

معمای پیچیده دربی

 سینا حسینی
خبر‌نگار


با وجود گمانه‌زنی‌های فراوان در خصوص زمان برگزاری دربی بزرگ پایتخت، دبیرکل فدراسیون فوتبال صراحتاً از برگزاری بموقع این دیدار در زمان تعیین شده خبر داد و تأکید کرد این بازی قطعاً در زمان مقرر بین دو تیم برگزار خواهد شد تا جدول زمانبندی مسابقات مختل نشود، اما سؤال مهم اینجاست که این دیدار در کدام ورزشگاه برگزار خواهد شد؟
 هدایت‌الله ممبینی مدعی است احتمالاً این بازی در کرمان یا تبریز برگزار خواهد شد اما هنوز تصمیم نهایی در این رابطه اخذ نشده است و بزودی در آینده‌ای نزدیک در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد! در اینکه در شرایط کنونی به واسطه چالش ناآماده بودن ورزشگاه‌های برگزاری لیگ برتر با بحران بزرگی روبه‌رو هستیم تردیدی نیست اما سازوکار موجود و بلاتکلیفی فعلی نه به سود باشگاه‌های فوتبال است نه هواداران این دو باشگاه!
 جدا از اینکه بلاتکلیفی کنونی دردسرهای فراوانی را در فرایند فنی و تاکتیکی برای مربیان و بازیکنان تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ برتر بویژه استقلال و پرسپولیس به وجود آورده خسارت سنگین مالی نیز به آنها تحمیل کرده تا در بحبوبه مشکلات اقتصادی فعلی هزینه رفت و برگشت و اسکان نیز به مجموع هزینه‌های جاری آنها اضافه شود.
 در شرایطی که اگر این بازی در تهران برگزار می‌شد نه تنها هزینه‌ای برای استقلال و پرسپولیس به بار نمی‌آمد بلکه درآمد قابل توجهی نیز به حساب میزبان و میهمان واریز می‌شد اما امروز نه تنها خبری از درآمد حداقلی استقلال و پرسپولیس از برگزاری این بازی نیست بلکه آنها باید دست به جیب شوند تا قربانی آماده نبودن ورزشگاه‌های استان تهران شوند.
 نکته تأمل برانگیز دیگر اینکه برگزاری این دیدار چالش متفاوتی را برای شهر میزبان به وجود خواهد آورد به همین دلیل مدیران اجرایی شهرهای منتخب برای برگزاری دربی بی‌میلی مشهودی نسبت به برگزاری این دیدار در شهر خود نشان دادند چون میزبانی از حساس‌ترین بازی لیگ جدا از چالش‌های معمول و مرسوم، واکنش علاقه‌مندان فوتبال آن شهر و هواداران تیم‌های فوتبالی شهر میزبان را به دنبال دارد، بویژه اینکه برخی شهرها با مدیران این باشگاه‌ها دچار اختلاف نظر جدی هستند و معتقدند نباید اجازه بازی به تیم‌های پایتخت در ورزشگاه خانگی تیم مورد علاقه آنها داده شود.
این معضلات و مشکلات نشان می‌دهد، فوتبال ایران در آستانه برگزاری یک دربی پرچالش و جنجالی قرار دارد و اگر تدبیر لازم از سوی سازمان لیگ لحاظ نشود، بی‌شک یک جنجال بزرگ در کمین فوتبال پرالتهاب ایران است که تا مدت‌ها می‌تواند نقل محافل خبری شود. شاید همین عامل سبب شده دبیرکل فدراسیون فوتبال با تردید و ابهام فراوان در خصوص محل برگزاری دربی پایتخت اظهارنظر کند و فعلاً همه چیز در حد گمانه‌زنی باقی بماند، چون هیچ کسی حاضر به پذیرش تبعات احتمالی این بازی بزرگ نیست!