نظرسنجی های ایالات متحده از پیشتازی نامزد دموکرات بعد از مناظره با ترامپ حکایت دارد

هریس از هراس فاصله گرفت

در کنار اهمیت هر 6 ایالت برای کسب نتیجه دلخواه هر کدام از دو حزب مطرح امریکا، آن نتیجه ای که از ایالت کارولینا به دست می‌آید به مراتب وضعیتی مهم تر و تأثیرگذار تری دارد و هر دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه به دنبال سهم‌خواهی بیشتر از این ایالت هستند.

آروز نوروزجم
خبرنگار


دومین مناظره و احتمالاً آخرین رویارویی نامزدهای انتخاباتی ایالات متحده در نشستی بدون تماشاگر و میکروفون‌هایی خاموش برگزار شد، مناظره‌ای که جمهوریخواهان مدعی شدند برنده آن دونالد ترامپ است، اما نتایج نظرسنجی‌های امریکا نشان داد کامالا هریس در این میدان موفق‌تر عمل کرده است، البته بجز مسأله مهم و قابل توجهی با عنوان اقتصاد که خانم معاون نتوانست در آن برای جامعه امریکایی نظراتی قانع کننده ارائه کند.
چانه‌زنی‌های سیاسی و اجتماعی دو رقیب میدان انتخابات البته فاکتورهای زیادی را برای انتخاب در بین مردم جابه‌جا کرد، از تغییر نظر حمایتی چهره‌های هنری امریکا گرفته تا جابه‌جایی اعداد و ارقام نمودارها در مراکز نظرسنجی مختلف امریکا. تیلور سوئیفت خواننده و سلبریتی سرشناس امریکایی بعد از مناظره چهارشنبه امریکا اعلام کرد نظرش را تغییر داده و تصمیم دارد از خانم هریس حمایت کند، اعلام نظری که می‌تواند خط فکری بسیاری از جوانان این کشور را برای رأی دادن به یک چهره خاص تغییر دهد.
همین اتفاق برای نتایج نظرسنجی‌ها هم افتاده است، نتایج مناظره دو ساعته ترامپ و هریس نشان داد سبد رأی‌های انتخاباتی تغییر کرد و اقبال عمومی نسبت به مواضع اعلام شده از سوی معاون فعلی رئیس‌ جمهور امریکا بالا رفت، اتفاقی که برای خیلی از جمهوری خواهان غیر منتظره بود و بعد از آن ترامپ اعلام کرد تمایلی برای برگزاری یک مناظره دیگر با کامالا هریس را ندارد.
داده‌های آماری اما نشان می‌دهد دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهور سابق امریکا و نامزد حزب جمهوری‎خواه در ۳ ایالت کلیدی کارولینای شمالی، آریزونا و جورجیا پیشتاز است .‌در مقابل اما کامالا هریس، معاون جو بایدن و نامزد دموکرات‌ها در ایالت‌های پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین آرای بیشتر را کسب کرده است.

حرف اول انتخابات امریکا از زبان 6 ایالت
جورجیا و آریزونا در کنار تگزاس و کارولینای جنوبی و شمالی اصلی‌ترین ارکان قدرت جمهوری‌خواهان در جنوب هستند، ایالت‌هایی که درصد آمارهای انتخاباتی آن همیشه برای دموکرات‌ها دردسرساز بوده است، هر چند چهارسال پیش جو بایدن توانست در ایالت جورجیا تابوی حمایت همیشگی از جمهوریخواهان را بشکند و در این منطقه رأی بالایی را به سبد دموکرات‌ها بریزد.
6  ایالتی که ایالت‌های چرخشی در امریکا محسوب می‌شوند که نتایج آرای آنها در انتخابات 5 نوامبرحرف اول و آخر را می‌زنند و به احتمال بالایی کلید کاخ سفید را تقدیم برنده انتخابات 2024 امریکا خواهد کرد. آریزونا با 11 رأی الکترال، جورجیا با 16 رأی الکترال، میشیگان با 16 رأی الکترال، پنسیلوانیا با 20 رأی الکترال، ویسکانسین  با 10‌ رأی الکترال و کارولینای شمالی با 15 رأی الکترال می‌توانند بازیگران اصلی تغییر نتایج انتخاباتی امریکا باشند.
این روزها ممکن است تغییر و تحولات زیادی را در فاصله دوماه مانده تا روز انتخابات شاهد باشیم، مانند میشیگانی‌هایی که بیشتر تعداد ساکنان آنها عرب-امریکایی هستند و با وجود حمایتشان در انتخابات گذشته از آقای بایدن حالا به نماد اعتراض سراسری علیه حمایت رئیس ‌جمهور امریکا از اسرائیل در جنگ غزه تبدیل شده است.

 

برش

تغییر موضع کارولینا
در کنار اهمیت هر 6 ایالت برای کسب نتیجه دلخواه هر کدام از دو حزب مطرح امریکا، آن نتیجه‌ای که از ایالت کارولینای شمالی به دست می‌آید به مراتب وضعیتی مهم‌تر و تأثیرگذار‌تر دارد و هر دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه به دنبال سهم خواهی بیشتر از این ایالت هستند. با وجود فشرده‌تر شدن رقابت بین هریس و ترامپ و پا به پای هم پیش رفتن آنها در کسب آرای انتخاباتی، اوضاع و احوال ایالت جورجیا هم وضعیتی نوسانی را تجربه می‌کند بویژه کارولینای شمالی از زمانی که جو بایدن تصمیم گرفت از دور رقابت‌ها کنار بکشد و جایش را به معاون خود تقدیم کند، بیشترین تغییر را نسبت به هریس داشته است و اگر به همین منوال پیش برود احتمالاً کارولینای شمالی برای کامالا هریس یک پیروزی محسوب خواهد شد.
از سوی دیگر، جبهه جمهوری‌خواهان هم روی آرایی که از نورث‌کارولینا به دست خواهد آمد حساب باز کرده‌اند، جی. دی. ونس نامزد معاونت دونالد ترامپ گفته؛ اگر فقط به نقشه کالج الکترال نگاه کنید... پیروزی برای ما بسیار سخت است مگر اینکه بتوانیم کارولینای شمالی را به دست آوریم. اظهاراتی که کمی با چاشنی نگرانی رسانه‌ای شده و نظرسنجی‌ها فقط در این ایالت نشان می‌دهد کامالا هریس با ۴۹ درصد نسبت به دونالد ترامپ با ۴۶ درصد پیشتاز است. در صورتی که ترامپ تا پیش از انصراف بایدن از نامزدی دموکرات‌ها، در این ایالات محبوبیتی 49 درصدی را همراه داشت.
حالا، ایالات متحده به قول رئیس جمهورش یک دوراهی تاریخی را تجربه می‌کند که شاید سرنوشت این کشور و جهان را برای دهه‌ها تعیین خواهد کرد، سرنوشتی که ماراتن یکی، دو درصد‌های آماری نظرسنجی‌ها و رأی‌های الکترال هم نمی‌توانند صاحب امضاهای 6 نوامبر کاخ سفید را پیش‌بینی و برایش برنامه‌ریزی کنند.