توضیح وزارت آموزش و پرورش درباره تراز داوطلبان کنکور

تصورها از ثابت بودن تراز دانش‌آموز غلط است

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

در گزارش‌های قبلی از مشکلات مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شد که ماده شش از این مصوبه آموزش و پرورش و سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور را ملزم دانسته تا متناسب با داده‌های یکدیگر همترازی درستی از نمرات و رتبه داوطلبان کنکور داشته باشند. اما طبق گفته برخی از کارشناسان آموزشی این همترازی نیازمند داده‌های ثابت است و آموزش و پرورش و سازمان سنجش باید فرمول دقیق آن را بیان کنند و بگویند چطور می‌شود تراز داوطلب از سال گذشته تا امسال تفاوت فاحشی پیدا کرده و موجب اعتراض آنها شود؟ همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده که باید بررسی شود که آیا آموزش و پرورش به وظیفه خود در همکاری با سازمان سنجش در بحث همترازی عمل کرده است یا خیر.
محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اینکه آیا آموزش و پرورش همترازی را که به عهده دارد، انجام داده است، گفت: طبق آنچه که در مصوبه تعیین شده ما مکلف هستیم تولید تراز را متناسب با تولید تراز سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور انجام دهیم.
وی در ادامه توضیح داد: سال گذشته جلسات متعدد کارشناسی برگزار شد که طی آن جلسه ما مدل‌هایی را پیشنهاد کردیم، در آن مدل‌ها بر اساس سابقه تحصیلی، این امکان وجود داشت تا داوطلب تراز بهتری کسب کند ولی لازمه آن تدوین یک برنامه‌ریزی دقیق و درست در آینده است. در آن جلسات به همین جمع‌بندی رسیدیم که ما نیز تولید ترازمان را مطابق محاسبه‌ای که سازمان سنجش انجام می‌دهد، بررسی کنیم.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: مصوبه کنکور این را از ما می‌خواهد و ما مکلفیم دقیقاً مطابق محاسبه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور محاسبات را انجام دهیم تا این همترازی بین ما و سازمان سنجش آموزش کشور اتفاق بیفتد و اکنون هم همین اتفاق افتاده است. درست است که ما تراز را تولید می‌کنیم ولی این کار را دقیقاً مطابق محاسبه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور انجام می‌دهیم.
زارعی در پاسخ به این سؤال که پس چرا داوطلبان درباره وضعیت ترازها گلایه دارند و کارشناسان آموزشی معتقدند همترازی رخ نمی‌دهد، گفت: در مصوبه قید شده برای شورای سنجش و پذیرش در تولید تراز تکلیفی داریم که متناسب با هر درس، در هر سال برای هر دیپلم تراز تولید کنیم. در این میان برخی‌ تصورشان این است ترازی که سال گذشته داشته‌اند با ترازی که امسال کسب می‌کنند باید یکی باشد ولی قطعاً این تراز یکسان نخواهد بود و تراز هر سال متفاوت می‌شود.
وی با بیان اینکه تفاوت تراز با توجه به متغیر بودن داده‌ها طبیعی است، گفت: این طبیعی است که رتبه و تراز داوطلب امسال نسبت به سال قبل متفاوت باشد یا حتی تراز داوطلبان نسبت به سال گذشته افزایش یابد، زیرا تراز با جامع آزمون‌ها تولید می‌شود و از آنجا که هر سال سهم سابقه تحصیلی تغییر می‌کند بنابراین ترازها هم تغییر می‌کنند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تأثیر سوابق تحصیلی در ترازها گفت: سال گذشته سهم تأثیر سوابق تحصیلی ۴۰درصد و امسال سهم تأثیر سوابق تحصیلی ۵۰ درصد شده است و به تبع آن ضریب هر درس هم تغییر کرده و هر سال تراز جدیدی به داوطلب داده می‌شود.
زارعی در پایان اظهار داشت: به هر حال بهتر است دانش‌آموزان عملکرد خود را در امتحانات نهایی افزایش دهند تا با کسب سوابق تحصیلی مناسب در همترازی میان آموزش و پرورش و سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با مشکل مواجه نشوند.

 

آموزش

آغاز آموزش هوش مصنوعی به معلمان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: طرحی را برای آموزش هوش مصنوعی به معلمان شروع کردیم که مرحله ابتدایی آن، تابستان آغاز شد و دانشگاه فرهنگیان و مرکز توانمندسازی درگیر این کار بودند.   به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی لطیفی با بیان اینکه پروژه‌ای را برای آموزش هوش مصنوعی به معلمان شروع کرده‌ایم که فاز ابتدایی آن تابستان جاری آغاز شد، دراین‌باره نیز گفت: شاید حالا یک خرده بدون سر و صدا، اما چیزی بود که امسال شروع کردیم و دانشگاه فرهنگیان و مرکز توانمندسازی درگیر این کار بودند. ما در سازمان پژوهش از جهت برنامه‌ای کمک کردیم. اقدام دیگری که در وزارت آموزش و پرورش در زمینه هوش مصنوعی الان انجام می‌شود، آن دسته از فعالیت‌هایی است که به صورت انتخابی و اختیاری دانش‌آموزان متوسطه برای آنها در این زمینه فراهم می‌شود که بتوانند در آن شرکت کنند برای شناسایی نخبگان و برجستگانی که در این زمینه می‌توانند کار انجام دهند. این کارهایی است که دارد فعلاً   انجام می‌شود.
آموزش خط تحریری به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
وی افزود: در زمینه آموزش خط تحریری به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، دو کتاب اجرای آزمایشی؛ امسال داریم که سال آینده ادامه پیدا خواهند
 کرد.
 در زمینه عربی؛ برای مقطع متوسطه اول، فرآیندی را شروع کردیم که امیدواریم به سال آینده برسد.