پس از انتشار اخباری از هلاکت افسران صهیونیستی در مقر یگان 8200، فرمانده این واحد امنیتی استعفا داد

ضرب شست اربعین

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


پس‌لرزه‌های عملیات اربعین به عنوان بخشی از فاز جدید عملیات جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی همچنان در شاکله رژیم صهیونیستی ادامه دارد. در حالی که این رژیم با بکارگیری از حملات تهاجمی‌تر و جنون‌بار در هفته‌های اخیر برای خبرسازی جهت سرپوش گذاشتن به شکست‌های اخیر تلاش می‌کند که وقایع موجود در عرصه سیاسی و نظامی از وجود آشفتگی و اختلافات اساسی در میان مقامات اسرائیل خبر می‌دهد.
حمله اسرائیل به خاک سوریه بعد از عملیات موفقیت‌آمیز اربعین و حملات فشرده به کرانه باختری، نشان از دریافت یک ضربه عمیق راهبردی دارد که اشغالگران سعی در انکار و کتمان دارند. به معنایی این رفتارهای نتانیاهو راه‌حلی برای فرار و جبران فشار سیاسی داخلی طی عملیات‌های هفته‌های اخیر توسط حزب‌الله و مقاومت فلسطین محسوب می‌شود.

ناکامی و موج دومینو‌وار استعفا
روز گذشته یوسی شاریئیل، فرمانده یگان ۸۲۰۰ ارتش رژیم صهیونیستی، بزرگترین مرکز جمع‌آوری اطلاعات ارتش که در عملیات اربعین مورد هدف پهپادی قرار گرفت، به دلیل آنچه که رژیم، شکست‌های اطلاعاتی این ارتش در هفتم اکتبر عنوان می‌کند، استعفای خود را ارائه کرد. هویت ساریل به عنوان فرمانده واحد 8200 - که با آژانس امنیت ملی ایالات متحده یا  GCHQ  در بریتانیا قابل مقایسه است – قبلاً در اسرائیل بسیار محرمانه بود. استعفای او هر چند به دلیل شکست اطلاعاتی در روز 7 اکتبر عنوان شده اما شرایط کنونی موجود در ساختار فرسوده شده ارتش اسرائیل نشان می‌دهد که علت غایی آن را باید در شکست‌های مکرر اطلاعاتی پس از حملات حزب‌الله چون عملیات راهبردی اربعین و دیگر گروه‌های مقاومت بویژه در کرانه باختری که در هفته‌های اخیر شدت و نفوذ بیشتری پیدا کرده جست‌و‌جو کرد. چرا که پیش از آن در روز پنجشنبه اوزی لیوی، فرمانده پلیس رژیم صهیونیستی در کرانه باختری از سمت خود استعفا داد. موج این استعفا به این جا ختم نشد و منابع عبری‌زبان از استعفای هرتزی هالیوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی تا پایان سال‌جاری میلادی خبر می‌دهند. هر چند که استعفای او هنوز مورد تأیید واقع نشده اما انتشار آن حکایت از وضعیت آشفته و متشنج در بین سیاستمداران و نظامیان دارد.
پیش از این لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» در گفت‌وگو با روزنامه معاریو فاش کرد که یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی قرار است در چهارچوب تغییرات کابینه توسط نتانیاهو برکنار شوند. همچنین طبق گزارش منابع عبری زبان هم‌اکنون بیش از 1000 افسر اسرائیلی با درجه‌های سروان و سرگرد خواستار استعفا شده‌اند، اما ارتش از ترس آشوب و هرج و مرج داخلی آن را پنهان می‌کند.

انکسار ژست پدافندی و اطلاعاتی
سیستم پدافندی پیشرفته رژیم صهیونیستی که پس از طوفان‌الاقصی با ورود تجهیزات جدید جاسوسی-اطلاعاتی از سوی امریکا و انگلیس و برخی دیگر از متحدین اسرائیل ارتقا یافت، سبب رپرتاژ و نقطه اتکای اشغالگران در بحث دفاعی در برابر حملات مقاومت شده بود. اما در حال حاضر، شکسته شدن چتر حمایتی پدافندی برای جغرافیای محدود اسرائیل توسط عملیات‌های نفوذی اطلاعاتی و نظامی مقاومت بویژه حزب‌الله لبنان، اضطراب را در میان مقامات برانگیخته و یکی از دلایل استعفا و تغییر لحن برای جنگ با لبنان را تشکیل می‌دهد. علاوه بر آن، عدم شناسایی و رهگیری پهپادهای مهاجم حزب‌الله در نزاع اطلاعاتی-امنیتی با رژیم، ناتوانی ارتش و نهاد‌های اطلاعاتی اسرائیل را در مواجه با مقاومت عیان کرده و شکست اطلاعاتی جدیدی را رقم زده است.
از این رو، عملیات اربعین تغییر معناداری در سطوح بازدارندگی در شمال ایجاد کرده و اراده جنگی با افقی روشن با حزب‌الله لبنان را دچار خدشه کرده است. اکنون نیز تداوم تهدیدات رژیم صهیونیستی برای جنگی تمام عیار با حزب‌الله به منزله گریز از موقعیت کنونی و خروج از زیر ضربات راهبردی این جنبش است. آنالیز عملیات اربعین گویای این است که عملیات‌های دیگر حزب‌الله قابلیت نفوذ گسترده‌تر به مراکز حساس نظامی و اطلاعاتی و زیر ساخت‌های حیاتی رژیم صهیونیستی را دارد. بویژه که دو کلید‌واژه «مرحله‌ای» و «جداگانه» بودن عملیات اربعین که در سخنان سید‌‌‌حسن نصرالله به آن تأکید شد، ابعاد نامحدود حملات «بعدی» را متصور می‌شود.

آمارسازی و جعل اخبار برای کتمان صدمات وارده
از ابتدای طوفان‌الاقصی تاکنون رژیم صهیونیستی اهتمام ویژه‌ای را در جعل وقایع میدانی و خسارت‌های گسترده وارده به خود را داشته و هم‌اکنون نیز آمارهای ساختگی و جعلی را در بستر حمایت امپراطوری رسانه‌های غربی ترویج می‌کند. در همین رابطه روزنامه صهیونیستی هاآرتص در سر‌مقاله روز گذشته نوشت که سانسور واقعیت‌های غزه وحشتناک است و این تنها هدف اسرائیل از ممانعت از ورود خبرنگاران خارجی به غزه نیست بلکه جلوگیری از صحت‌سنجی روایت حماس از تحولات این منطقه هدف دیگر اسرائیل است. انکار خسارت‌های وارده پس از عملیات راهبردی اربعین نیز در همین راستا قرار می‌گیرد. روز گذشته المیادین به نقل از منابع امنیتی در اروپا از کشته شدن ۲۲ صهیونیست و زخمی شدن ۷۴ نفر دیگر در عملیات «یوم الاربعین» حزب‌الله خبر داد.