پوتین در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اعلام کرد

حمایت روسیه از مسیر مواصلاتی ایران

«از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم»؛ این لب کلام و مهم‌ترین بخش صحبت‌های رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بود.

«از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم»؛ این لب کلام و مهم‌ترین بخش صحبت‌های رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بود. علی اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که روزهای پایانی هفته گذشته و جهت شرکت در نشست امنیتی گروه بریکس در روسیه حضور داشت، با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد؛ گفت‌و‌گویی که گرچه در حاشیه نشست بریکس انجام شد، اما به مراتب دارای اهمیت بیشتری نسبت به نشست سن‌پترزبورگ بود. علاوه بر شرکت در نشست مقام‌های عالی امنیتی کشورهای عضو بریکس، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با هدف بیان ملاحظات ژئوپلیتیکی ایران درباره کریدورها به مقامات روسی، به سن‌پترزبورگ رفت.
احمدیان روز پنجشنبه هفته گذشته با رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد. این ملاقات در اقامتگاه تابستانی پوتین در سن‌پترزبورگ انجام شد و طرفین درباره همه مسائل مرتبط با روابط دوجانبه گفت‌وگو و مسائل مرتبط را بررسی کردند. در این دیدار که با حضور سرگئی شایگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه برگزار شد، احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، سلام رهبر انقلاب را به پوتین ابلاغ، و با تأکید بر اینکه رویکرد توسعه مناسبات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دولت چهاردهم هم ادامه دار خواهد بود، آخرین روند توسعه مناسبات تهران - مسکو در ابعاد دوجانبه و همچنین همکاری‌های دو کشور در مجامع بین‌المللی را برشمرد.
رئیس جمهور روسیه نیز با تمجید از رهبر انقلاب، روابط دو جانبه روسیه با جمهوری اسلامی ایران را «راهبردی» توصیف کرد و گفت: خصلت روابط ایران و روسیه آن است که ما متحدیم.
پوتین همچنین با ابراز خرسندی از اینکه همکاری با روسیه برای رئیس‌جمهور جدید ایران نیز یک اولویت است، توسعه کریدور شمال-جنوب را از پروژه‌های دارای اولویت دو کشور خواند و تأکید کرد: ما از مسیر مواصلاتی ایران حمایت می‌کنیم.

عدم تغییر سیاست مسکو
پیش از پوتین، سرگئی شایگو دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز در دیداری که شامگاه سه‌شنبه با احمدیان داشت، بر سیاست قطعی و ثابت کشورش در مورد زنگزور تأکید کرده بود.
در این دیدار دبیر شورای امنیت ملی روسیه اظهار کرد: روسیه بر توافقات پیشین با تهران درخصوص زنگزور پایبند است و سیاست مسکو در این زمینه هیچگونه تغییری نکرده است. شایگو همچنین تأکید کرد: مسکو در مورد جزایر سه‌گانه ایرانی، از حق حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.
گفتنی است که در روزهای اخیر گزارش‌هایی به نقل از روابط عمومی دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان مبنی بر تماس تلفنی الهام علی‌اف و همتای روسی‌اش، درباره افتتاح کریدور حمل‌ونقل بین مناطق غربی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان منتشر شد. از سوی دیگر نیز شورای همکاری خلیج فارس که با حضور روسیه تشکیل جلسه داده بود، ادعاهای تکراری خود درباره حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس را تکرار کرد. این دو موضوع باعث شد تا جمهوری اسلامی ایران بار دیگر با بیان ملاحظاتش درباره بازگشایی زنگزور، نسبت به هرنوع ماجراجویی درباره تمامیت ارضی خود هشدار دهد؛ هشداری که به نظر می‌رسد باتوجه به مفاد دیدار احمدیان با رئیس‌جمهور و رئیس‌ شورای امنیت ملی روسیه، تأثیر خود را گذاشته است.
ترافیک دیدارهای دوجانبه
دیدار‌های دوجانبه با مشاور امنیت ملی هند، معاون نخست‌وزیر صربستان، وزیر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی و دستیار ویژه رئیس‌جمهور برزیل، از دیگر برنامه‌های احمدیان در سفر سن‌پترزبورگ بود که در راستای ارتقای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در سطح بین‌المللی انجام شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از شرکت در اجلاس مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای عضو گروه بریکس، به دعوت همتای بلاروسی خود و در راستای دیپلماسی امنیتی ایران به مینسک، پایتخت بلاروس رفت.