در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه عنوان شد

تکذیب آزادی بابک زنجانی

سخنگوی قوه قضائیه با تأکید بر رعایت عدالت در رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: این پرونده با نقص تحقیقات در دیوان عالی کشور به سازمان قضایی اعاده شده است.
نشست خبری اصغر جهانگیر، روز گذشته سه‌شنبه ۲۰ شهریورماه با خبرنگاران برگزار شد و با تبریک ایام ربیع‌الاول در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه آیا بابک زنجانی آزاد شده است یا خیر؟ گفت: پس از همکاری که ایشان انجام داد و نسبت به رد مال اقدام مفیدی صورت گرفت؛ نتیجه این شد اعدام او به ۲۰ حبس تعدیل شود و بخشی از حبس را تحمل کرده و بخشی از حبس هم در حال تحمل است و اقدام جدیدی اتفاق نیفتاده است.‌ اگر اقدامات ارفاقی در مورد زنجانی صورت گیرد، متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.‌
آخرین وضعیت هتل ولنجک
جهانگیر در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره تخلف صورت گرفته در ساخت هتل ۳۰ طبقه در منطقه ولنجک تهران گفت: با اعلام شکایت سازمان بازرسی کشور، تخلفات صورت گرفته ابطال پروانه و ابطال مصوبه کمیسیون ماده ۵ از دیوان عدالت اداری درخواست شده است.
وی با بیان اینکه درخواست ابطال پروانه انجام شده و بخش دوم نیز در دیوان در حال بررسی است، ادامه داد: موضوع قصور برخی از کارکنان دولتی نیز در دست پیگیری و بررسی است و همچنین فعالیت اجرایی این پروژه متوقف شده است.
سخنگوی دستگاه قضا درباره اینکه آیا ساخت هتل ۳۰ طبقه در ولنجک متوقف شده یا ادامه دارد، بیان کرد: با اعلام شکایت سازمان بازرسی کل کشور در چند محور، از منظر اداری تخلفاتی صورت گرفته بود؛ مصوبه کمیسیون به صورت مشروط صادر شده بود لذا مراتب با دو ویژگی تقاضای ابطال پروانه به دلیل شرایط خاصی که برای گرفتن پروانه لحاظ نشده بود و دوم برای ابطال مصوبه کمیسیون ماده ۵ در دیوان عدالت اداری درخواست شد. بخش اول که ابطال مصوبه کمیسیون ماده ۵ بود توسط دیوان انجام شد و لذا این بخش ابطال شد، پرونده به شهرداری برای بررسی مجدد و طرح در کمیسیون اعاده شد.
جهانگیر تصریح کرد: درباره ابطال پروانه این ساختمان، پرونده همچنان جریان دارد و در شعبه اول دیوان عدالت در حال رسیدگی است. در این پرونده از آنجایی که بحث قصور تعدادی از مسئولان مربوطه نیز مطرح است، لذا تعقیب کیفری آنها توسط سازمان درخواست شده و در این رابطه پرونده‌ای در دادگستری تشکیل شده که نتایج آن اعلام می‌شود. این موضوع متوقف است و ساخت این سازمان تا تعیین تکلیف نهایی، متوقف خواهد ماند.

آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی
سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده هواپیمای اوکراینی، گفت: مراحل رسیدگی به این پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح انجام شد. تمام تلاش قوه قضائیه و سازمان نیروهای مسلح این بوده که تمام جوانب عدالت در این پرونده رعایت شود لذا اگر رسیدگی به پرونده طولانی شده به همین دلیل بوده است. پس از اینکه پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع شد، پس از رسیدگی‌های به عمل آمده در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور پرونده با نقص تحقیقات روبه رو شد که این پرونده مجدد به سازمان قضایی نیروهای مسلح اعاده داده شده است؛ بلافاصله در شعبه مربوطه رسیدگی لازم برای رفع نقص انجام شده که پس از رفع نقص اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

بازداشت پنج نفر در رابطه با مرگ جوان لاهیجانی
جهانگیر درباره پرونده مرگ جوان لاهیجانی در پاسگاه پلیس گفت: تاکنون در این رابطه پنج نفر دستگیر شده‌اند و در بازداشت هستند. همزمان نیز پلیس اقدام به عزل ۲ تن از فرماندهان کرد که جای تشکر دارد .در این رابطه پرونده قضایی تشکیل شده و در دست رسیدگی است و دستگاه قضایی و فرمانده نیروی انتظامی اهتمام لازم دارد که حقوق مردم در تمامی ابعاد حفظ شود.

احضار وزیر اسبق صمت در پرونده چای دبش
از سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده چای دبش و احضار وزیر اسبق صمت و قائم مقام وی به دادگاه سؤال شد که در پاسخ گفت: فرد مورد نظر و قائم مقام او احضار شدند و تحقیقات مقدماتی انجام شده است. امروز آخرین اخذ دفاع در مرحله دادسرا به عمل آمده و فعلاً هر دو با تودیع وثیقه آزاد هستند.
وی افزود: با بررسی‌های کارشناسانه‌ای که افتاد بیش از ۲۱۴ بستر و گلوگاه فساد شناسایی شد. این موارد به دولت سیزدهم منعکس و با استقبال رئیس ‌جمهور شهید و هیأت دولت مواجه شد که بلافاصله دستوراتی دادند و پیگیری‌های لازم صورت گرفت که بر اساس آخرین گزارش ۱۲ بستر و گلوگاه تاکنون مسدود شده‌اند و امکان سوء‌استفاده به نحوی که قبلاً می‌شد، وجود ندارد.

مالک سابق باشگاه نساجی از ۲ ماه قبل در بازداشت به سر می‌برد
به گزارش ایرنا، جهانگیر در پاسخ به سؤالی درباره پرونده بازداشت مالک سابق باشگاه نساجی، گفت: موضوع برخورد با جاعلین چه در دستگاه قضایی و چه در محیط‌های دولتی از خطوط قرمز دستگاه قضایی است و برخوردهای جدی را در دستور کار قرار داده‌ایم. این افراد از ارفاقات قانونی بهره نخواهند برد.
جهانگیر گفت: درباره کسی که نام بردید، از ۲ ماه قبل در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات در حال انجام است. اتهام او در این رابطه رشوه است و تحقیقات ادامه دارد و مطمئناً هر کسی که بخواهد تحت هر عنوانی سوءاستفاده کند، قطعاً دستگاه قضایی رسیدگی می‌کند و اگر موارد مشابهی باشد، ورود خواهد کرد.