همزمانی مناظره هریس و ترامپ با 11 سپتامبر معنایی نمادین به مبارزه آنها بخشیده است

روز بدنامی

همزمانی مناظره هریس-ترامپ با 11 سپتامبر شاید یک رویداد آیکونیک برای امریکاست؛ در روزهایی که شکاف عمیق سیاسی در دیار عمو سام، فاتح جنگ سرد را به ورطه جنگ داخلی کشانده و رؤیای امریکایی را نابود کرده است

آروز نوروزجم
خبرنگار


بیست و سومین سالروز حادثه 11 سپتامبر در ایالات متحده به شکل دیگری رقم خورد و در کنار غم و اندوه آن اتفاق، مردم شور و هیجانی متفاوت را تجربه کردند؛ هیجانی که از حضور دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2024 امریکا نشأت گرفته و خیلی‌ها را با تجربه تلخ کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان خود در آن حادثه پای قاب شبکه ان‌بی‌سی امریکا می‌نشاند تا شاهد مناظره و حرف‌های دو رقیب از دو حزب قدیمی باشند.
همزمانی مناظره میان هریس-ترامپ با 11 سپتامبر به عنوان واقعه‌ای که تاریخ سیاسی ایالات متحده و حتی جهان را تغییر داد، شاید یک رویداد نمادین برای امریکاست، در روزهایی که شکاف عمیق سیاسی در دیار عمو سام، فاتح جنگ سرد را به ورطه جنگ داخلی کشانده و رؤیای امریکایی را نابود کرده است؛ درست مانند 11 سپتامبر 2001 که اولین نشانه ضربه بزرگ به نظم یکجانبه امریکایی پساجنگ سرد در آغاز قرن جدید به عنوان سده‌ای که قرار بود ایالات متحده پایان تاریخ را رقم بزند، محسوب می‌شد.
حالا همه نگاه‌ها به شهر نیویورک، شانکسویل و آرلینگتون خواهد بود و نظاره‌گر این هستند که چگونه این شخصیت‌های سیاسی وارث شکست‌های مداومی هستند که طی 23 سال امریکا را به ضعف و زوال کشانده است.
همزمانی دومین مناظره رسمی میان دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه امریکا با سالروز حادثه 11 سپتامبر که هنوز هم برخی ابعادش مجهول و پرونده آن در مجامع قضایی امریکا باز است، شاید برای خیلی‌ها این انتظار را به وجود بیاورد که اعلام موضع هر کدام از دو نامزد درباره عاملان زندانی این حادثه و چگونگی برخورد با ماهیت آن می‌تواند در سرنوشت انتخابات (15 آبان) تأثیرگذار باشد. شواهد البته نشان می‌دهد، چه هریس و چه ترامپ پیروز این غوغای رسانه‌ای شود اشتباهات پسایازده سپتامبر کشورشان را حداقل در خاورمیانه تکرار خواهند کرد. جایی که نسل‌کشی متحدان صهیونیست امریکا و پیامد حمایت بی‌حد و مرز واشنگتن از جنایات جنگی دهشتناک در این باریکه، کاخ سفید را در لبه پرتگاه بی‌انتهایی شبیه به 11 سپتامبر 2001 قرار داده است.
سپتامبر گذشته میلادی، سناتورهای امریکا از هر دو حزب مطرح این کشور برای یادبود کشته‌شدگان برج‌های دوقلو در منهتن امریکا دور هم جمع شدند، گردهمایی‌ای که البته فقط با سخنرانی خانواده کشته‌شدگان برگزار شد و هیچ مقام سیاسی و رسمی در آن سخنرانی نکرد.
 
سایه برج‌های تجارت جهانی
بر سر مناظره
کامالا هریس یکی از چهره‌هایی بود که آن روز در جمع داغداران آن حادثه در محل برج‌های تجارت جهانی حضور داشت، جو بایدن نیز به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده بعد از آن حادثه، در مراسم گرامیداشت ۱۱ سپتامبر در آلاسکا شرکت کرد.
حضور دموکرات‌ها و ابراز همدردی آنها با بازماندگان و خانواده کشته‌شدگان، می‌تواند یک امتیاز مثبت نسبت به دونالد ترامپی باشد که حتی طی چهار سال حضورش در کاخ سفید در هیچ مراسمی برای اتفاق 11 سپتامبر شرکت نکرد و در خصوص آن سکوت کرد. تنها یکبار در شانزدهمین سالروز 11 سپتامبر، دونالد ترامپ و ملانیا ترامپ بانوی اول امریکا همزمان با حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک، طی مراسم ویژه‌ای در کاخ سفید به یاد قربانیان آن حمله یک دقیقه سکوت کردند.
دونالد ترامپ پیش از این در اظهاراتی از ساختگی بودن انفجار برج‌های دوقلوی تجارت جهانی و ساختمان شماره 7، حرف زده بود. او مدعی شد در آن ساختمان انفجاری رخ نداد که دلیل بر حمله از سمت و سوی بیگانگان باشد.
رابطه ترامپ با حادثه 11 سپتامبر البته طی سال‌ها حضور او در صحنه سیاست ایالات متحده با تناقض و البته انتقادهای زیادی روبه‌رو بوده، او سال 2021، در بیستمین سالگرد حملات، ترجیح داد به جای بازدید از محل انفجار برج‌های دوقلو، از ایستگاه‌های آتش‌نشانی و پلیس نیویورک بازدید و برای یک مسابقه بوکس تفسیر کند. این تصمیم انتقاد کسانی را برانگیخت که احساس می‌کردند این اقدام ترامپ در جهت کم‌اهمیت جلوه دادن آن حادثه مرگبار بوده است.

فراز و فرودهای یک مناظره
دموکرات‌ها البته چندبار به دونالد ترامپ برای اعلام نظراتش در خصوص انفجار برج‌های دوقلو اعتراض کردند و حتی از او خواستند حملاتش را به نماینده سومالیایی‌تبار کنگره ایالات متحده به دلیل اظهاراتش درباره حملات 11 سپتامبر پایان دهد.
چالش‌های پیش روی مناظره دو رقیب مطرح این میدان، رویارویی جذابی را رقم خواهد زد؛ از رنگین‌پوست بودن هریس و حمله ترامپ به این ویژگی نژادی کامالا هریس گرفته تا اظهارات آنها در خصوص مالیات، اقتصاد، جامعه، قانون سقط، مرزها، ناتو و اوکراین، حمایت از اسرائیل و حتی زوایای مختلف حادثه 11 سپتامبر.
قطعاً هر دو نامزد می‌دانند همزمانی تاریخ این مناظره با بیست و سومین سالگرد فرو ریختن برج‌های تجارت جهانی، وزن نمادینی را بر دوش آنها گذاشته است و بر تأثیرگذاری اعمال و حرف‌هایشان و اینکه آنها چگونه یاد و خاطره آن واقعه تلخ را بازگو می‌کنند، بر درک رأی‌دهندگان از ویژگی‌های رهبری خود و توانایی آنها برای متحد کردن ملتی که هنوز با تأثیرات درازمدت آن روز غم‌انگیز دست و پنجه نرم می‌کند، آگاهند.
هرچند گفته شده کامالا هریس با برنامه وارد میدان مناظره شده است و توانایی خوبی برای بحث‌های دو نفره دارد و تجربه فعالیتش به عنوان دادستان و در سنا نشان داده که حفظ آرامش در طول مناظره، می‌تواند شانس هریس را در رقابت انتخابات پیش روی ریاست جمهوری امریکا افزایش دهد، این در حالی است که نداشتن برنامه و بالا بودن سن و سال دونالد ترامپ و استرس و هیجانی بودن او ممکن است دست برتر میدان بودن را متواضعانه تقدیم نامزد دموکرات‌ها کند.

 

برش

ترکیدن حباب تک قطبی
صحنه برخورد دو هواپیمای خطوط هواپیمایی «یونایتد ایرلاینز» به ساختمان‌های تجارت جهانی درست در آغاز هزاره سوم، از آن جهت واجد اهمیت است که تأثیر جدی بر موضوع هژمونی ایالات متحده در سیاست بین‌الملل گذاشت. 11سپتامبر 2001 واضح‌ترین «تصویر قرن» بود و هست. تصاویر هولناک فرو ریختن ساختمان‌های غول‌آسا، تصویر قدرت و اعتبار مخدوش شده امریکا لابه‌لای آتش و آوار در اولین دهه پساجنگ سرد و در نهایت تصویر آینده‌ای از ناشناخته‌ها که پیش روی چشم همه ترسیم شده بود. مهمترین تصویر اما «تصویر تک‌قطبی» بود که پس از آن در ادبیات روابط بین‌الملل به کار رفت. جهان تک‌قطبی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی «لحظه تک قطبی» یا تصویر «تک قطبی» نامگذاری شد؛ به این مفهوم که نظام تک قطبی اساساً یک پدیده انتزاعی و برساخته بود که این حباب در 11 سپتامبر ترکید.