معاون اول رئیس‌جمهور با ادغام سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت کرد

محیط زیست باید همه جا حاضر و ناظر باشد


معاون اول رئیس‌جمهور، ادغام دو سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را منطقی ندانست. اعلام این موضوع از سوی محمدرضا عارف، به دنبال پیشنهاد علی سلاجقه، رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفت. به گفته رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست، برای ادغام این دو نهاد در شورای عالی اداری کارهایی انجام شد اما به نتیجه نرسید. عارف در پاسخ گفت: هیچ راهی جز اینکه هدایت سازمان برعهده بالاترین مقام اجرایی باشد وجود ندارد، سازمان حفاظت محیط زیست باید توسط رئیس‌جمهور اداره شود. این سخنان در مراسم تکریم از سلاجقه و معارفه شینا انصاری به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس جدید پردیسان عنوان شد.
عارف ادغام سازمان ورزش و جوانان را مثال زد و گفت تنها نقطه اشتراک این دو آن بود که جوانان ورزش می‌کنند، واقعیت این است که هر دو سازمان ضرر کردند.
وی گفت: رئیس سازمان‌های وابسته به رئیس‌جمهور را شخصیت حقیقی و حقوقی مستقل نمی‌دانیم و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، رئیس‌جمهور تخصصی و رئیس‌جمهور محیط زیستی است. عارف همچنین اضافه کرد در نهایت هیچگونه ادغام یا الحاقی را برای سازمان حفاظت از محیط زیست منطقی نمی‌داند.
معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد که سازمان محیط زیست در دولت چهاردهم باید توسعه کشور و محیط زیست را باهم آشتی دهد. او پایداری توسعه را مساوی با حذف توسعه صنعت ندانست و گفت: بلکه به این معناست که همه جا محیط زیست حاضر و ناظر باشد. او وفاق ملی در دولت را اینگونه تعریف کرد که اگر یک صنعتی می‌خواهد در یک نقطه‌ای از کشور احداث شود، باید ملاحظات محیط زیست آن رعایت شود و ضمیمه زیست‌محیطی داشته باشد.
عارف به شاخص کل عملکرد حفاظت از محیط زیست که در سال ۲۰۲۴ در میان ۱۸۰ کشور رتبه ۱۱۲ را دارد اشاره کرد و گفت: این آمارها گویاست ولی ممکن است که به دلایلی که اصولاً در دادن اطلاعات ضعیف برخورد می‌کنیم، ۱۰ تا ۲۰ درصد بالا پایین بشود اما رتبه ۱۱۲، ۱۵ نمی‌شود ممکن است ۱۰۷ یا ۱۰۸ باشد شاید هم مقداری به ما ارفاق کرده باشند و ۱۳۰ بوده ولی ۱۱۲ اعلام کرده‌اند. معاون اول رئیس‌جمهور وضعیت خاک را نسبت به هوا بدتر توصیف کرد و گفت: منتها حس نمی‌کنیم، خاکی را که از بین می‌بریم، ۵ تا ۶ قرن لازم است جایگزین شود. وضع آب از آنها بدتر است، چه بلایی سر سفره‌های زیرزمینی آورده‌ایم؟
او بحث فرونشست را پیش کشید و گفت: در بیش از ۱۳ - ۱۴ درصد از وسعت کشور با فرونشست روبه‌رو هستیم که ضرورتاً باید تخلیه شود. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در دنیا در بخش سلامت محیط زیستی رتبه ۹۸ داریم در مدیریت منابع آب در دنیا رتبه ۱۰۸  داریم؛ این وضع محیط زیستمان است، چه باید کرد؟
وی گفت: قانون ممنوعیت فعالیت صنعتی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری از شهرها را وضع می‌کنیم اما در یک جلسه دولت چانه زنی می‌شود که یک وزیر صنعتی می‌خواهد در داخل محدوده ۱۲۰ کیلومتری کاری انجام دهد و مجوز می‌گیرد؛ زور وزرای صنعتی هم از رئیس سازمان محیط زیست بیشتر است و تصویب می‌شود، علتش این است که در سازمان حفاظت محیط زیست راهکار نشان نمی‌دهیم و فقط صورت مسأله را پاک می‌کنیم.
 راهبرد دولت؛ اجرای برنامه هفتم است
او راهبرد دولت را اجرای برنامه هفتم عنوان کرد و گفت: در بخش نرم‌افزاری بسیار احکام خوب و مترقی را در برنامه داریم و تلاش می‌کنیم همه این برنامه‌ها تحقق پیدا کند. در بخش سخت‌افزار منابع لازم دیده نشده یا با دقت دیده نشده که خوشبختانه در قانون برنامه حکمی است که ما باید در سال اول چگونگی تأمین منابع مورد نظر را برآورد کنیم و در یک لایحه‌ای به دولت بدهیم.  معاون اول رئیس‌جمهور نسبت به آینده‌فروشی هشدار داد و گفت: منابع و سرمایه‌هایی که متعلق به نسل‌های آینده بودند را فروختیم. اما خوشبختانه در برنامه هفتم به این مسأله پرداخته شده است.

اعتبار ناچیز محیط زیست
علی سلاجقه نیز در سخنانی محیط زیست را یک سازمان حاکمیتی معرفی کرد که خط جهادی آن محیطبانان هستند اما گفت: اعتبارات آن بسیار ناچیز است و با تلاش‌های صورت گرفته اعتبار آن را از ١٢ صدم درصد بودجه کشور به ١٨ صدم درصد رساندیم اما باید بیشتر شود.
به گفته سلاجقه، سازمان باید آینده محیط زیست کشور را در وقایع حدی و مخاطرات اقلیمی پیش‌بینی کند و راهکار ارائه دهد اما متأسفانه درگیر روزمره است. او هم مثل عارف و انصاری به فرونشست اشاره کرد و گفت: ١۵ درصد از احکام برنامه هفتم توسعه به محیط زیست و بویژه تغییر اقلیم مربوط است، دنبال ایجاد پژوهشکده تغییر اقلیم بودیم و هاب تغییر اقلیم نیز در این سازمان شکل گرفت.
او قانون هوای پارک را یک قانونی مترقی دانست اما تأکید کرد که متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور نیست.

 

بــــرش

آخرین فرصت
شینا انصاری هم در مراسم معارفه خود هشدار داد که برای حفظ محیط‌ زیست سرزمین ایران فرصتی برای آزمون و خطا نداریم و تأکید کرد: زمان بذل و بخشش از منابع طبیعی کشور سپری شده است و باید شرایط محیط زیست کشور را عمیق درک کرد.
او تأکید کرد که اگر بر سر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه محیط زیست توافق صورت نگیرد، همه شکست خواهیم خورد و گفت: برای بهبود وضعیت محیط زیست و ارتقای جایگاه این سازمان و بهبود معیشت و شناسایی شایستگی‌ها تمام تلاشم را خواهم کرد و از شما همکاران خوبم هم انتظار همکاری صادقانه دارم.