رئیس جمهور در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور تشریح کرد

نقشه راه دولت برای اصلاح

آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور به عنوان دومین مراسمی از این جنس که در جریان تحویل و تحول دولت با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، فرصتی بود تا مسعود پزشکیان به تشریح جزئیات بیشتری از رویکرد حکمرانی که در دولتش پیگیری خواهد کرد، بپردازد. تعیین نقشه‌راه مختص برای توسعه هر استان، برقراری انصاف و عدالت از جمله در احقاق حق کسانی که با وجود شایستگی به حاشیه رانده شده‌اند، ایجاد ثبات در رویه‌ها و تدوین لوایح و آیین‌نامه‌ها بر مبانی علمی و کارشناسی و مهم‌تر از همه ادامه دادن مسیر برای ایجاد یک نگاه مشترک و کنار گذاشتن اختلافات برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده در برنامه توسعه و سند چشم‌انداز از جمله مهم‌ترین مواردی بود که در سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور مورد تبیین و تأکید قرار گرفت.
 
معیار اصلی؛ باور و توانایی
اجرای سند چشم‌انداز
با روی کار آمدن دولت چهاردهم اگر چه اغلب کرسی‌های کابینه شاهد حضور وزرای جدیدی بودند که از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شدند، اما هنوز تکلیف بیش از 10 نهاد یا مسئولیت زیرمجموعه دولت مشخص نشده و کار انتخاب باقی همکاران دولت با طمأنینه پیش می‌رود. در چنین شرایطی رئیس‌جمهور در سخنان خود تأکید کرد، هدف اصلی نه صرف تغییر مدیران بلکه تحول در شیوه حرکت و به کارگیری افرادی است که از توانمندی لازم برای اجرای برنامه‌ها و اهداف دولت برخوردارند.
رئیس‌جمهور در این باره با بیان اینکه اگر قرار باشد همان مسیری را که تا امروز طی شده ادامه دهیم و فقط تعدادی از مدیران و افراد تغییر کنند، به مقصد سند چشم‌انداز نخواهیم رسید، گفت: در این دولت کسانی که بدون دلیل موجه بالا رفته‌اند پایین می‌آیند و کسانی که به ناحق پایین رفته‌اند، بالا کشیده خواهند شد؛ معیار با ما بودن یا نبودن، باور و توانایی افراد در اجرای سند چشم‌انداز است.
 
ضرورت تعیین نقشه‌راه
قابل ارزیابی برای هر استان
رئیس‌جمهور همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه «باید برای هر استان نقشه راهی داشته باشیم تا بدانیم قرار است بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایش به چه نقطه‌ای برسد که بتوان بعد از مثلاً 10 سال به شکل دقیق ارزیابی کرد که چه بخشی از مسیر طی شده و چه بخشی باقی مانده است»، عدم وجود نقشه روشن برای استان‌ها و همه کشور را از دلایل وضعیت فعلی و انبوه متراکم ناترازی‌هایی که مبتلابه کشور شده است، دانست. وی در عین حال بر ضرورت مراعات سه اصل غیرقابل اغماض در اداره امور کشور تأکید و تصریح کرد: مسئولیت، مشخص بودن وظایف و اختیارات و در نهایت پاسخگویی، سه اصلی هستند که باید در ساختار مدیریت وزارت کشور از وزیر و مجموعه وزارتخانه، استانداران، فرمانداران و بخشداران رعایت و اعمال شود.
 
اولویت دولت وفاق ملی؛ تحقق عدالت
آنچنان که دو کلید واژه عدالت و انصاف از ابتدای راه مسعود پزشکیان برای تشکیل دولت چهاردهم به دفعات در طرح دیدگاه‌های او مورد تأکید قرار گرفته بود، رئیس‌جمهور بار دیگر این مهم را بطور ویژه درباره احقاق حق کسانی که با وجود شایستگی به حاشیه رانده شده‌ و در مقابل برکنار کردن افرادی که به صرف غلبه روابط و بدون برخورداری از تجارب و تخصص‌های لازم پشت میز مسئولیت نشسته‌اند، یادآور شد. وی با اشاره به اینکه یکی از مسئولیت‌های اصلی ما در دولت این است که حق هر کسی را به او بدهیم و اجازه ندهیم حقی از کسی تضییع شود، خاطرنشان کرد: دعوی ما اقامه قسط و عدالت است. باید وظیفه هر فرد مسئولی در دولت وفاق ملی در این زمینه روشن و مشخص شده و اختیارات لازم برای اجرای این مسئولیت‌ها به او اعطا شود و نسبت به اجرای مسئولیت‌ها پاسخگو باشد.
 
رضایت مردم و انسجام کارگزاران
کلید دستیابی به اهداف
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تبیین دقیق نقطه هدف بر اساس سند چشم‌انداز و چگونگی دست یافتن به آن را از مسئولیت‌های اصلی دولتش دانست و با این حال دستیابی به اهداف را در گرو دو عامل مهم تعریف کرد؛ رضایت مردم و انسجام و هم‌افزایی کارگزاران. پزشکیان در این باره با تأکید بر ضرورت رسیدن به زبان و نگاه مشترک در تعیین اهداف و روش‌ها و بعد هماهنگی، همدلی و هم‌افزایی در مسیر اجرا، اظهار داشت: همه کارگزاران دولت از جمله استانداران و فرمانداران باید بر اساس این اهداف، به دنبال کسب رضایت عمومی مردم باشند، چرا که اگر رضایت عمومی مردم را نداشته باشیم، نمی‌توانیم کارها را پیش ببریم.
 
دستیابی به اصول
در گرو تن دادن به اصلاحات
رئیس‌جمهور که پیش‌تر اصولگرایی در عین اصلاح‌طلبی را با ذکر تقید به اصول حق و عدالت در تعریف منش سیاسی خود به کار برده ‌بود، با بیان اینکه «اگر قرار باشد همان مسیری را که تا امروز طی شده ادامه دهیم و فقط تعدادی از مدیران و افراد تغییر کنند، به مقصد سند چشم‌انداز نخواهیم رسید»، گفت: بنده در یکی از نشست‌های انتخاباتی خود به صراحت گفتم در ابتدا یک اصولگرا هستم که به اصولی پایبندم، اما باور دارم که برای رسیدن به این اصول ناگزیر باید به اصلاحاتی تن دهیم تا عدالت و حق در جامعه اجرا شود.
رئیس‌جمهور در عین حال با تأکید بر اینکه یکی از نشانه‌های حکمرانی صحیح ایجاد ثبات در رویه‌ها و قوانین کشور است، خاطرنشان کرد: همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید به یک زبان و نگاه مشترک بر پایه سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی برسیم و با کنار گذاشتن اختلافات حول محور اهداف مشترک وفاق کنیم. اگر به این شکل پیش برویم دشمنان را ناامید و در کشور وحدت ایجاد خواهیم کرد، امید به آینده را ارتقا خواهیم داد و اهداف سند چشم‌انداز را عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد.
 
تلاش برای تسهیل‌گری
در امر وفاق و وحدت
رئیس‌جمهور که در ابتدای سخنان خود به مناسبت آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و فعلی کشور، از اقدامات و تلاش‌های احمد وحیدی وزیر سابق کشور در زمینه‌های مختلف به‌خصوص رعایت امانت و صداقت در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری قدردانی کرده بود، در پایان سخنانش ضمن قدردانی از همراهی رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تشکیل هر چه سریع‌تر دولت وفاق ملی و تشکر از اسکندر مؤمنی برای پذیرفتن مسئولیت سکانداری وزارت کشور، تصریح کرد: ما تا آخر این مسیر با هم هستیم و خودمان را از کسی برتر نمی‌دانیم. بنده خود را یک تسهیل‌گر می‌دانم تا تفاهم، وفاق و وحدت در کشور تقویت شود و بتوانیم در سایه آن به اهداف بلند خودمان برسیم.