اخبار

از سوی وزیر ارتباطات صورت گرفت
بررسی خدمات ارتباطی به زائران
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن بررسی آمار و گزارشات ارائه خدمات ارتباطی به زوار ایرانی، بر ادامه روند ارائه باکیفیت این خدمات در زمان برگزاری آیین بزرگ اربعین و بازگشت زوار حسینی تأکید کرد.
ستار هاشمی همزمان با موج بازگشت بخشی از زوار به کشور ضمن بررسی آخرین وضعیت ارائه خدمات در پایانه‌های مرزی و طول مسیر زوار، دستوراتی برای ارائه باکیفیت خدمات صادر کرد. وی همچنین برای ایجاد زمینه ارائه خدمات باکیفیت، هماهنگی‌هایی با دیگر دستگاه‌های ذیربط انجام داد.
 
ردپای دانشمندان ایرانی
در ارتقای ایمپلنت‌ها
محققان ایرانی با کمک لیزر و آلیاژ تیتانیوم و نقره، خواص آنتی‌باکتریال و کانی‌سازی سلول‌های استخوان را در ایمپلنت‌های ارتوپدی بهبود بخشیدند.
به گزارش مهر، یکی از تهدیدهای سلامتی برای بیمارانی که ایمپلنت‌های مبتنی بر تیتانیوم دارند، عفونت مرتبط با دستگاه ارتوپدی (ODRI) است. چالش این فرآیند مربوط به توسعه سطوح آنتی‌باکتریالی است که عمده خواص مکانیکی ایمپلنت‌های تیتانیومی را دارند و از سوی دیگر ویژگی‌های مشابه بافت استخوان را از خود نشان می‌دهند. در همین راستا، گروهی از محققان با همکاری سینا نجاتی و ستوده صداقت پژوهشگران ایرانی دانشگاه پردو امریکا روشی دو مرحله‌ای ارائه کرده‌اند. این فرآیند بدون به خطر انداختن خصوصیات مکانیکی عمده آلیاژ تیتانیوم، خواص ضد‌باکتریایی ایجاد می‌کند. بهینه‌سازی سیستماتیک توان پرتو لیزر نیز به ایجاد یک سطح بهبود یافته با آلیاژ یکنواخت TiAg منجر می‌شود. علاوه بر آن میزان کانی‌سازی استخوان نیز هنگام استفاده از این ایمپلنت در مقایسه با یک نوع دیگر دو برابر افزایش یافت.
 

تولید آدامس ضد آلزایمر
دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه فردوسی با همکاری یکدیگر موفق به تولید نانومکملی برای پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر شدند.
به گزارش ایسنا، محققان ایرانی توانسته‌اند بر‌اساس دو نانوذره، داروی مکملی در قالب آدامس و آب نبات و اخیراً شربت را برای پیشگیری و کاهش علائم بروز آلزایمر تولید کنند و به گفته آنها بزودی فرم پاستیل آن نیز به مرحله تولید خواهد رسید. دکتر ماریا بیهقی از محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دو ماده مؤثره این دارو «فنکول» و «کوئرستین» است که به‌صورت نانو، فرموله شده است. این فرمولاسیون در گام نخست برای تولید دارو با فرم آدامس و آب‌نبات استفاده شده است اما از آنجایی که این داروها بیشتر برای سالمندان تجویز می‌شوند، این فرمولاسیون را به شربت هم تبدیل کرده‌ایم.
 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳