خدمات رسانی شرکت‌های دانش‌بنیان به زائران

امسال بخش قابل توجهی از خدمات ارائه شده به زائران اربعین، ازسوی شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه شده تا خدمات‌رسانی مناسبی به زائران حسینی صورت گیرد. این خدمات در ۱۲ حوزه ازجمله مدیریت آب آشامیدنی و پساب، اینترنت اشیا، ارتباطات و اطلاع‌رسانی و مدیریت و بازیافت پسماند و زباله خدماتی ارائه شده است. تهویه و تجهیزات برودتی و سرمایشی، سلامت و تجهیزات پزشکی، تجهیزات پخت و پز بزرگ مقیاس و تأمین انرژی از دیگر مواردی بوده که امسال شرکت‌های دانش‌بنیان در اربعین خدمات ارائه داده‌اند.

بالن‌های مخابراتی
به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان بالن هوای گرم را برای برقراری ارتباطات در مراسم بزرگ اربعین ایجاد کرده است. بالن‌های مخابراتی، بالن‌های ثابتی هستند که می‌توانند از ارتفاع ۵۰۰ متر در منطقه مورد نظر قرار گرفته و ارتباطات سلولی زمینی را ایجاد کنند. از جمله کاربردهای این بالن‌ها می‌توان به استفاده در مواقع بحرانی اشاره کرد؛ چرا که با استفاده از ارتباط بی‌سیم بین این بالن‌ها، خدمات ارتباطی برای مردم فراهم می‌شود.
این بالن‌ها که در سیستم ناوبری آنها از الگوریتم‌های ویژه هوش مصنوعی برای ایجاد شبکه مخابراتی همگون با تغییرات آب و هوایی و وزش باد استفاده شده، به صورت منظمی نسبت به تغییر ارتفاع و رانشگرهای خود اقدام می‌کنند تا بتوانند در مأموریت خود با صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مدت زمان بیشتری در هوا معلق بمانند و به ارائه خدمات بپردازند. این بالن‌ها توانسته‌اند در باد و طوفان با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت با قدرت خدمات لازم را ارائه دهد، به گونه‌ای که تا شعاع ۳۰ کیلومتری خود سرویس اینترنت به کاربران ارائه می‌دهد.

نقش‌آفرینی  پیام‌رسان‌های بومی
امسال پیام‌رسان‌های بومی نیز نقش قابل ملاحظه‌ای در ارائه خدمات به زائران اربعین داشتند و در موارد مختلف ازجمله امکان خرید ارز اربعین برای زوار نقش‌آفرینی داشتند. زائران با استفاده از قابلیت سامانه اعلام وضعیت پیام‌رسان بله، موفق شدند به صورت رایگان و با سیم‌کارت ایرانی، بدون نیاز به اینترنت یا خرید سیم‌کارت عراقی، خانواده و آشنایان خود را از آخرین وضعیت خود با خبر کنند.
تماس صوتی، پیام متنی نامحدود، پیام صوتی و ارسال موقعیت مکانی با اینترنت رایگان هم از امکاناتی است که توسط یک شرکت‌ دانش‌بنیان در پیام‌رسان روبیکا عرضه شده است. زائران می‌توانند با استفاده از قابلیت‌های تماس خارجی در روبیکا بدون پرداخت هزینه رومینگ، در کشور عراق با تمام سیم‌کارت‌های داخلی و خطوط ثابت در ایران تماس بگیرند.
نیازی نیست که مخاطب تماس، اپلیکیشن روبیکا را نصب داشته باشد و فرد مخاطب، تماس شما را مثل هر تماس دیگری که با خط تلفنش برقرار می‌شود، دریافت می‌کند. استفاده از این امکانات روبیکا و جایگزینی آن با تماس معمولی و پیامک می‌تواند تأثیر زیادی بر کاهش هزینه تلفن و اینترنت زوار در سفر داشته باشد.
 
دنیای سلامت
دانش بنیان‌ها در تأمین سلامت زائران اربعین هم نقش داشته‌اند. یکی از شرکت‌های فناور، رگ‌یاب پرتابل را ارائه داده که با استفاده از آن می‌توان به راحتی رگ‌ مناسب را برای تزریق پیدا کرد و تزریق یا نمونه‌برداری را انجام داد. ازآنجا که این دستگاه شارژی بوده و به راحتی قابل حمل و استفاده است در راهپیمایی اربعین مورد استفاده قرار گرفت. کیت احیای تنفسی(Resuscitator kit )هم یکی دیگر از دستاوردهای قابل استفاده شرکت‌های دانش‌بنیان در مراسم اربعین بوده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳