توجه ویژه «گیمزکام 2024» به محیط‌زیست

آرزو کیهان
خبرنگار


 شهر کلن آلمان به تازگی میزبان نمایشگاه «گیمزکام ۲۰۲۴»، به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین نمایشگاه‌های صنعت بازی‌های کامپیوتری بوده است. بزرگ‌ترین رویداد سالانه صنعت گیم که هر ساله جدیدترین دستاوردهای این عرصه را عرضه می‌کند، امسال هم همچون سال‌های گذشته با شور و هیجان خاصی برگزار شد اما برخی غول‌های فناوری از جمله سونی در آن حضور نداشتند. از سوی دیگر در رویداد امسال توجه ویژه‌ای به محیط‌زیست شد.

افزایش 21 درصدی بازدیدکنندگان
امسال نمایشگاه «گیمزکام» بیش از گذشته مورد توجه طرفداران صنعت گیم قرار گرفت و رقم بالای ۳۲۰ هزار بازدیدکننده از این رویداد، گواه این موضوع است. تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه گیمزکام نشان از افزایش ۲۱ درصدی حضور تماشاگران نسبت به سال ۲۰۲۲ دارد. البته همه بازی‌های ارائه شده جدید نیستند و بیشتر آنان تنها آپدیت و به‌روزرسانی شده‌ و بر امکانات آنها افزوده شده است.

جوایز گیمزکام
در گیمزکام 2024 با نمایش بازی‌های مختلف از استودیوی‌های متفاوت، جوایزی به برندگان این دور از رقابت‌ها اهدا و در این نمایشگاه با توجه ویژه به محیط‌زیست، جایزه پایداری گیمزکام به کمپانی تنسنت اهدا شد. این جایزه یک ابتکار عملی است و از سوی سازمان ملل به شرکت سازنده بازی‌های کامپیوتری تعلق می‌گیردکه به مسائلی چون کاهش انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای و پایداری سیاره زمین در تولیدات خود تأکید دارد. برنت اروین، رئیس شرکت تنسنت گفت: «ما از دریافت این جایزه فوق‌العاده مفتخریم. شرکت ما فعالیت‌های زیادی در زمینه بازی دارد و بسیار گسترده است. ما به دنبال ایجاد تغییرات مثبت در تجارت بازی هستیم. سام بارات، یکی از بنیانگذاران این شرکت هم گفت: هر روز رکوردهای جدیدی از خسارات تغییرات آب‌وهوایی به گوش می‌رسد، در حالی‌که این اخبار می‌توانند تأسف‌بار باشند اما هنوز برای جلوگیری از بدترین تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی زمان داریم و ما از طریق بازی به این موضوع ورود کرده‌ایم.
 امسال بازی Monster Hunter Wilds از شرکت کپکام به عنوان حماسی‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین بازی شناخته و با کسب 4 جایزه پیشتاز شد. پس از آن 3 Little Nightmares با سه جایزه در رده دوم قرار گرفت. بازی 3 Little Nightmares هم به دلیل کیفیت گرافیکی و صوتی برجسته جایزه گرفت. امسال همچنین عنوان بهترین غرفه به کمپانی‌های مایکروسافت، بلیزارد و Bethesda تعلق گرفت.
امسال جایزه بهترین بازی موبایل هم به بازی Genshin Impact تعلق گرفت و بهترین بازی پی‌سی
2 Kingdom Come: Deliverance شناخته شد.

درخشش مایکروسافت در غیاب سونی
یکی از جنجالی‌ترین اخبار این دوره از نمایشگاه عدم حضور شرکت‌های بزرگ از جمله سونی در این رویداد بود. آخرین حضور پلی‌استیشن سونی در این نمایشگاه به سال ۲۰۱۹ باز‌می‌گردد چراکه این کمپانی بزرگ از زمان شیوع کرونا تصمیم گرفت برای نمایش آخرین دستاوردهایش در رویدادهایی چون State of Play و PlayStation Showcases حضور یابد و دیگر اشتیاقی برای حضور در گیمزکام از خود نشان نداد.
 در مقابل اما مایکروسافت در این نمایشگاه خوش درخشید و علاوه بر غرفه خود، برنامه‌هایی نیز برای مراسم شب افتتاحیه تدارک دیده بود. از بازی‌های ایکس‌باکس مایکروسافت که در این رویداد از آن رونمایی شد می‌توان به جدید‌ترین نسخه بازی ایندیانا جونز، استارفیلد و همچنین  2 Stalker Heart of Chornobyl اشاره کرد. این بازی‌ها همگی برای انتشار در سال‌ جاری میلادی برنامه‌ریزی شده‌اند و مورد توجه دوستداران بازی‌های اکشن قرار گرفتند. بازی‌های Avowed و Ara history Untold نیز از دیگر بازی‌های مهم ایکس‌باکس بودند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو
 - شماره هشت هزار و پانصد و چهل و دو - ۰۵ شهریور ۱۴۰۳