درباره جنبش ملی بی‌تعهدها که جنگ غزه را در سرنوشت انتخابات امریکا دخیل کرده است

غزه؛ چالش دموکرات‌ها

گروه جهان/ اسفند گذشته در ایالت میشیگان امریکا، اولین رأی عدم تعهد به صندوق انداخته شد، رأیی که یک پیام اعتراضی را به‌همراه داشت. رشیده طلیب، قانونگذار فلسطینی-امریکایی در انتخابات مقدماتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 امریکا، به جای رأی دادن به جو بایدن، رأی خود را با عنوان عدم تعهد به صندوق انداخت، او همان روزها اعلام کرد این حرکت را در اعتراض به سیاست‌های رئیس‌جمهور امریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انجام داده و به آن مفتخر است.
امروز جو بایدن دیگر نامزد دموکرات‌ها نیست و کمپین رأی عدم تعهد نسبت به حمایت امریکا از اسرائیل در جنگ غزه قرار است راه رشیده طلیب را دنبال کند. 30 نفر از مجلس نمایندگان ایالات متحده در اعتراض به سیاست‌های حمایتی دموکرات‌ها و نماینده حاکم آنها در کاخ سفید از اسرائیل، رأی عدم تعهد دادند.
رأی‌دهندگان بی‌تعهد در ابتدا به دنبال ارسال پیام اعتراضی خود به رئیس‌جمهور بودند، پیامی که البته ارسال شد اما نتیجه‌ای را به دنبال نداشت و در میان شدت حملات اسرائیل به مناطق مختلف غزه، اسم و رسم یانکی‌ها در میان بود. حالا نمایندگان بر این عقیده‌اند که اگر اعتراض آنها در انتخابات مقدماتی نتیجه‌بخش نبود، شاید در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها اثربخش باشد.
اعتراض این 30 نماینده که قرار است رأی هفتصد هزار نفر را نمایندگی کنند، به آن چیزی است که در غزه با عنوان نسل‌کشی و خونریزی در حال رخ دادن است و دولت امریکا تاکنون حمایت‌های خود را از این رژیم دریغ نکرده است. آنها حتی در خلال رأی‌گیری برای انتخاب کامالا هریس در این حزب، به جای نام او، نام کشته‌شدگان غزه را درون صندوق انداختند تا نشان دهند به اوضاعی که در غزه به راه افتاده، معترضند.
براساس قوانین ایالت میشیگان، افراد در انتخابات درون‌حزبی می‌توانند به گزینه‌ای غیر از نامزدهای موجود که به آن «عدم‌تعهد» گفته می‌شود، رأی دهند. به عبارت دیگر، در روز رأی‌گیری علاوه بر نامزدهای موجود، روی برگه رأی یک گزینه دیگر هم وجود داشت که روی آن «عدم‌تعهد» نوشته شده بود.
از آن روزی که شدت جنگ غزه بالا گرفت و حمایت‌های امریکا بیشتر نمایان شد، صدای خیلی‌ها در این طرف و آن طرف دنیا بلند شد، بسیاری از شهروندان امریکایی مخصوصاً آنهایی که تبار عربی داشتند، در اعتراض و انتقاد به سیاست‌های کاخ سفید، خواستار اعمال فشار بیشتر دولت جو بایدن به اسرائیل و همچنین برقراری آتش‌بس در نوار غزه بوده‌اند.
حالا این گروه کوچک اما به گفته خودشان قدرتمند، تصمیم دارد برای احقاق حقوق فلسطینی‌ها، روبه‌روی نماینده دموکرات‌ها در انتخابات آتی امریکا بایستد و از کنش‌های سیاسی حزب حاکم در قبال مردم غزه و حمایت از اسرائیل زبان به انتقاد باز کند.
چند روز پیش هم تعدادی از مقامات عالی‌رتبه «جنبش ملی غیرمتعهد» امریکا با کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور و تیم والز فرماندار ایالت مینه‌سوتا که به‌تازگی به‌عنوان یار انتخاباتی هریس در میدان رقابت انتخاباتی معرفی شده است، ‌ملاقات کردند.
آنها و گروه‌های حامیان فلسطین، خواستار تحریم تسلیحاتی رژیم اسرائیل از سوی نامزد دموکرات‌ها شدند. آنها تأمین سلاح از سوی ایالات متحده برای جنگ و اشغالگری اسرائیل علیه فلسطینیان را نگران‌کننده دانستند و اعلام کردند که شرایط جنگی در غزه باید به نقطه پایان خود برسد و امریکا باید دست از حمایت رژیم صهیونیستی بردارد.
درخواست آنها از نماینده دموکرات انتخابات پیش‌روی امریکایی‌ها در حالی است که سیاست برقراری آتش‌بس با طراحی کاخ سفید در دوحه بی‌نتیجه مانده و اسرائیل همچنان برای پیشروی‌های خود و ادامه نسل‌کشی در غزه روی کمک واشنگتن حسابی ویژه باز کرده است.
این اعتراضات و رأی‌هایی که قرار است بدون نام و با عنوان بی‌تعهد‌ها در صندوق ریخته شود و صدای حامیان آن از پشت تریبون خطاب به مقامات امریکایی به گوش برسد، ممکن است راه رسیدن خانم هریس به کرسی ریاست جمهوری را با کمی دشواری مواجه کند. با روی کار آمدن هریس، اعضای کمپین عدم‌تعهد می‌گویند در صورتی از نامزد دموکرات‌ها حمایت خواهند کرد که بتواند در غزه آتش‌بس برقرار کند. البته این به معنای آن نیست که منتقدان به سیاست‌های دموکرات‌ها در قبال غزه قرار است از رقیب آنها حمایت کنند، آنها معتقدند این اعتراض در صورت روی‌کار آمدن جمهوریخواهان و ادامه سیاست حمایتی امریکا از اسرائیل همچنان ادامه خواهد یافت.
جستجو
آرشیو تاریخی