حماس جزئیات توافق دوحه را افشا کرد بر اساس پیشنهاد امریکا، رژیم صهیونیستی از غزه خارج نمی‌شود

تمسخر آتش‌بس

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

 
درحالی که رهبران حماس قاطعانه بر اجرایی شدن مفاد آتش‌بس مندرج در سند دوم جولای تأکید دارند، ایالات متحده با وضع دستورالعمل‌های جدید، مسیر مذاکرات را به بهترین نحو برای تأمین منافع رژیم صهیونیستی تغییر داده است. حماس که با عدم حضور در این مذاکرات آن را محکوم به شکست خوانده، بارها نیز اعلام کرده تا زمانی که عملیات نظامی ارتش اشغالگر در غزه متوقف نشود در هیچ مذاکره‌ای شرکت نخواهد کرد.
بر همین اساس، روز گذشته منابع جنبش حماس جزئیات پیشنهاد جدید امریکا در مذاکرات دوحه را طی گفت‌و‌گو با شبکه الشرق افشا کردند. یک منبع رسمی در این جنبش گفت: «پیشنهاد امریکا شامل کاهش حضور ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیا و عدم عقب‌نشینی از آن و بازگرداندن تشکیلات خودگردان فلسطین به مدیریت گذرگاه رفح تحت نظارت اسرائیل بود که هنوز چگونگی آن مشخص نشده است.»
این منبع در ادامه گفت: همچنین پیشنهاد امریکا شامل پافشاری بر نظارت اسرائیل بر آوارگانی است که به محور نتزاریم در شمال نوار غزه بازمی‌گردند و البته هنوز چگونگی این نظارت روشن نشده است. همینطور بر اساس پیشنهاد امریکا تعداد زیادی از اسرای فلسطینی که در چهارچوب قرارداد تبادل اسرا آزاد خواهند شد، به خارج از فلسطین تبعید می‌شوند. این مسئول حماس افزود: در پیشنهاد واشنگتن به تل‌آویو حق امتناع از آزادسازی دست‌کم ۱۰۰ اسیر فلسطینی و نیز عدم عقب‌نشینی از نوار غزه داده شده و امدادرسانی به غزه نیز مشروط به موافقت با تمامی این بندها شده است.
منبع یاد شده در ادامه گفت: بر اساس پیشنهاد جدید امریکا، آتش‌بس دائمی در مرحله دوم و در سقف مشخصی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، ارتش اسرائیل جنگ را از سرمی‌گیرد و عملیات نظامی خود را اجرا می‌کند. همچنین به گفته این منبع، امریکا پیشنهاد داد که مذاکرات درباره بازسازی نوار غزه و لغو محاصره آن به نتایج گفت‌و‌گوها پس از اجرای مرحله اول منوط شود.
یک منبع دیگر در جنبش حماس در این رابطه تأکید کرد: پیشنهادی که از سوی امریکا برای پر کردن شکاف موجود میان موضعگیری‌های دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه شد، کاملاً با سندی که دو طرف و نیز میانجی‌ها در تاریخ دوم ژوئیه با آن موافقت کردند، مغایرت داشته و در آن موضعگیری اصلی طرف اسرائیلی دال بر تداوم اشغال غزه و در دست داشتن اهرم‌های فشار بر مقاومت در راستای تکمیل اهداف جنگ دوباره مطرح شد. انتظار می‌رود امریکا در روزهای آتی برای تکمیل بررسی پیشنهاد جدید خود، دیدارهایی با دو طرف مصری و قطری داشته باشد. حماس مخالفت خود را با این پیشنهادها اعلام کرد اما منتظر ارائه پیشنهاد نهایی پیش از اعلام موضعگیری قطعی خود است.
با تطبیق مفاد مذاکرات کنونی با طرح آتش‌بس موسوم به 2 ژوئیه(12 تیر)که حماس موافقت خود را با آن اعلام کرد، می‌توان دریافت که امریکا با نزول تعهدات رژیم در مفاد آن، اهداف دیگری را نیز تعقیب می‌کند. این کشور عمداً با وضع حق وتو برای رژیم صهیونیستی در مفاد مذاکرات می‌کوشد تا دستان رژیم صهیونیستی را برای هر اقدامی در آینده باز بگذارد. از سوی دیگر موارد جدیدی چون موکول کردن مذاکرات لغو محاصره نوار غزه بعد از نتایج مرحله اول و تبعید اسرای فلسطینی و عدم عقب‌نشینی از غزه که همگی نافی شروط حماس است، بیانگر عدم اراده امریکا برای توافق و بازی خرید زمان برای رژیم صهیونیستی به‌منظور تداوم جنایتگری است. از سوی دیگر، فرامتن توافق کنونی کاملاً از مفهوم آتش‌بس به طور مرسوم تهی است و هیچ ضمانتی برای توقف عملیات نظامی در نوار غزه در آن یافت نمی‌شود. به میان آوردن گزینه آتش‌بس در بحبوحه مجازات سخت ایران و گروه مقاومت، اهداف دیگری چون آرایش صفوف دفاعی و ایجاد آمادگی در برابر این حملات را در خود می‌پروراند. دلیل دیگری که می‌توان بر ارائه مفاد جدید برشمرد، متهم‌انگاری و مقصرنمایی از حماس در ازای عدم توافق آتش‌بس در بحبوحه هراس منطقه از تشدید تنش و در نهایت مشروعیت‌بخشی به جنایات رژیم صهیونیستی است.

 

بــــرش

نقض متن جولای توسط امریکا
مفاد طرح آتش‌بس قبلی بر سه مرحله استوار بود که در مرحله اول طی یک وقفه شش هفته‌ای در جنگ، حماس در ازای صدها اسیر فلسطینی، افراد مسن، بیمار و گروگان‌های زن را آزاد کرده و نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه عقب‌نشینی می‌کردند و به آوارگان اجازه بازگشت به خانه‌های خود داده می‌شد. حماس در مرحله دوم غیرنظامیان و سربازان مرد باقی‌مانده را در ازای اسرای بیشتر فلسطینی آزاد می‌کرد. در مرحله سوم، تمامی گروگان‌های باقی‌مانده، از جمله اجساد کشته‌شدگان در طول جنگ، آزاد شده و روند بازسازی غزه آغاز می‌شد. البته شایان ذکر است که حماس خواهان پایان دائمی جنگ بود تا در مرحله اول توافق مذاکره شود.

جستجو
آرشیو تاریخی