«ایران» از دومین روز بررسی صلاحیت وزرا گزارش می‌دهد

روز داغ سیاست خارجی در بهارستان

قالیباف: صلاحیت همه وزرای پیشنهادی در دستگاه‌های ذی‌ربط تایید شده است

موافقت کمیسیون شوراها
با وزیر اطلاعات
جلسه صبح دیروز مجلس شورای اسلامی، با گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات آغاز شد. ولی‌الله بیاتی، سخنگوی این کمیسیون، از موافقت اعضا با صلاحیت و برنامه‌های حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب خبرداد. وزیر پیشنهادی اطلاعات فقط یک مخالف داشت، مجتبی زارعی، نماینده تهران. زارعی با بیان اینکه من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رأی منفی می‌دهم اما رأی من نمادین است، بیش از هرچیز به وزیر پیشنهادی اطلاعات انتقاد کرد که چرا ابراز امیدواری کرده است همه اعضای کابینه پیشنهادی رأی بیاورند. علاءالدین بروجردی عضو کمیسیون امنیت ملی، به عنوان موافق وزارت خطیب، با بیان اینکه بسیاری از اقدامات وزارت اطلاعات در خنثی‌سازی توطئه‌های طراحی شده دشمن قابل اعلام نیست، گفت: ده‌ها حادثه قبل از اتفاق خنثی شده اما به دلایلی قابل اعلام نیست لذا در این مدت وزارت اطلاعات قوی عمل کرده و موفق شده عملکرد قدرتمندی در مقابل طراحی‌های متعدد دشمن داشته باشد. وزیر پیشنهادی اطلاعات هم در تشریح برنامه خود گفت که مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تأمین اشراف اطلاعاتی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تأمین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادها و کمک به هوشمند‌سازی دولت الکترونیک ادامه خواهد داد. خطیب با بیان اینکه امروز سرویس‌های اطلاعاتی ۵۳ کشور میز ایران دارند، اما جمهوری اسلامی ایران همچنان در مسیر پیشرفت برای امنیت در حرکت است، اظهارکرد: وزارت اطلاعات توانسته گام‌های بلندی در مقابله و خنثی‌سازی اقدامات دشمنان بردارد که شناسایی جاسوس‌های موساد در ۲۸ کشور و بهره‌برداری در تبادل آن از آن جمله است.

بررسی صلاحیت و برنامه
وزیر اقتصاد
در بررسی صلاحیت عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی  وزارت امور اقتصادی و دارایی هم کمیسیون مربوطه از موافقت خود با برنامه‌های وی خبرداد. باوجود این سه نماینده در مخالفت و دو نماینده در موافقت با همتی صحبت کردند. حسین صمصامی، نماینده تهران به عنوان نماینده مخالف، گفت که بررسی عملکرد آقای همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی نشان می‌دهد نمره قابل قبولی نگرفته و ناکارآمدی‌اش باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است. محسن زنگنه، نماینده تربت حیدریه هم گفت: همتی اصولاً اعتقادی به انضباط بخشی نظام مالی ندارد. سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم و رئیس کمیسیون اقتصادی به عنوان موافق وزارت همتی، گفت: بعد از خروج امریکا از برجام آقای همتی ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند. سید فرید موسوی دیگر عضو این کمیسیون هم به عنوان موافق، گفت حضور همتی در وزارت اقتصاد زمینه تحول عمیق در ساختار اقتصاد کشور را فراهم کرده و نوید بخش دورانی از رشد و توسعه و رفاه خواهد بود.
وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی هم در فرصت خود، با بیان اینکه بایستی با تمام قوا برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی قدم برداشت، اصلاح رویه‌های حکمرانی اقتصادی و ارائه روش نو را از تجربه‌های خود عنوان کرد و گفت: همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست، کمک نمایندگان و تعامل با مردم و خارج انجام خواهم داد. رشد اقتصادی بالا، بیکاری پایین و توزیع مناسب درآمدها برای کاهش فقر را دنبال خواهم کرد. رشد اقتصادی پایدار و ایجاد اشتغال از طریق توسعه بخش خصوصی، ایجاد محیط مناسب برای فعالیت و سرمایه‌گذاری مولد بخش خصوصی، بهبود فضای کسب و کار، کاهش بوروکراسی اداری و حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل انرژی و ارتباطات، حمایت از صادرات غیر نفتی و متنوع‌سازی اقتصاد و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی از برنامه‌های همتی برای وزارت اقتصاد است که در جلسه دیروز به آنها اشاره کرد.

برجام، محور مخالفت با عراقچی
سومین برنامه صبح دیروز مجلس، بررسی صلاحیت سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه بود. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنوان کرد که موافق حضور عراقچی در وزارت خارجه است. چهار نماینده به عنوان مخالف وزارت عراقچی صحبت کردند. محمدرضا احمدی نماینده رشت از عملکرد عراقچی در زمان مذاکرات برجام انتقاد کرد و گفت: در زمان مذاکرات برجام عزت ملی رعایت نشد؛ امریکا از برجام خارج شد، اما ما در برجام ماندیم و به تمامی تعهداتمان عمل کردیم. محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز هم به برجام اشاره و اظهارکرد: آقای عراقچی چرا قرارداد یکطرفه برجام را امضا و اجرا کردید که طرف مقابل از آن خارج شده و بعد هم اجرا نکند؟ امیرحسین ثابتی، نماینده تهران که بیان سخنانش در مخالفت با عراقچی، با پخش یک فیلم همراه بود با بیان اینکه عراقچی دیپلمات واقع بینی نیست، تصریح کرد: هر کدام از نمایندگان که یکبار متن توافق پر ضرر برجام را خوانده باشند، امکان ندارد با او موافقت کنند و امکان ندارد که نسبت به عوامل آن رأی اعتماد دوباره بدهند. وی افزود: دیپلمات حرفه‌ای و ورزیده بودن به پرتاب کردن خودکار نیست بلکه به دیدن واقعیات است و اینکه ما متنی را امضا کنیم که قابل پیش‌بینی باشد که طرف مقابل قرار است چه کار کند که اگر خارج شد، ما گیر نکنیم. پس از میثم ظهوریان، دیگر مخالف عراقچی، احد آزادیخواه نماینده ملایر، هادی قوامی نماینده اسفراین و منوچهر متکی، نماینده تهران به عنوان موافق عراقچی صحبت کردند. متکی، عراقچی را دیپلماتی توصیف کرد که تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و بر آنها اشراف دارد.

بررسی صلاحیت دو وزیر
در جلسه عصر
در جلسه عصر دیروز مجلس، صلاحیت دو وزیر بهداشت و درمان و کار و تعاون برگزار شد. در بررسی صلاحیت محمدرضا ظفرقندی برای وزارت بهداشت، پس از اعلام موافقت کمیسیون بهداشت و درمان، روح‌الله عباسپور نماینده بوئین زهرا، احمد محمد پاکمهر نماینده مردم بجنورد و مالک شریعتی نماینده تهران به عنوان مخالف صحبت کردند. در مقابل احمد بیگدلی خدابنده و رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان هم از همکاران خود خواستند حوزه سلامت مردم را سیاسی نکنند. وزیر پیشنهادی بهداشت هم در سخنان خود، با بیان اینکه امروز آماده‌ام تا با تمام توان و ظرفیت و تجربه و همراهی و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم بجز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند، تصریح کرد: به صراحت اعلام می‌کنم وزارت بهداشت یک بخش خدماتی تخصصی است که باید بر اساس مبانی خود اداره شود و سیاست بازی و تفکر جناحی در این حوزه هیچ جایی ندارد.

موافقت 3 کمیسیون
با وزیر پیشنهادی رفاه
در ادامه، پس از موافقت کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و آموزش با پیشنهاد تصدی احمد میدری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عباس گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی، قاسم روانبخش نماینده قم و حاجی دلیگانی در مخالفت با وی صحبت کردند. میدری هم نابرابری را عامل ناکارآیی دانست و با وعده تلاش برای رفع نابرابری در نقاط مختلف کشور، گفت: در این وزارتخانه مسئولیم که مدعی العموم فقرا به رسمیت شناخته شده و براساس قانون ساختار و آیین‌نامه‌های اجرایی وضع مردم از نظر آموزش، بهداشت، دسترسی به نظام بانکی را تهیه کرده و به دولت بدهیم.

قالیباف: استعلام وزرا دریافت شده
در جلسه عصر، رئیس مجلس در واکنش به تذکر یک نماینده درباره استعلام صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: صلاحیت همه ۱۹ وزیر معرفی‌شده از سوی دولت محترم به مجلس شورای اسلامی، در دستگاه‌های ذی‌ربط تأیید شده است. محمدباقر قالیباف اضافه کرد: رئیس‌جمهور محترم درباره این افراد استعلام گرفتند و پاسخ استعلامات را نیز دریافت کردند؛ بویژه درباره برخی از موارد من نیز دو مرتبه پیگیری کردم. در نهایت تشخیص با مجلس است.

 

بــــرش

عراقچی در تبیین برنامه وزارت  امور خارجه دولت چهاردهم مطرح کرد
طراحی مذاکرات رفع تحریم ها به شکل عزتمندانه

وزیر پیشنهادی امور خارجه در اظهارات خود، گفت:  «دیپلماسی مقاومت» در کانون توجه سیاست خارجی دولت چهاردهم خواهد بود، سیاست خارجی ما عرصه خوداتّکایی، درون زایی و برونگرایی است. در تعقیب منفعت، امنیت و عزّت سرزمین و مردم خود با دنیا تعامل خواهیم کرد. سیدعباس عراقچی سربلندی ایران و همه ایرانیان را «مرام دولت چهاردهم» برشمرد و گفت: سیاست خارجی دولت چهاردهم «فراگیر، فعال و اثرگذار» خواهد بود و در صورت کسب رأی اعتماد، سه مأموریت اصلی شامل «تأمین منافع ملی و حفظ و افزایش ثروت ملی»، «تحکیم امنیت ملی و ارتقای قدرت» و «حفظ و تقویت عزت و منزلت» را دنبال خواهد کرد. وی با بیان اینکه برای تولید ثروت، سیاست خارجی باید در مدار پیشرفت اقتصادی کشور قرار گیرد و همسو با اهداف برنامه هفتم توسعه حرکت کند،  تأکید کرد: سیاست حسن همسایگی همچنان با قوت به پیش خواهد رفت. چین، روسیه و دیگر کشورهایی که در زمان سختی و تحریم همراه ما بوده‌اند، قدرت‌های نوظهور و عرصه‌های جدید در آفریقا، امریکای لاتین و شرق آسیا در اولویت روابط خارجی دولت چهاردهم قرار دارند. این دیپلمات ارشد ایران با اشاره به اینکه اگر اروپا رفتارهای نادرست و خصمانه خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران اصلاح کند، در فهرست اولویت‌های ما قرار خواهد گرفت، سیاست در قبال امریکا را سیاست «مدیریت تخاصم» عنوان کرد و گفت: در رابطه با تحریم‌ها، سیاست ما متوجه خنثی‌سازی تحریم‌ها و همزمان تلاش برای رفع آنهاست. وزارت امور خارجه از تکلیف دیگر خود برای برطرف کردن تحریم‌ها نیز غفلت نخواهد کرد و با بهره‌گیری از تجربیات گذشته، در انجام این تکلیف نه تعجیل خواهد شد و نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهیم افتاد. وی  سربلندی ایران و ایرانی را«مرام دولت چهاردهم» عنوان کرد و گفت: «دیپلماسی مقاومت» که برگرفته از «مکتب مقاومت» و محصول رشادت‌های شهید قهرمان حاج قاسم سلیمانی در طراحی «محور مقاومت» است، در کانون توجه سیاست خارجی دولت چهاردهم قرار خواهد داشت. عراقچی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در برابر تهدیدات بایستیم و کانون‌های خطرآفرین را خنثی کنیم و از فرصت‌ها بهره ببریم؛ باید همگان از دوقطبی‌های کاذب و هزینه ساز در سیاست خارجی فاصله بگیریم، در پاسخ به برخی نکات منتقدان گفت: وقتی بایدن سر کار آمد و درخواست کرد که امریکا به برجام بازگردد تصمیم نظام این بود که با حفظ مواضع قطعی نظام و در چهارچوب قانون اقدام راهبردی به این درخواست پاسخ داده شود. مذاکرات احیای برجام که ۶ دوره آن را من انجام دادم در چهارچوب قانون اقدام راهبردی و در چهارچوب مواضع قطعی نظام صورت گرفت، در دور دوم آن مذاکرات مقام معظم رهبری در سخنرانی عمومی خود خطاب به ‌بنده و تیم مذاکره کننده فرمودند: حسبنا‌الله بگویید و جلو بروید و مردم را خرسند کنید، بنابراین سیاست ما همچنان همان خواهد بود.
وی با بیان اینکه سیاست احیای برجام از سوی دولت شهید رئیسی ادامه پیدا کرد، گفت: دو مرتبه تا مرز توافق نهایی پیش رفته و بنا به دلایلی که بنده مطلع نیستم و از دور نگاه می‌کردم، انجام نشده است. عراقچی در پاسخ به ثابتی، با بیان اینکه فیلمی که از بنده نشان داده شد سند افتخار من است، ادامه داد: جمله آخری که در آن فیلم به کار بردم گفتم که ترامپ توان از بین بردن برجام را ندارد و نگفتم که ترامپ از برجام خارج نمی‌شود و همین اتفاق هم افتاد. عراقچی گفت: مأموریت رهبر انقلاب به وزارت خارجه، این بود که مذاکرات رفع تحریم‌ها به شکل عزتمندانه و شرافتمندانه پیگیری شود و ما نیز ان‌شاءالله این موضوع را طراحی خواهیم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی