شب امباپه در ورشو

این رئال رقیب ندارد

امباپه در نخستین بازی نخستین جام را گرفت؛ با گل عالی او، رئال مادرید 2 بر صفر آتالانتا را برد و برای ششمین بار قهرمان سوپرجام اروپا شد.

فرخ حسابی/ کیلیان امباپه نمی‌توانست شروع بهتری در ترکیب رئال مادرید را آرزو کند. در نخستین بازی نخستین جام را گرفت؛ با گل عالی او، رئال مادرید 2 بر صفر آتالانتا را برد و برای ششمین بار قهرمان سوپرجام اروپا شد. شب امباپه بود اما مادرید هم با بازی خوبش به خصوص در نیمه دوم منتقدانش را ساکت کرد. کارلو آنچلوتی راه درستی برای بازی گرفتن از امباپه در کنار وینیسیوس جونیور و جود بلینگام پیدا کرد بدون اینکه تعادل تیم را به هم بزند، در واقع، وینی و بلینگام دو تا از بهترین‌های بازی ورشو بودند و حالا ترس به جان رقبای رئال در اسپانیا و اروپا افتاده
است.
 
یک تغییر کوچک
طبق انتظار، امباپه در وسط خط حمله بود و سمت چپی که در پاری‌سن‌ژرمن مال خود کرده بود، به وینیسیوس رسید، رودریگو هم در سمت مخالف به کار گرفته شد. بلینگام هم در سمت چپ خط میانی سه نفره در کنار اورلین شوامنی و فدریکو والورده قرار گرفت. آتالانتا در نیمه اول بهتر بود، بلینگام در نقش جدید خود راحت نبود، امباپه به ندرت توپ تأثیرگذاری لمس کرد، وینیسیوس و رودریگو هم نمی‌توانستند فضایی در دفاع پنج نفره و منسجم حریف ایتالیایی پیدا کنند. آنچلوتی بین دو نیمه تغییر کوچکی داد و روند بازی عوض شد. امباپه و وینیسیوس جایشان را عوض کردند و بلینگام جلوتر آمد و فشار زیاد شد تا اینکه والورده قفل بازی را شکست. 10دقیقه بعد هم امباپه گل دوم را زد و تیم جان پیرو گاسپرینی خوش شانس بود که گل‌های بیشتری نخورد.
 
نه شاه و نه شاهزاده
بلینگام با شایستگی بهترین بازیکن زمین شد اما وینیسیوس ستاره بازی بود. او بیشترین پاس در یک سوم دفاعی حریف را داد(20) از جمله پاس گلش به والورده، بیشترین دریبل را زد(11) و بیشترین دوئل را داشت(20). او در فصل قبل که رئال دوگانه قهرمانی اسپانیا و اروپا را برد، روی 35 گل نقش مستقیم داشت و مؤثرترین بازیکن تیمش بود. به نظر می‌رسید با آمدن امباپه نقش این برزیلی 24 ساله کمرنگ شود اما اینطور نبود. عنوان مهم‌ترین بازیکن رئال هنوز در اختیار وینیسیوس است و امباپه باید عادت کند هرچند برای همکاری مناسب با یکدیگر زمان می‌خواهند.
نام‌های بزرگ در رختکن می‌تواند دردسرساز باشد مثل وقتی که امباپه در کنار لیونل مسی و نیمار بود اما آنچلوتی در مدیریت چنین رختکنی بی‌رقیب است. قبل از بازی گفته بود در رئال از شاه و شاهزاده خبری نیست و اگر همین روند باقی بماند، موفقیت بی‌سابقه‌ای در انتظار رئال مادرید است.
 
چالش جدید بلینگام
بلینگام با 21 سال سن در مسیر تبدیل شدن به یک فوق ستاره است اما شاید برای دادن این عنوان کمی زود باشد. او تا به حال مبلغ 103 میلیون یورویی انتقالش از بوروسیادورتموند به رئال را توجیه کرده اما نتوانسته این استانداردها را در یورو 2024 تکرار کند و جنبه فنی بازی‌اش نیاز به اصلاح دارد. چالش جدید برای او این است که پشت سر امباپه به پیشرفتش ادامه دهد، این هافبک جوان باید در دفاع بهتر شود و در لحظه مناسب وارد فاز هجومی شود و خدمات لازم را به امباپه و وینیسیوس بدهد. او نشان داده همیشه توانایی یادگیری از بازیکنان کلاس جهانی اطرافش را دارد و باید منتظر پیشرفتش
باشیم.
 
این منصفانه نیست
مادرید قویترین خط حمله جهان را دارد و این بدون در نظرگرفتن اندریک و آردا گولر روی نیمکت است. وینیسیوس و رودریگو همان جایی هستند که فصل قبل را در آن به پایان رساندند، امباپه می‌خواهد این اثرگذاری اولیه تداوم داشته باشد و با حضور بلینگام، دارنده 15 قهرمانی اروپا توقف‌ناپذیر است. اوون هارگریوز، هافبک سابق منچستریونایتد و بایرن مونیخ گفت: «این منصفانه نیست، ترکیب این چهار نفر با هم می‌تواند آمار و ارقام مسخره‌ای در این فصل ایجاد کند.»
مادرید امباپه را لازم نداشت، در سه فصل اخیر دو بار قهرمان اروپا شده‌اند و فصل قبل در اسپانیا بی‌رقیب بودند، حالا اما کامل‌تر شده‌اند و هیچ نقطه ضعفی در خط حمله رئال وجود ندارد.
 
کنار زدن سعودی‌ها
خریدن امباپه به عنوان بازیکن آزاد شاید هوشمندانه‌ترین انتقال تاریخ باشد اما حفظ وینیسیوس در تابستان حلقه حیاتی تجارت رئال بود. در زمستان وقتی معلوم شد امباپه می‌آید، شایعات قدرتمندی درباره رفتن ستاره برزیلی به لیگ برتر مطرح شد و در تابستان هم اولویت سعودی‌ها شده است. الاهلی آماده است بالاترین دستمزد هر ورزشکاری در جهان را به او بدهد، بعید است چنین اتفاقی صورت بگیرد هرچند پول اهمیت زیادی دارد ضمن اینکه وینیسیوس گفته به گزینه‌هایش فکر می‌کند. این بازی هشداری برای فلورنتینو پرس است که به طمع نیفتد، اولویت رئال در این فرصت باقیمانده از فصل نقل و انتقالات حفظ او است.
 
روحیه تیمی
مسی همچنان با 50 گل در یک فصل لالیگا رکورددار است و امباپه می‌تواند با این شروع به این رکورد برسد. خودش پیشرفت و پیروزی تیمی را مهم می‌داند و به نظر می‌رسد با فضای رئال مادرید آشنا است. او در پاری‌سن‌ژرمن یک تنه بازی‌های مهم را می‌برد و برای همین پشت پرده قدرت اجرایی پیدا کرده بود که برای پیشرفتش خوب نبود. اما در این رئال، روحیه تیمی حرف اول را می‌زند همان‌طور که در پیروزی برابر منچسترسیتی و بایرن مونیخ در راه رسیدن به فینال لیگ قهرمانان فصل قبل از خود نشان دادند. با آمدن فوق‌ستاره‌ای مثل امباپه، امثال وینیسیوس و بلینگام دست‌کم گرفته نمی‌شوند و آنچلوتی قرار نیست تیمش را حول محور بازیکن جدید بسازد. امباپه هم عضوی از این تیم منسجم است و تا وقتی که بازیکن 25 ساله این را فراموش نکند، تیم آنچلوتی رقیبی نخواهد داشت.
جستجو
آرشیو تاریخی