عملیات روانی غرب برای اثرگذاری بر پاسخ نظامی تهران به تل آویو

مقام‌های امریکایی و شماری از محافل خبری غرب در حال القای این مفروض هستند که به ثمر رسیدن مذاکرات آتش‌بس به عاملی برای اثرگذاری بر حمله نظامی احتمالی ایران علیه رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد.

مذاکرات دو روزه توقف جنگ غزه در حالی از روز پنجشنبه گذشته با حضور هیأت‌هایی از امریکا، مصر و قطر به میزبانی دوحه آغاز شده است که مقام‌های امریکایی و شماری از محافل خبری غرب در حال القای این مفروض هستند که به ثمر رسیدن مذاکرات آتش‌بس به عاملی برای اثرگذاری بر حمله نظامی احتمالی ایران علیه رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد. چندی پیش «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس که برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌‌‌ جمهور جدید کشور به تهران سفر کرده بود، مورد هدف تروریستی قرار گرفت.
تهران در حالی اعلام کرد که این حمله تروریستی را با حمله‌ای سخت و پشیمان کننده پاسخ خواهد گفت که همزمان فشارهای بین‌المللی برای انجام آتش‌بس در غزه رو به افزایش گذاشته و هیأت اسرائیلی تحت فشارهای جاری برای مذاکرات صلح در دوحه حضور پیدا کرده است. در همین راستا گمانه‌زنی‌های متعددی درباره زمان و چگونگی حمله ایران مطرح شده است و منابع خبری از روند آمادگی نظامی ایران برای یک حمله گسترده به اسرائیل خبر می‌دهند. اما زیر پوست تلاش‌ها برای شتاب گرفتن مذاکرات توقف جنگ، تلاش‌هایی است که با هدف اثرگذاری بر پاسخ نظامی ایران به ترور «هنیه» جریان پیدا کرده است. این ادعای «جو بایدن» رئیس ‌جمهور امریکا که گفته انتظار دارد آتش‌بس بین اسرائیل و حماس می‌تواند جلوی حمله ایران را بگیرد فارغ از هدف تعدیل رویکرد آتی تهران در واکنش به اقدام تروریستی اخیر تل آویو نیست. در تکمیل این عملیات روانی برای تحت تأثیر قرار دادن حمله تهران، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز یک روز پیش از مذاکرات «دوحه» مدعی شد که زمان پاسخ ایران ممکن است بر گفت‌وگوهای آتش‌بس در غزه تأثیر بگذارد‌. این در حالی بود که همزمان مقامات وزارت امور خارجه امریکا ابراز امیدواری کردند که ایران دامنه پاسخ خود ‌به اسرائیل را محدود کند. همه اینها در کنار تماس‌هایی بوده که بالاترین مقام‌های آلمان و انگلیس هفته گذشته با پزشکیان گرفته‌اند و درخواست خویشتن‌داری تهران را مطرح کرده‌اند.
اما روندی که مقام‌های ایرانی در انجام تحرکات نظامی برای پاسخ سخت علیه فلسطین اشغالی در پیش گرفته‌اند به معنای نادیده گرفتن مذاکرات صلح غزه نیست. چه از منظر جمهوری اسلامی هر دو روند در امتداد تحقق هدفی است که در نهایت عقب راندن اسرائیل از سیاست خشونت طلبانه و نظامی در منطقه را جست‌و‌جو می‌کند. در همین زمینه علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر بر لزوم تداوم تلاش‌های همه‌جانبه و اقدامات عملی، از جمله فعالیت‌های دیپلماتیک برای توقف نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه تأکید کرد. او همزمان در گفت‌و‌گویی با یکی از رسانه‌های داخلی نیز بار دیگر بر حق ایران مبنی بر اقدام متقابل نظامی علیه اسرائیل تأکید ویژه داشت؛ مواضعی که نشان می‌داد تأکید قطعیت نظر تهران بر پاسخ به تل آویو در راستای تحت فشار گذاشتن این رژیم در مذاکرات صلح غزه همخوانی و هماهنگی دارد.    

جستجو
آرشیو تاریخی