حزب الله از پایگاه موشکی خود رونمایی کرد

موشک جواب نیرنگ

پایان بی‌ثمر نشست دوحه برای آتش‌بس در غزه

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای  جلوگیری از مجازات سخت ایران و مقاومت تاکنون نتیجه عکس داشته و آنچه که روز‌به‌روز بر همگان عیان‌تر می‌شود، بغرنج و آشفته‌تر شدن هرچه بیشتر فضای داخلی و بین‌المللی بر این رژیم و تنگ شدن دایره انتخاب برای هرگونه اقدام برای خروج از وضعیت کنونی است. در این بین، استراتژی ابهام گروه‌های مقاومت به‌همراه رونمایی پلکانی قوای رزمی و تسلیحاتی، معادلات جدیدی را بر چگونگی تقابل احتمالی اسرائیل تحمیل کرده و موازنه قدرت را هر لحظه علیه تل‌آویو جابه‌جا می‌کند. به میان آوردن گزینه آتش‌بس از سوی امریکا نیز به‌عنوان جایگزین احتمالی مجازات سخت مقاومت و به منزله محافظت از اسرائیل در حالی صورت گرفته که حماس چون گذشته بارها اعلام کرده که مانع اصلی بر توافق، رژیم صهیونیستی است و از این‌رو تا برآورده شدن شرایط اعلامی خود، در هیچ مذاکراتی شرکت نمی‌کند.
 
عماد4، پرده‌ای دیگر از جنگ بدون شلیک حزب‌الله
روز گذشته جنبش حزب‌الله لبنان در اقدامی بی‌نظیر با انتشار ویدیویی تحت عنوان «کوه‌های ما گنجینه‌های ما هستند» از پایگاه موشکی زیرزمینی عماد4 و بخشی از قابلیت‌های خود در موشک‌های دقیق را رونمایی کرد. این اقدام حزب‌الله فارغ از ارتقای سطح بازدارندگی در برابر اسرائیل پیام‌های متعددی را برای هرگونه خام‌اندیشی رژیم صهیونیستی برای جنگ با لبنان در برداشت. مقاومت، خود در این رونمایی اعلام کرد که از جمله پیام‌های عماد4، نشان دادن سطح بسیار عالی از محرمانگی درمورد مکان توانایی‌های موشکی حزب‌الله است. المیادین طی گزارشی به نقل از رسانه نظامی حزب‌الله اعلام کرد که این تأسیسات در اعماق زمین قرار دارد و نه‌تنها از قابلیت‌های اطلاعاتی نیروی متخاصم دور است، بلکه محافظت در برابر اهداف متخاصم را نیز فراهم می‌کند، بنابراین قابلیت‌های موشکی حزب‌الله را از هرگونه حمله پیشگیرانه اسرائیل دور می‌سازد.
پیام‌ دوم این رونمایی آن است که «مقاومت همیشه توانایی کامل برای پاسخگویی مخرب و همچنین توانایی «ضربه دوم» را همان‌طور که در علوم راهبردی می‌گویند، خواهد داشت و اگر دشمن تصمیم بگیرد در تشدید تنش‌ها بیش از حد پیش برود، برای آن آماده است. در این پیام‌ها همچنین آمده که این فیلم تأسیسات با شماره «4» را نشان می‌دهد که بیانگر تعداد نامعلوم پایگاه‌های موشکی و تأسیسات نظامی است که هرکدام می‌تواند به اندازه یک شهر باشد.»
این خبر بازتاب بسیاری در رسانه‌ای جهانی و عبری داشت و رسانه وای‌نت اسرائیل ضمن اشاره به توانایی غیرمنتظره حزب‌الله عنوان کرد: «در حالی که چشم‌ها به نشست دوحه، پایتخت قطر، در چهارچوب مذاکرات برای آتش‌بس و معامله گروگان‌ها دوخته شده است، مقامات ارشد امنیتی در جلسه کابینه سیاسی-امنیتی که شامگاه پنجشنبه برگزار شد، هشدار دادند که انتقام ایران یا حزب‌الله برای کشتن فؤاد شکر و اسماعیل هنیه لزوماً شامل حمله موشکی نیست، بلکه تلاش برای ترور وزرا، اعضای کنست، افسران ارشد ارتش اسرائیل در گذشته و حال و مقامات ارشد سابق ارتش، موساد و شین‌بت را نیز شامل می‌شود.» دیگر رسانه‌های عبری نیز با تشریح توانایی‌های جدید حزب‌الله، وجود چنین پایگاه‌هایی را برای ارتش اسرائیل چالش‌برانگیز دانسته و آن را هشدار استثنایی حزب‌الله از داخل تونل‌ها خواندند.
 
فشارهای چندجانبه علیه تل‌آویو
آنچه مشهود است، مجازات سخت رژیم صهیونیستی بخشی از پازل فشار فزاینده بر رژیم صهیونیستی است که کارکردهای آن تنها به سرزمین‌های اشغالی محدود نمی‌شود. به معنایی انتظار حملات از سوی مقاومت که خود یک جنگ روانی در میدان تقابل ترکیبی از سوی مقاومت قلمداد می‌شود، بر وجوهات دیگر در منطقه بویژه منافع امریکایی نیز اثرگذار خواهد بود. علاوه بر آن بسیاری از دولتمردان منطقه و متحدان بیرونی رژیم صهیونیستی نیز از تشدید تنش در غرب آسیا به‌عنوان تهدیدی برای غرب نگران هستند.
از این‌رو، جبهه مقاومت علاوه بر‌آنکه خود به‌طور مستقیم یک ابزار فشار بر تل‌آویو است، تهدیدات کنونی‌اش پیرامون انتقام، به‌طور غیرمستقیم فضا را در تل‌آویو ملتهب کرده و زمزمه‌هایی از اختلاف‌نظر با غرب را به گوش رسانده است. حضور اضطراری وزیران خارجه انگلیس و فرانسه در قدس اشغالی در روز گذشته با هدف جلب رضایت نتانیاهو برای دستیابی به توافق و پایان دادن به جنگ و تنش از راه دیپلماسی در حالی انجام شد که در سوی مقابل، یسرائیل کاتس وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به آنها گفت که انتظار دارد در صورت حمله ایران به اسرائیل، دولت انگلیس و فرانسه در کنار اسرائیل ایستاده و به ایران حمله کنند.
از سوی دیگر، تلاش‌های دیپلماتیک امریکا در دوحه برای ایجاد آتش‌بس فوری هرچند که به گفته حماس تا برآورده شدن شرایط اعلامی این جنبش قابل قبول نیست، اما نشان از یک تحرک گسترده به رهبری ایالات متحده برای رفع سایه مجازات سخت از سر رژیم صهیونیستی و ممانعت از بروز لطمات عمیق و بازگشت‌ناپذیر بر منافع خود و رژیم صهیونیستی دارد. بسیاری از صاحبنظران امریکایی اذعان داشتند که حملات به پایگاه‌های امریکایی - که در هفته‌های اخیر شدت بیشتر به خود گرفته و به‌تازگی منجر به ضربه مغزی هشت نظامی امریکایی در سوریه شده -‌ خطر عمیقی را متوجه وجهه و نفوذ امریکا در منطقه کرده و نگرانی‌های جدی را در کاخ سفید برانگیخته است.
این در حالی است که در سوی مقابل گروه‌های مقاومت به‌طور همزمان بر تداوم منازعه و حملات خود علیه اسرائیل تأکید و صفوف خود را مستحکم‌تر کرده‌اند. در همین رابطه عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله یمن در سخنان خود خاطرنشان کرد که پاسخ به جنایات دشمن صهیونیستی یک تصمیم راهبردی و یک ضرورت واقعی برای بازدارندگی اسرائیل جنایتکار، شرور و گستاخ از ارتکاب جنایت است و هر تلاشی برای مهار این پاسخ تلافی‌جویانه انجام شود، شکست خورده است و تصمیمی حتمی از سوی همه جبهه‌های حمایتی مقاومت بوده و اجتناب‌ناپذیر است و بحث تأخیر در پاسخ انتقام فقط در راستای چهارچوبی عملی است تا برای دشمن دردناک باشد و امریکا با این تحرکات خود نخواهد توانست مانع آن شده و از تأثیر آن بکاهد.
گروه‌های مقاومت فلسطین نیز پس از شهادت اسماعیل هنیه و انتخاب یحیی سنوار به عنوان رهبر حماس با هدف بازنمایی قوا و فشار بیشتر به ارتش اسرائیل، صورت تهاجمی‌تری به خود گرفته و ضربات سخت‌تری را به رژیم وارد می‌کنند. کشته و زخمی شدن چندین نظامی ارتش در هفته‌های اخیر و حمله موشکی گردان‌های القسام به تل‌آویو از نمونه‌های استراتژی جدید توسعه میدانی حماس در جنگ فرسایشی با رژیم صهیونیستی است.

 

بــــرش

پایان بی‌ثمر نشست دوحه برای آتش‌بس در غزه
نشست دوحه قطر به‌منظور دستیابی به توافقی برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه، بدون نتیجه پایان یافت.
به گزارش شبکه الجزیره، کشورهای قطر، مصر و امریکا به‌عنوان میانجی‌های مذاکرات آتش‌بس در بیانیه‌ای مشترک، پایان این مذاکرات در پایتخت قطر را اعلام کردند.
در این بیانیه آمده است که مقامات بلندپایه سه کشور به‌عنوان میانجی، با هدف دستیابی به توافقی برای آتش‌بس در نوار غزه و آزادی اسیران، در گفت‌و‌گوهای فشرده‌ای شرکت کردند و این گفت‌و‌گوها در فضایی جدی و سازنده برگزار شد. براساس این بیانیه، مقامات بلندپایه سه کشور، اواخر هفته آینده در شهر «قاهره» پایتخت مصر، به‌منظور دستیابی به توافقی براساس شروطی که  دیروز (جمعه) مطرح شده، نشستی را برگزار می‌کنند. کشورهای قطر، مصر و امریکا اعلام کردند که اکنون مسیر برای گرفتن نتیجه، نجات جان‌ها، کمک به مردم غزه و کاهش تنش‌های منطقه‌ای هموار شده است. سخنگوی وزارت خارجه قطر بامداد جمعه اعلام کرد: نشست میانجی‌ها برای پایان دادن به جنگ در نوار غزه همچنان ادامه دارد.
«ماجد الانصاری» گفت: میانجی‌ها مصمم هستند تا به تلاش‌های خود برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه ادامه دهند. حماس یکشنبه شب نیز در بیانیه‌ای تأکید کرده بود که به جای آغاز مذاکرات جدید برای آتش‌بس در نوار غزه، مفاد مورد توافق مذاکرات قبلی اجرایی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی