منابع خبری امریکا اعتراف کرده‌اند که درباره جزئیات حمله ایران علیه فلسطین اشغالی به هیچ اطلاعاتی دسترسی ندارند

آشفتگی اطلاعاتی در اردوگاه واشنگتن– تل‌آویو

سکوت خشمگین تهران که در تدارک پاسخی همه‌جانبه و سهمگین علیه تل‌آویو است، واشنگتن را در تردید و نگرانی فرو برده است. بی اطلاعی از زمان و ابعاد حمله نظامی قریب‌الوقوع ایران به فلسطین اشغالی، ملغمه‌ای از تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایی را رقم زده که برای قاطبه سیاستمداران امریکایی و صهیونیستی حس وحشت و آشفتگی در سر و سامان دادن برای اقدامات مقابله‌ای پدیدار کرده است.
خاصه در سایه این واقعیت که مداخله‌های پیدا و پنهان امریکا در همراهی با تل‌آویو، تأثیری جز تقویت جبهه مقاومت و همراهی آن با جمهوری اسلامی در حمله تلافی‌جویانه احتمالی‌اش برجا نمی‌گذارد. مقام‌های امریکایی که تا پیش از این، مدعی اشراف اطلاعاتی و امنیتی بر تحرکات نظامی کشورهای منطقه از جمله ایران در روند مواجهه و تحولات بحرانی منطقه بودند، حالا معترف شده‌اند که درباره زمان، ابعاد و جزئیات حمله ایران و حزب‌الله به اسرائیل اطلاعی ندارند. این در حالی بود که سه روز پیش «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه امریکا در گفت‌وگو با همتایان خود در گروه هفت ادعا کرده بود که ایران و حزب‌الله ممکن است در ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به اسرائیل حمله کنند؛ این پیش‌بینی‌ای بود که سیر تحولات پس از آن بر نادرستی‌اش صحه گذاشت تا این واقعیت آشکار شود که ارزیابی دقیقی از اقدامات و رویدادهای در پیش گرفته از سوی ایران و متحدانش در دست نیست. چنان که به ادعای دو مقام امریکایی، سعی و تقلای ایالات متحده برای سنجش زمان پاسخ ایران و نحوه انجام آن
بی نتیجه بوده است. رسانه امریکایی «سی‌ان‌ان» نیز به نقل از شماری از مقام‌های امریکایی، این کشور خود را برای پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه گذشته آماده کرده بود و اکنون نیز انتظار دارد که حمله ایران طی روزهای آینده انجام شود. بنا به ادعای منابع اطلاعاتی امریکا سناریوی پاسخ ایران و حزب‌الله با دو موج حمله همراه خواهد شد که یکی از طرف حزب‌الله و دیگری از طرف ایران و چندین مورد دیگر نیز توسط گروه‌های همسو با آنها انجام می‌شود. به گفته این مقامات اما هنوز برای اطلاعات ایالات متحده مشخص نیست که چه طرفی قرار است اول حمله کند و چه نوع حمله‌ای را انجام خواهد داد.
 وضعیت آشفته و تدافعی
آشفتگی اطلاعاتی و فقدان اطلاعات لازم درباره جزئیات حمله نظامی ایران علیه فلسطین اشغالی، ایالات متحده را در وضعیت تدافعی قرار داده و مانع از آن شده تا تلاش‌های خود را برای ایجاد ائتلاف و ساماندهی اقدامات نظامی علیه حمله نظامی ایران به نحو مؤثری به پیش برانند. چه میزان مداخله بیشتر ایالات متحده در جنگ تا حد زیادی به این مهم بستگی دارد که ایران دقیقاً چگونه به ترور هنیه پاسخ می‌دهد. بنابراین تصویر اطلاعاتی تیره و تار امریکا درباره اقدام قریب‌الوقوع ایران به اتخاذ اقدامات مبهمی از سوی این کشور منجر شده که هدف تبدیل وضعیت جاری به یک جنگ همه‌جانبه را جست‌وجو می‌کند؛ اقداماتی که مقام‌های امریکایی، خود در نتیجه‌بخشی آن ابراز تردید کرده‌اند. در همین راستا، اعزام دو ناوشکن امریکایی در روزهای اخیر از خلیج عمان به سمت دریای سرخ و تا نزدیکی‌های دو کشتی اسرائیلی را می‌توان بخشی از تحرکات کور واشنگتن در حمایت از هر حمله احتمالی از سوی ایران دانست که با امید به کمک به تل‌آویو در دفع مخاطرات ایران انجام شده است.
 
از بین رفتن بارقه‌های امید اسرائیل
در کشاکش وضعیت بغرنج منطقه و افزایش نگرانی در تل‌آویو و پایتخت‌های غربی نسبت به واکنش احتمالی ایران، رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که ایران از طریق مجارستان پیامی درباره حمله تلافی‌جویانه خود علیه این رژیم ارسال کرده است. در همین رابطه «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرده که ایران، مقام‌های صهیونیستی را از تصمیم خود برای حمله به اسرائیل آگاه ساخته و این پیام را از طریق «پیتر سیجارتو» وزیر خارجه مجارستان ارسال کرده است؛ پیامی که با فرض درستی آن، حداقل امیدهای اسرائیل برای بی پاسخ ماندن حمله تروریستی خود علیه یکی از مهم‌ترین فرماندهان جبهه مقاومت در تهران را نقش بر آب کرده است. همچنین همزمان با چنین تحولات و دست به دست شدن خبرها در رابطه با رویدادهای احتمالی منابع غربی ادعا کرده‌اند که در صورت تشدید درگیری بین ایران و رژیم صهیونیستی، پاکستان قصد دارد موشک‌های بالستیک میان‌برد «شاهین-3» را به ایران عرضه کند. به نظر می‌رسد انتشار این خبر و اخبار مشابه، جز فضاسازی برای تحت‌الشعاع قرار دادن وضعیت فرسایشی اسرائیل و ترس آن از حمله نظامی ایران هدف دیگری ندارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی