جنگجویان کشتی وارد می‌شوند

داود عطایی
روزنامه‌نگار

گویا رقابت های اصلی المپیک برای کاروان ایران تازه از فردا آغاز می‌شود؛ جایی که ملی‌پوشان یا به قول حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی، جنگجویان کشتی روی تشک می‌روند. آمار گویای همه چیز است. در تمام ادوار المپیک تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی ایران بالغ بر 60 درصد کل مدال‌های کاروان اعزامی کشور را به سینه آویخته‌اند. در کاروان امسال هم اگرچه برای تکواندو و تا حدودی وزنه‌برداری شانس مدال قائل هستیم، اما همه می‌دانند آنچه در جدول مدال‌های المپیک در ادوار مختلف ارزشمند است، مدال طلا است، یعنی اگر کاروان کشوری به فرض 10 مدال نقره و بیست مدال برنز داشته باشد و در رقابت‌های کشتی کاروان ایران موفق به کسب مدال زرین طلا بشود، در جدول توزیع مدال‌ها این تیم ایران است که بالاتر می‌ایستد.
هرچند با تلاش و کوشش شبانه‌روزی کادرفنی و غیرت شیربچه‌های ایرانی همه 11 کشتی‌گیر فرنگی و آزادکار شانس بالایی برای صعود به یک‌چهارم و پیکارهای نهایی دارند، اما به صورت مشخص برای صعود به نیمه‌نهایی و کسب مدال، بویژه حضور در فینال المپیک پاریس نگاه‌ها به ترتیب تاریخ مسابقات ابتدا به امین میرزا‌زاده ملی‌پوش قهرمان جهان کشور در 130 کیلو و سپس هادی ساروی در وزن 97 کیلوگرم فرنگی است. در کشتی آزاد هم همه نگاه‌ها معطوف به کاپیتان پرآوازه ایران پهلوان حسن یزدانی در 86 کیلوگرم است. یزدانی از پنجشنبه 18مرداد به روی تشک می‌رود. یزدانی در غیاب دیوید تیلور اعجوبه باید به مصاف آرون بروکس آینده‌دار برود تا مسیر برای کسب طلای المپیک پاریس و ثبت رکورد مدال‌آوری در همه ادوار المپیک‌ها برایش هموار شود. در سالیان گذشته هادی ساعی با دو طلا و یک برنز، جهان پهلوان تختی با یک طلا و دو نقره، قاسم رضایی با یک طلا و یک برنز و حسن یزدانی با یک طلا و یک نقره از المپیک‌های گوناگون نام خود را به عنوان ورزشکاران صاحب عنوان مطرح ساختند.
کاپیتان تیم ملی کشتی در پاریس در صورت کسب مدال طلا در 2024 می‌تواند در صدر لیست رکوردشکنان قرار بگیرد؛ انگیزه‌ای ویژه که حسن یزدانی را با دو برابر توان همیشگی به میدان مسابقه می‌فرستد.
در کشتی آزاد امیرحسین زارع و رحمان عموزاد هم بین کشتی‌گیران پرآوازه وزن خود صاحب شانس برای رسیدن به فینال هستند. به طور خاص البته در چند سال گذشته امیرحسین زارع با یک سیر صعودی همه حریفان نامدار و صاحب عنوانش را کنار زده و برقله وزن 125 کیلوگرم ایستاده است. زارع هم بی‌تردید از امیدهای اصلی کاروان و البته تیم کشتی ایران برای فتح سکوی قهرمانی پاریس محسوب می‌شود. امیرحسین روز جمعه با حریفانش سرشاخ می‌شود تا در انتهای یک رقابت سخت و نفسگیر فاتح مدال زرین المپیک 2024 شناخته شود.
به‌جز شانس‌های اصلی مدال در تیم‌های فرنگی و آزاد، سایر کشتی‌گیران جوان و باانگیزه ما هم با تمام توان به مسابقات وارد شده و در سودای مدال‌آوری هستند. قاعده رقابت‌ها همیشه به این شکل بوده که جوانان کمتر شناخته‌شده به دلیل اینکه فشار روانی از سوی مسئولین ورزش و فدراسیون و اهالی ورزش را حس نمی‌کنند، بدون استرس و باانگیزه کسب مدال ارزشمند المپیک با تلاش مضاعف پا به میدان گذاشته و در بسیاری از اوقات شگفتی‌ساز می‌شوند. علیرضا مهمدی، آذرپیرا، یونس امامی، کاویانی و حتی اسماعیلی و محسن‌نژاد در چنین وضعیتی وارد مسابقات می‌شوند و هیچ بعید نیست در روز آخر با نتایج تحسین‌برانگیز وارد باشگاه مدال‌آوران المپیک کشورمان شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی