مادران باردار، الهه‌های الهام‌بخش در پاریس

برد مادر کماندار با تیر طلایی

فائزه زمانی
خبرنگار

 
زنان ورزشکار تا به اینجای کار سهم بیشتری در شگفتی‌های المپیک پاریس داشته‌اند. یکی از این شگفتی‌ها حضور مادران بارداری بوده که یک لحظه هم از رسالت خود پا پس نکشیده و به رغم شرایط جسمی سختی که دارند در پاریس شانه به شانه بقیه ورزشکاران برای تصاحب مدال جنگیده‌اند. بعد از ندا حافظ شمشیرباز مصری که 7 ماهه باردار بود و پا به پای رقبا شمشیر می‌زد، حالا یایلاگول رمضانوا کماندار آذربایجانی که شش ماه و نیمه باردار است، دومین مادر بارداری است که در پاریس درخشید.
رمضانوا در مسابقه‌ای هیجان‌انگیز و در مرحله اول با آن کیشوان، کماندار چینی، روبه‌رو شد. این مسابقه با نتیجه ۵-۵ به تساوی کشیده شد و به تیر طلایی رفت که رمضانوا با شلیک یک تیر ۱۰ امتیازی پیروز مسابقه شد و توانست به مرحله بعد صعود کند.
کماندار باردار آذربایجانی بعد از این مسابقه، حضور فرزندش را عامل این برد دانست: «قبل از اینکه این تیر آخر را شلیک کنم، احساس کردم بچه‌ام به من لگد زد و سپس یک تیر ۱۰امتیازی شلیک کردم. احساس نمی‌کردم که در این مسابقه تنها هستم، بلکه حضور فرزندم را حس می‌کردم و می‌دانستم که کنار او می‌جنگم.»
در حالی که به نظر می‌رسید تمرینات حرفه‌ای با چنین شرایطی سخت است اما او به گفته خودش هیچ گاه احساس ناراحتی نکرده است: «بارداری‌‌ام به من قدرت و شانس داده، در مدت تمرینات المپیک هیچ گاه احساس ناراحتی نکرده و از این بابت اذیت
نشده‌ام.»
در شرایطی که ورزشکاران با شرایط نرمال جسمانی دائماً از گرمای هوای پاریس می‌نالند اما رمضانوا در شرایطی سخت و در دمای ۳۶ درجه سانتی‌گراد پاریس با حریف چینی خود رقابت کرد و توانست او را پشت سر بگذارد. بی‌شک ورزشکارانی مثل ندا حافظ و یایلاگول رمضانوا الهام‌بخش هستند و به شایستگی قدرت زنان را به رخ کشیده و نشان داده‌اند که می‌شود 2 رسالت مهم را همزمان با هم پیش برد، می‌شود مادر بود و در بزرگترین میدان ورزشی دنیا هم خوش درخشید.

جستجو
آرشیو تاریخی