اجرای 14 طرح حمایتی برای اهالی فرهنگ و هنر با شعار عدالت فرهنگی

گروه فرهنگی/ نشست خبری مشترک قرارگاه عدالت فرهنگی و صندوق هنر جهت بررسی محوریت عدالت فرهنگی در دولت شهید جمهور و تبیین اقدامات انجام شده در حوزه هنرمندان و اهالی فرهنگ روز گذشته برگزارشد. به گفته احمد مقیمی، مشاورامورفرهنگی و اجتماعی مناطق محروم 14 طرح در دولت سیزدهم و به درخواست وزیر ارشاد طراحی شده‌ و بناست به‌طور جدی اجرا شوند.

ایجاد قرارگاه عدالت فرهنگی برای محرومیت‌زدایی
مقیمی با اشاره به بحث عدالت فرهنگی بیان کرد: «برای نخستین‌بار وزیر فرهنگ در حوزه مناطق محروم چنین مسئولیتی را لحاظ کرده‌اند. قرارگاه عدالت فرهنگی از ابتدای دولت سیزدهم برای محرومیت‌زدایی شکل گرفت، اما از خرداد ۱۴۰۱ که بنده به عنوان مشاور وزیر انتخاب شدم، قرارگاه جدی‌تر شد. البته باید بگویم محرومیت در کل کشور واژه‌ای نسبی و بسته به جغرافیا متفاوت است.» مشاور وزیر فرهنگ با بیان اینکه صندوق اعتباری هنر مهم‌ترین تکیه‌گاه ومهم‌ترین بخش درارتباط با هنرمندان و هنراست، افزود: مسأله محرومیت‌زدایی وعدالت فرهنگی در موضوع فرهنگ وهنر موضوعیت و سابقه نداشته و به همین دلیل لازم بود در مرحله اول در حوزه محرومیت‌زدایی در مناطق دوردست حضور پیدا کرده تا به الگو و شاخصی دست پیدا کنیم. جالب است تاکنون در بخش فرهنگ و هنر آن هم هنر‌های هفتگانه چنین موضوعی مطرح نشده بود و بر این اساس در یک سال گذشته ۵۰ و ۶۰ سفر در رابطه با این موضوع انجام گرفت. این حضور‌ها صرفاً نشست و برخاست نبود و حدود هزار مطالبه و مسأله را پیگیری کردیم که به نتیجه قطعی رسید و بیشتر این جلسات با حمایت صندوق هنر اتفاق افتاد. به گفته مقیمی، از اول تیرماه تاکنون دور دوم سفر‌ها در ۱۵ استان آغاز شده و تا پایان این دولت به ۳۲ استان سفر خواهیم داشت تا ۱۴ طرح تعریف شده عملیاتی شوند، چرا که اجرای این طرح‌ها می‌تواند حال خوشی در فضای فرهنگی و هنری به مردم و هنرمندان بدهد.

از طرح قلم تا حمایت از آثار فاخر موسیقی
او با اشاره به ۱۴ طرحی که برای استان‌های محروم در دست دارند، عنوان کرد: نخستین طرح ما طرح قلم است (حمایت از نویسندگان مناطق دوردست). در این طرح، نویسندگانی که کار اولشان است یا عضو صندوق هنر هستند و یا برای استمرار عضویت نیاز دارند کار جدیدی داشته باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و فرایند اجرایی آن توضیح داده شده و مبلغی به این نویسندگان برای نوشتن و صفحه‌آرایی اختصاص داده می‌شود. طرح دیگر، برای خبرنگاران است و با توجه به گلایه‌مندی خبرنگاران در مناطق کمتر برخوردار و دوردست، دوره آموزش خبرنگاری و سواد رسانه‌ای برای این افراد برگزارمی‌شود و با همکاری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ، گواهی رسمی برای این افراد صادر می‌شود. طرح بعدی دوره آموزشی برای نهضت تاریخ شفاهی است واین طرح شامل آیین‌ها و آداب و رسوم شهرستان‌ها و شخصیت‌هایی است که در قید حیات هستند و پا به سن گذشته‌اند و حافظه تاریخی شهرستان‌ها محسوب می‌شوند.مقیمی ازادبیات طنز و فراخوان برای ساخت فیلم کوتاه و مستند به عنوان دیگر طرح‌ها نام برد و اعلام کرد: در این طرح از فیلم‌هایی حمایت می‌شود که موضوع، موقعیت، لوکیشن و همه عوامل، متعلق به آن شهرستان باشند تا بدین طریق کار بومی برای این مناطق انجام شود.نمایش خیابانی درمناطق کمتربرخوردار و حمایت از هنر‌های تجسمی طرح دیگر است و بدین منظور بازدید هنرمندان مناطق محروم و دور، از مرکز موزه هنر‌های معاصر در نظر گرفته شده و اردوی یک روزه تعریف کرده‌ایم. همچنین خرید هزار اثر از هنرمندان مناطق محروم و دور از مرکز در قالب این طرح گنجانده شده است. طرح بعدی بزرگداشت مفاخردرشهرستان‌هاست. بدین معنا که اگر در شهری شخصیتی است که تاکنون کاری برای او انجام نگرفته با انجام این طرح کمک ‌کنیم تا بزرگداشتی داشته باشند.
 تلاش ما این است هنرمندان در مناطق خود توانمند شوند
 مشاور وزیر فرهنگ با اشاره به بحث مهم اقتصاد هنر عنوان کرد: در یکی دیگر از طرح‌هایمان ما به افرادی نیازمندیم که هنر و اقتصاد را بشناسند تا حمایت و کمکی برای هنرمندان باشند و در این مسیر گام بردارند. تلاش ما این است هنرمندان مناطق را در شهر خودشان توانمند کنیم و این سیاست ماست. خاستگاه هنرمند باید شهر خودش باشد. طرح ثامن و روستا‌های قرآنی (چشمه‌های نورانی) دو طرح دیگری است که باید در بحث عدالت فرهنگی صورت گیرد. در طرح ثامن در هشت مرحله اقلام فرهنگی و هنری را به دست ائمه جمعه شهرستان‌ها می‌رسانیم تا در قالب هدیه به مردم اهدا شود و در آخر مرداد ماه دو مرحله اول و تا پایان سال، ۸ مرحله دیگر به نیت امام هشتم به دست عزیزان می‌رسد. در حوزه موسیقی هم از تولیدات فاخر و وحدت‌آفرین حمایت خواهد شد. شعار دولت سیزدهم عدالت بود و امیدواریم دولت چهاردهم با نگاه به مناطق دوردست بتواند در این راستا گام بردارد.

جستجو
آرشیو تاریخی