گروه‌های مخالف دولت در ونزوئلا پس از اعلام نتایج، مدعی تقلب شدند

بازی نخ نمای واشنگتن در کاراکاس

امیر فرشباف
خبرنگار


پس از اعلام پیروزی نیکولاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، گروه‌های اپوزیسیون و طرفداران‌شان حرکت‌های اعتراضی به نتیجه انتخابات را آغاز کردند که با دخالت پلیس در برخی نقاط به خشونت کشیده شد. به گزارش رویترز، مخالفان دولت مدعی شدند که شمارش 73 درصد آرایی که آنها به آن دسترسی دارند، نشان می‌دهد که ادموندو گونزالس، نامزد رقیب مادورو با اختلافی بیش از دو برابر برنده قطعی انتخابات است.
این گزارش می‌افزاید: معترضان در کاراکاس برخی جاده‌ها را مسدود کردند و با روشن کردن آتش، به سمت پلیس کوکتل مولوتف پرتاب کردند. برخی موتورسواران نیز با پوشاندن صورت خود معابر را بستند.
ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون که کمپین گونزالس رقیب مادورو را مدیریت می‌کند، روز گذشته خواستار برگزاری تظاهرات شد. او گفت: «ونزوئلایی‌های عزیزم! ما فردا همدیگر را به‌عنوان یک خانواده سازماندهی‌شده ملاقات می‌کنیم تا عزم خود را برای اهمیت دادن به هر یک از رأی‌ها و دفاع از حقیقت نشان دهیم.»
طبق این گزارش، یکی از معترضان ناشناس گفت: «من برای دموکراسی کشورم مبارزه خواهم کرد؛ آنها رأی ما را دزدیدند.»
در کورو، مرکز ایالت فالکون در شمال غربی ونزوئلا برخی از معترضان تندیس هوگو چاوز رئیس جمهور فقید را شکسته و در اطراف آن پایکوبی کردند.
 
تلاش برای کودتا؟
نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به تحرکات مخالفان گفت جریان‌های اپوزیسیون قصد ایجاد بحران سیاسی دارند؛ اما به هدف خود نخواهند رسید. او افزود: مخالفان در تلاش هستند تا بار دیگر کودتایی فاشیستی و ضدانقلابی به ونزوئلا تحمیل کنند.
رویترز گزارش داد مادورو در یک برنامه زنده که از کاخ ریاست‌جمهوری پخش می‌شد، اعلام کرد نیروهای دولتی صلح و آرامش را برقرار و حفظ می‌کنند. برخلاف شایعاتی که منتشر می‌شود، هیچ نشانه‌ای دال بر جدایی نیروهای مسلح ونزوئلا از حاکمیت وجود نداشت.
مادورو همچنین گفت: «ما تمام اعمال خشونت‌آمیز ترویج شده توسط راست افراطی را زیر نظر داریم.» به گفته او، «عاملان اقدامات خشونت‌بار، روز دوشنبه شناسایی و بازداشت شدند و مشخص شد که ۸۰ درصد آنان دارای پیشینه جنایی هستند.»
 
همسایه‌هایی که یاری نکردند
قبل از اعلام نتایج، مقامات ارشد کشورهای آرژانتین، پاراگوئه، اروگوئه، پرو، اکوادور، پاناما، کاستاریکا، گواتمالا و جمهوری دومینیکن به تبع امریکا هر یک به نحوی اعلام کردند که نتایج انتخابات ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسند.
همچنین وزرای خارجه کشورهای مذکوردر بیانیه مشترکی مدعی شدند: «ما داشتن تضمین‌هایی را ضروری می‌دانیم که نتایج انتخابات را کاملاً بر‌اساس اراده مردم ونزوئلا در پای صندوق‌های رأی ابراز کند.»
وزرای خارجه این کشورها افزودند: «این امر تنها از طریق شمارش شفاف آرا امکان‌پذیر است که امکان راستی‌آزمایی و کنترل ناظران و نمایندگان همه نامزدها را فراهم می‌کند.»
در مقابل کاراکاس دیپلمات‌های خود را از این هفت کشور که از به رسمیت شناختن انتخاب مجدد مادورو امتناع کرده بودند، فراخواند.
به گزارش ایسنا به نقل از تاس روسیه، وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاراکاس تصمیم گرفته تا تمامی اعضای هیأت‌های دیپلماتیکش در شیلی، آرژانتین، کاستاریکا، پرو، پاناما، جمهوری دومینیکن و اوروگوئه را به دلیل رویه نادرست این کشورها در عدم به رسمیت شناختن پیروزی نیکولاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا فرا بخواند.»
در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «این دولت‌ها به حق حاکمیت ونزوئلا حمله کرده‌اند و ما از آنها می‌خواهیم تا سفرای خود را فرا بخوانند.»
این وزارتخانه اظهارات این کشورها درمورد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا را به عنوان مداخله در امور داخلی این کشور محکوم کرد و افزود: «ونزوئلا این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات سیاسی و قانونی برای تضمین حق تعیین سرنوشت خود را ضمانت کند. ونزوئلا در برابر هرگونه فعالیتی که همزیستی مسالمت‌آمیز را تهدید کند، مقاومت خواهد کرد.»
گفتنی است «سازمان کشورهای امریکایی» اعلام کرد که روز چهارشنبه در واشنگتن برای بحث در مورد انتخابات ونزوئلا تشکیل جلسه خواهد داد.

جستجو
آرشیو تاریخی