صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

مالکان غیر بومی در صدر مشترکان پر مصرف آب قرار دارند

سهم آب مازندرانی‌ها در استخر خوش‌نشین‌ها

بر اساس اعلام  شرکت آب و فاضلاب مازندران، مالکان ویلاهای استخردار جزو بدمصرف‌ترین و پرمصرف‌ترین مشترکان آب در این استان هستند. اگر ویلاهای استخردار مازندران را کنار هم قرار دهیم، وسعت آنها از یک شهر با جمعیت متوسط فراتر می‌رود. تعداد 250 هزار مشترک پرمصرف آب در مازندران شناسایی شده است که اکثریت قریب به اتفاق آنها همان ویلاهایی هستند که دارای استخر هستند. براساس اعلام استانداری مازندران، 80 تا 90 درصد ویلاها و خانه‌های لوکس در مازندران متعلق به مالکان غیربومی هستند که در اکثر روزهای هفته در استان حضور ندارند و بیشتر در روزهای پایانی هفته، این ویلاها اشغال می‌شوند. اما خالی بودن این ویلاها به معنای کم مصرف شدن آب و برق و گاز در این خانه‌های مجلل نیست. این ویلاها در تابستان و روزهای گرم سال تبدیل به پرمصرف‌ترین مشترکان آب می‌شوند و در ماه‌های سرد سال نیز تبدیل به پرمصرف‌ترین مشترکان گاز می‌شوند. درست است که مالکان ویلاها آخر هفته به ویلاهای خود می‌آیند اما می‌خواهند زمانی که از راه می‌رسند، ویلا در فصل سرد سال، گرم باشد. بنابراین در تمام شبانه روزی که حضور ندارند شعله‌های  گاز و وسایل گرمایشی روشن است.
 
چالش تأمین آب شرب مازندران
در تابستان اما مالکان این ویلاها در صدر پرمصرف‌های آب قرار می‌گیرند. مازندران هم مانند دو استان شمالی همسایه خود، در سال‌های اخیر به فهرست بلند‌بالای استان‌هایی پیوسته که در تأمین آب آشامیدنی شهرها و روستاهای خود مشکل دارند. فرسودگی شبکه‌‌های آبرسانی، افت آب سفره‌‌های زیرزمینی، مهارنشدن آب‌‌های سطحی در کنار مصرف بی‌رویه برخی از مشترکان و همچنین ورود سالانه میلیون‌‌ها مسافر به مازندران سبب شده که امروز این استان با بحران کم‌آبی و در نتیجه افت فشار و قطعی آب در مناطق روستایی و شهری مواجه شود.
از ابتدای تیرماه امسال تاکنون ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شب اقامت مسافران در این استان ثبت شده در حالی که جمعیت ثابت استان برابر طرح ملی سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است. تنش آبی در شهرهای مازندران هم از زمانی افزایش یافته که بر شمار گردشگران افزوده شده و به عبارتی ویلاهای خالی صاحب سکنه موقت شده‌اند. فشار وارد آمده بر زیرساخت‌‌های تأمین آب و برق و گاز استان مازندران در ماه‌های پیک گردشگری تا 10 برابر جمعیت ساکن و بومی استان هم می‌رسد.
به گفته بهزاد برارزاده مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران، مالکان غیربومی  ویلاها در هیچ شرایطی مراعات حال مردم بومی را نکرده و بیش از سرانه و الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند.
به گفته این مقام مسئول، اگرچه برای پیشگیری از این رویه اقداماتی مانند اخطاریه و جرایمی برای مشترکان پرمصرف صورت گرفته منتهی این کارها به نحو مطلوب اثر‌بخش نبوده و همین عامل اعتراض وزیر نیرو و نارضایتی او را هم به دنبال داشته و بیشتر تأکید شده که با نرخ شناخته شده با این مشترکان برخورد شود.
 
آب برای استخر شخصی ممنوع
مدیرکل آب و فاضلاب مازندران با اشاره به پرمصرف بودن ویلاهای استخردار گفت: ویلاهای لاکچری استخردار جزو مشترکین پرمصرف استان محسوب می‌شوند و انشعاب آب به این ویلاها داده نخواهد شد و در صورت مشاهده تجهیز به انشعاب غیرقانونی، با آنها برخورد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، بهزاد برارزاده درخصوص واگذاری انشعاب به ویلاهای استخردار گفت: طبق تعرفه صادر شده صاحبان ویلاهای استخردار از مشترکین پرمصرف محسوب می‌شوند و انشعاب آب و هرگونه ارائه خدمات برای آنها  انجام نخواهد شد، هرچند برخی از صاحبان ویلا به صورت پنهانی اقدام می‌کنند که در صورت مشاهده با آنان برخورد قانونی می‌شود.
 
تداوم صدور مجوز ویلاهای استخردار
با وجود محدودیت‌های تأمین آب شرب و اخطار‌‌ها و هشدار‌‌های شرکت آب و فاضلاب، روز گذشته استاندار مازندران در ستاد مدیریت بحران این استان از تداوم صدور مجوز برای احداث ویلاهای استخردار خبر داد.
یوسف نوری گفت: با وجود شدت و فراگیری خشکسالی و تنش آبی در این خطه از شمال کشور همچنان با گسترش مجوز ویلاهای استخردار مواجه هستیم که این مسأله با چالش موجود همخوانی ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی