صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

بیش از 80 هیأت خارجی و 300 مقام خارجی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی وارد ایران شدند

ترافیک دیپلماتیک برای شرکت در مراسم تحلیف

 مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور دولت چهاردهم جمهوری اسلامی ایران امروز نهم مردادماه 1403 میزبان شمار زیادی از هیأت‌ها و مقام‌های بلندپایه منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود. بیش از 80 هیأت خارجی، 300 مقام خارجی از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی در این مراسم حضور خواهند یافت. به گفته علاالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، ۱۱ رئیس مجلس، چهار نایب رئیس مجلس، چهار نخست‌وزیر و ۲ رئیس جمهور به همراه فرستاده‌های ویژه، وزرای کشورها و معاونان وزیر در این مراسم حضور خواهند داشت.
حضور میهمانان خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در قریب به اتفاق کشورهای جهان امری متعارف است که بر مبنای آن، از مقامات دیگر کشورها جهت مشارکت در رویدادهای مهم سیاسی دعوت به عمل می‌آید. حضور در مراسم تحلیف رئیس ‌جمهور در بطن خود نشان‌دهنده موقعیت و جایگاهی است که کشور میزبان در روند مناسبات سیاست خارجی خود در فضای پیرامونی و بین‌الملل دارد. علاوه بر آنکه این مهم مهیا کننده فرصتی خواهد بود تا مقامات کشورها به طور مستقیم مخاطب پیامی قرار گیرند که رئیس جمهور قرائت و نسبت خود را با جهان خارج مشخص می‌کند.
در همین راستا حضور پرشمار هیأت‌های خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور دولت چهاردهم ایران نشان از این مهم دارد که روند مناسبات با تهران به رغم تلاشی که جریان‌های ضد ایرانی مبنی بر منزوی نشان دادن آن به جریان انداخته‌اند، در بالاترین سطح از تحرکات دیپلماتیک قرار دارد. این حضور پرتعداد معنایی جز این ندارد که بسیاری از بازیگران بین‌الملل به استقبال گفتمان پزشکیان رفته‌اند. او در دکترین سیاست خارجی خود که چندی پیش در نشریه «تهران تایمز» منتشر شد، تصریح کرد که با برنامه‌ای برای «تعامل سازنده با جهان» پا به عرصه انتخابات گذاشت و پیروز این نبرد سیاسی شد. پزشکیان اصول سیاست خارجی ایران را مبتنی بر اصول «عزت، حکمت و مصلحت» خواند و اعلام کرد که روی گشاده دولت خود را به همه کشورهای منطقه و پیرامونی و آن دسته از کشورهای جهان خواهد گشود که از سوءمحاسبات گذشته‌ درس گرفته و سیاست جدیدی در قبال ایران در دستور کار قرار خواهند داد؛ مناسباتی برابر که در آن یک کشور به تنهایی به دنبال استیلا و تسلط بر دیگران نخواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی