صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و بیست و یک - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

50 درصد مالیات لوکس سواران وصول شد

5 هزار و 870 میلیارد تومان مالیات معوق خانه‌های لوکس

گزارش‌های سازمان امور مالیاتی نشانگر رشد درآمدهای مالیاتی است که این موضوع از مهم‌ترین منابع درآمد پایدار دولت به شمار می‌آید.

گزارش‌های سازمان امور مالیاتی نشانگر رشد درآمدهای مالیاتی است که این موضوع از مهم‌ترین منابع درآمد پایدار دولت به شمار می‌آید.

روند روبه رشد قابل تأمل
وصولی‌های سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۴۷۲ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی درمنابع مالیات‌های مستقیم و کالاها و خدمات با رشد ۵۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ و تحقق ۱۰۴ درصدی نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بود. افزایش درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲ نیز نشان می‌دهد که بیش از ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (حدود ۴۷۲ هزار میلیارد تومان) رشد ۷۱ درصدی و نسبت به بودجه مصوب تحقق ۱۰۸ درصدی را نشان می‌دهد.  این مسائل در حالی مطرح است که اخذ مالیات ازواحدهای مسکونی گران قیمت ودارندگان خودروهای لوکس همواره مورد تأکید مسئولان امر قرارداشته است.همچنین تداوم این موضوع علاوه براشاره شدن درسرفصل‌های مالیاتی بودجه 1403 یکی از برنامه‌هایی به شمار می‌آید که مورد تأکید دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهورنیز قرارگرفت. مروری بر روند مذکور، می‌تواند راهبردهایی را پیش روی دولت چهاردهم قرار دهد.

یک درصد نرخ سالانه مالیات
دریافت مالیات از خودروهای لوکس از قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از آن سازمان امور مالیاتی با هوشمندسازی نظام مالیاتی و با همکاری نهادهای مسئول اقدام به شناسایی لوکس سواران کرد. طبق این قانون، مالکانی که خودروهای آنها بالاتر از سقف تعیین باشد، مکلف به پرداخت مالیات هستند؛ این مالیات ستانی در قانون بودجه سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ آمده است.
طبق قانون بودجه در سال ۱۴۰۳، خودروهای لوکسی که ارزش آنها بیشتر از ۳.۵ میلیارد تومان است، مشمول یک درصد مالیات خواهد شد.

تحقق هزارمیلیارد تومانی
جهانگیر رحیمی مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: این سازمان بابت خودروهای مشمول مالیات سال ۱۴۰۰ اعلام شده از سوی فرماندهی نیروی انتظامی، ۲ هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه کرد که از آن محل بیش از ۵۰ درصد تاکنون وصول شده است. طبق گفته مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی، در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، پیش‌بینی قانون بودجه در خصوص مالیات خودروهای لوکس به ترتیب ۷ هزار میلیارد تومان و ۶.۵ هزار میلیارد تومان مالیات بوده است که بخشی از آن منابع وصول شده و مابقی آن در مسیر دریافت و وصول است. وی در رابطه با مالکانی که مطابق قانون بودجه سالانه می‌بایست برای خودروهای خود مالیات پرداخت کنند، بیان داشت:طبق حکم قانون بودجه، طی سال‌های ۱۴۰۲، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳ به ترتیب خودروهایی که بالای یک میلیارد تومان، ۳ میلیارد تومان و ۳.۵ میلیارد تومان بودند، مشمول مالیات شدند.

تعیین 6 هزار میلیارد تومان مالیات
مسائل مذکور در حالی مطرح است که مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی اظهارداشت: همچنین در تداوم اخذ مالیات از اقشار درآمد بالا برای حدود ۱۸۸ هزار واحد مسکونی گران‏قیمت شناسایی شده در طی سه سال گذشته، ۶ هزار میلیارد تومان مالیات تعیین شده و مطالبات آنها در حال انجام است. رحیمی تأکید کرد: بر اساس آمار منتشره تا کنون از ۶ هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه شده از واحدهای مسکونی گران‌قیمت، حدود ۱۳۰ میلیارد تومان مالیات وصول شده است. رحیمی افزود: درسال ۱۴۰۰ تعداد ۱۲ هزار و ۳۳۳ واحد مسکونی، سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۵ هزار و ۵۰۹ واحد مسکونی گران‏قیمت مشمول مطالبه مالیات شده‌اند.

الزام اجرایی شدن عدالت مالیاتی
اگرچه اخذ مالیات یکی از منابع در آمدی دولت در سرفصل بودجه و قانون برنامه توسعه تعریف شده است اما کارشناسان معتقدند فرصت مناسبی است تا دولت چهاردهم در سرفصل‌هایی نظیراخذ مالیات ازطلا فروشان، نمایشگاه‌داران، اصناف، معافیت مالیاتی برخی مراکز خاص، مشاغل تولیدی – خانگی، صادرکنندگان، واردکنندگان، کارمندان، کارگران و غیره تجدید نظرراهبردی کند تا عدالت مالیاتی با توجه به هدف دولت چهاردهم مبنی بر افزایش حمایت از اقشار آسیب پذیربهتر محقق شود.

جستجو
آرشیو تاریخی