صفحات
شماره هشت هزار و پانصد و هفده - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و پانصد و هفده - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۱

من مسئولم و باید پاسخگو باشم

دبیر: لطفاً قبل از المپیک به کشتی فشار نیاورید

محسن وظیفه/ 10 روز مانده به سفر تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی به المپیک، علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی حسابی عصبانی است. عصبانی از بعضی فشارهایی که به تیم وارد می‌شود. رئیس فدراسیون کشتی با اینکه اعتقاد دارد؛ کشتی ایران در بهترین شرایط قرار دارد اما از اینکه هر روز یکی از پیشکسوتان کشتی مصاحبه می‌کنند و می‌گویند کشتی باید سه یا چهار طلا در المپیک بگیرد؛ شاکی شده و اعتقاد دارد کشتی باید در آرامش کارش را پیش ببرد.
علیرضا دبیر به همین دلیل نشست خبری برگزار کرد و در اولین نکته هم به ماجرای خروج کشتی از دهکده اشاره کرد: «یک سال است‌ این موضوع را پیگیری می‌کنیم و دوستانی خارج از وزارت ورزش و کمیته المپیک به ما کمک کردند. من در ۲ المپیک خودم کشتی گرفتم و بالا و پایین آن را دیده‌ام. ۱۰ هزار ورزشکار می‌آیند که حداقل ۸ هزار نفر آنها مثل حسن یزدانی هستند. از دهکده تا سالن ۵۰ دقیقه راه بود اما جایی که گرفتیم تا سالن 7 دقیقه راه است. در بازی‌های آسیایی هانگژو امین میرزازاده به‌خاطر کیفیت بد غذا ۸ کیلو وزن کم کرد. طعم غذای دهکده خوب نیست و به ما نمی‌خورد. اسکان تیم کشتی خارج از دهکده ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار یورو هزینه داشت که خودمان پرداخت کردیم و یک ریال هم از وزارت و کمیته المپیک نگرفتیم. خیلی از تیم‌های بزرگ مثل امریکا نیز به دهکده نمی‌آیند و ما هم برای اولین بار این کار را کردیم.»

باید پاسخگو باشم
دبیر در ادامه درباره میزان فشار تمرینات به کشتی‌گیران برای المپیک گفت: «آن کاری که به عنوان رئیس فدراسیون باید انجام دهم، انجام داده‌ام. نزدیک ۵۷ اعزام داشتیم که در این شرایط سخت دلاری بی‌سابقه است. ما تنها فدراسیونی هستیم که روزانه ۲۴۰ یورو بابت هر نفر اسکان در هتل پول می‌دهیم. ما بهترین روانشناس و دکتر تغذیه را آوردیم. بدنسازان ما جزو تاپ‌های ایران هستند. مربیان ما تجربه دارند. دکتر کیهانی بهترین متخصص جراح زانو هفته‌ای یکی دو روز می‌آید. هر کاری درباره خواب، تفریح، کنسرت و تئاتر رفتنشان یا پول توجیبی که رقمشان را نمی‌توانم بگویم انجام دادم. برای موفقیت تیم ملی کشتی در المپیک مسئولم و باید پاسخگو باشم.»

می‌خواهند فشار به تیم
بیشتر شود؟‌
دبیر درباره مصاحبه‌های حاشیه‌ساز علیه تیم ادامه داد: «ابتدا جا دارد از وزارت ورزش و کمیته المپیک تشکر کنم و آنها به اندازه خودشان دارند کمک می‌کنند. واقعاً از روز اول بعد از بازی‌های آسیایی کارمان را شروع کردیم و خیلی کمک کردند. پیش‌بینی برای صنعت و کسب و کار است و من اهل کسب و کار نیستم. من اهل کارم. آنها که این کسب و کار را دارند می‌دانند ضربه می‌زنند. یک جا نوشته بود کشتی فرنگی ۳ طلا می‌گیرد. چرا دروغ می‌گویید؟ می‌خواهید فشار به تیم بیشتر شود؟ اگر دلسوز هستید لطفاً قبل از المپیک به کشتی فشار نیاورید.‌»

بازار سید اسماعیل است بروم
 ۴ طلا بگیرم؟
رئیس فدراسیون کشتی گفت: «به جز المپیک 56 ملبورن در کدام المپیک ۲ طلا گرفتیم؟ یکی می‌گوید ۳ تا یکی می‌گوید ۴ تا. مگر خم رنگرزی است یا بازار سید اسماعیل است بروم ۴ طلا بگیرم. آن کارشناس که این حرف را می‌زند می‌داند چه کار می‌کند و دنبال ضربه زدن است. مگر خودش سرمربی بوده چکار کرده؟ تیم را در جهانی چندم کرد؟ چرا می‌گویند ۳ طلا؟ خودشان بودند تیم نهم و یازدهم شد. شما روحیه مرا می‌دانید. محسن‌نژاد دو سال جهانی باخته و پارسال هم‌ پنجم شد از آن طرف به قهرمان جهان ۳ - ۳ باخته است. چطور می‌گویند شانسش بالاست؟ در ۶۷ کیلو اسماعیلی اولین میدان رسمی‌اش در بزرگسالان است. کسی که طلا می‌گیرد باید مثل یزدانی 2016 باشد؛ در چند ثانیه نقره را طلا کرد اما ۴ سال بعد ششدانگ نبود و نقره گرفت. رضازاده و ساعی و موحد و‌ گرایی را ببینید ششدانگ بودند.»
دبیر با انتقاد از توقعاتی که از ساروی و میرزازاده وجود دارد، ادامه داد: «در ۹۷ کیلوگرم دو برنده ساروی از ارمنستان و کوبا هستند. چرا روی او بار می‌گذارید؟ میرزازاده بازی‌های آسیایی چین را یک - یک برد که می‌توانست ببازد. چرا می‌گویند میرزازاده طلای حتمی است. در ۶۵ کیلوگرم آزاد مگر رحمان عموزاد پارسال دو باخت نداشت؟‌ در ۷۴ مگر امامی در جهانی و کرواسی نباخت؟ اینکه یک‌تنه کت و شلوار بپوشم و بنشینم درست نیست. برای کشتی هر کاری کردم، تشک تمیز می‌کنم و حتی فحش خوردم.»

از حسن یزدانی
مدال نمی‌خواهیم
او درباره شوک روحی حضور یزدانی به تیم گفت: «واقعاً خوشحالم حسن آقا به تیم اضافه شد. او باعث شد روحیه همه کشتی‌گیران ما بالا برود. از او واقعاً ممنونم او یک سال سخت را پشت سر گذاشت. ما از حسن مدال نمی‌خواهیم چرا بار روی او می‌گذارید. حریف امریکایی او دو بار تیلور را برده و سرسخت است. من از حسن توقع مدال ندارم و باید از کشتی گرفتنش لذت ببرد. به او هم گفتم خدا را شکر تو با کشتی برگشتی. در ۹۷ آذرپیرا اولین میدان المپیکش است. در ۹۲ کیلوگرم جهانی اوت شده و کشتی‌گیری فوق‌العاده است اما واقعاً کار
سختی دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی