نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» علل گرانی قیمت کولر در استان‌های جنوبی را تشریح کرد

سرما در جنوب چقدر آب می‌خورد؟

در حال حاضر هر کولر گازی 30 هزار با موتور بزرگ، بسته به مارک آن با قیمت بین 55 تا 60 میلیون تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

 
 گرمای شدید و طاقت‌فرسا در حالی اغلب استان‌های کشور را فراگرفته که زخم کهنه گرانی کولر همچنان در استان‌های جنوبی التیام نیافته و مردم جنوب همچنان با مشکل گرانی کولرهای وارداتی بدون گارانتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ کولرهایی که عمر مفیدشان در هوای گرم و شرجی جنوب به نصف رسیده و قیمتش با نوسانات قیمت ارز، بالا و پایین می‌شود. آنگونه که نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران به «ایران» می‌گوید، وضعیت خاص آب و هوایی استان‌های جنوبی، نوسانات شدید و افت فشار برق و مصرف ویژه مردم به‌خصوص در فصل گرما، تقاضا برای خرید کولر را افزایش داده و موجبات گرانی این وسیله سرمایشی پراهمیت در سطح استان را فراهم کرده است.
 
کابوسی به نام خرابی «کولر»
مجتبی گهستونی، شهروند اهوازی به «ایران» می‌گوید: یکی از کابوس‌های مردم خوزستان، خرابی کولر آن هم در گرمای طاقت‌فرسا و شدید استان است. قیمت کولر به دلیل مصرف بالا در سطح استان بسیار گران بوده و در این میان تعمیر کولرهای پنجره‌ای و دو‌تکه هم داستان‌های متفاوتی دارد. از طرفی آلودگی محیطی و گردوغبار در سطح استان بالا بوده و هزینه تعمیر و خرید کولرهای وارداتی را افزایش داده است، همچنین برخی از کولرهای گازی‌ فرسوده که مورد استفاده قرار می‌گیرند فاقد حداقل رتبه قابل قبول انرژی هستند و برق زیادی مصرف می‌کنند؛ این مشکل امروز و دیروز مردم جنوب نیست و باید تدبیری مؤثر برای رفع آن اندیشید.
 
نوسانات قیمت ارز و افزایش تقاضا
مراد بدری، نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف استان خوزستان با اشاره به نوسانات قیمت ارز و افزایش تقاضا برای خرید کولر در فصل گرما به «ایران» می‌گوید: مصرف زیاد برق هنگام استفاده مکرر از کولر، عمر این وسیله سرمایشی در سطح استان را کوتاه‌تر از همیشه کرده است. به طور نمونه عمر مفید کولر از 5 به حدود 2 سال رسیده و به دلیل وضعیت خاص آب و هوایی، نوسانات شدید افت فشار برق و مصرف ویژه عموم به‌خصوص در فصل گرما، تقاضا برای خرید آن را افزایش داده است. همین امر نیز موجبات گرانی کولر در سطح استان را فراهم کرده و مردم ناچارند این وسیله سرمایشی مهم را با قیمت بالاتری خریداری کنند. در چنین شرایطی هزینه تعمیر کولر نیز افزایش پیدا کرده و مردم به سمت خرید اقساطی کولرهای نو و وارداتی کشیده می‌شوند. به این ترتیب کولر مورد نیاز مردم، همچنان با قیمت بیشتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
 
واردات کولرهای بدون گارانتی
طبق گفته رئیس اتاق اصناف استان خوزستان، بیش از 50 درصد کولرها در سطح استان وارداتی و بدون گارانتی است. همچنین اختلاف قیمت کولر‌های وارداتی با نمونه داخلی زیاد نبوده و مردم به دلیل عدم اعتماد، استقبال کمتری از خرید کالای داخلی می‌کنند. از طرفی برخی تولیدکنندگان داخلی نیز به خدمات پس از فروش متعهد نبوده و مردم را به سمت خرید کالای خارجی و اقساطی سوق می‌دهند. این در حالی است که باید در حوزه خرید کالای داخلی فرهنگ‌سازی شده و مردم نسبت به حمایت از کالای داخلی و خرید آن اقناع شوند. همچنین باید بازرسان اصناف، اداره‌کل صنعت و معدن، تعزیرات حکومتی و... گشت‌های مستمر را در فصول گرما انجام داده و از واحدهای صنفی بازرسی مداوم داشته باشند.
 
واردات قانونی ته‌لنجی
شاهین یوسف‌صفت، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان بوشهر نیز با اشاره به واردات ته‌لنجی بیش از 90 درصد کولرهای گازی استان از دوبی به «ایران» می‌گوید: سال‌ها پیش، چندین برند خارجی، تجهیزات سرمایشی و کولر مورد نیاز مردم استان را تأمین کرده و با ارائه خدمات پس از فروش مشکلاتی نظیر خرابی و... را به‌درستی مدیریت می‌کردند. اما در دوره‌ای، فعالیت شرکت‌های خارجی در سطح کشور ممنوع شده و دیگر خدمات پس از فروش نیز به مردم ارائه نشد. این در حالی است که همه کولرهای گازی وارداتی تا دوبی گارانتی داشته و به محض ترخیص و ورود به استان دیگر شامل خدمات پس از فروش نمی‌شود؛ اجناس وارداتی که گارانتی ندارد و شرکتی نیز برای ارائه خدمات پس از فروش در سطح کشور وجود ندارد. وی می‌گوید: تولیدات داخلی کولر در سطح استان بسیار گران‌تر از محصولات مشابه خارجی است. واقعیت این است که کولرهای داخلی تنها به دلیل ارائه گارانتی، 10 تا 15 میلیون تومان گران‌تر از محصولات مشابه خارجی به بازار ارائه می‌شود.
 
افزایش هزینه‌های حمل و نقل
وی می‌افزاید: با افزایش قیمت دلار، قیمت درهم نیز افزایش یافته و کولرهای گازی به تبع آن با قیمت بالاتری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. همچنین، همزمان با افزایش نوسانات قیمت ارز، هزینه حمل و نقل و جابه‌جایی کالا با لنج و عوارض گمرکات نیز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. به طور مثال اگر چند سال پیش هزینه حمل و نقل با هر کانتینر بین 20 تا 30 میلیون تومان بود، حالا همین میزان با افزایش قیمت ارز، به 200 میلیون تومان رسیده است. همچنین چند سال پیش با دلار 8 هزار تومان یک کولر 30 هزار حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شد، اما حالا با دلار 60 هزار تومانی، همین کولر با قیمت 57 میلیون تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
 
خرید کولرهای تقلبی ممنوع!
طبق گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان بوشهر، چند سالی است که از سمت کردستان و اربیل عراق، اجناسی مانند کولر گازی به صورت خام وارد استان شده و بستگی به کشش بازار، مارک‌های متفاوتی روی آن چسبانده می‌شود؛ کولرهایی تقلبی که با وجود موتور 24 هزار، برچسب موتور 30 هزار روی آن خورده و با قیمت بالاتری در سطح بازار به فروش می‌رسد. مردم باید هنگام خرید کولرهای گازی دقت فراوانی کرده و محصول مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند. همچنین در فاکتورهای خریداری شده نوع موتور اعم از کوچک و بزرگ را قید کنند تا به محض اطلاع از تقلبی بودن کولر و تنظیم شکایت، از سوی اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان با جدیت پیگیری شود. وی می‌افزاید: در حال حاضر قیمت هر کولر گازی 30 هزار با موتور بزرگ، بسته به مارک آن بین 55 تا 60 میلیون تومان و هر کولر گازی 30 هزار با موتور کوچک نیز حول و حوش 45 میلیون به دست مصرف کننده می‌رسد.
 
کمبودی در عرضه کولر وجود ندارد
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی استان بوشهر به ترخیص آزاد و قانونی کالا از مبادی گمرکی اشاره کرده و می‌گوید: کالای ترخیص شده از ته‌لنجی کاملاً قانونی است؛ این در حالی است که به طور مکرر و در مبادی مختلف، خودرو‌های حمل کالاهای ته‌لنجی، متوقف شده و پس از جریمه، بارشان به مبادی قاچاق تحویل داده می‌شود. در این میان پولی که هزینه‌شده باز از جیب مردم پرداخت شده و کارگران، کارمندان و.... متحمل فشار بیشتری در خرید اساسی‌ترین کالای سرمایشی آن هم در گرمای طاقت‌فرسا و شدید می‌شوند. از سوی دیگر، عمده‌فروشان قیمت اجناس را با قیمت روزانه ارز تعیین می‌کنند. به این ترتیب، با افزایش قیمت دلار هزینه گازوئیل نیز افزایش پیدا کرده و به تبع آن کرایه لنج نیز بالاتر می‌رود. شاهین یوسف‌صفت با اشاره به اینکه هیچ مشکلی در تعمیر کولرهای گازی و تغییر قطعات در سطح استان وجود ندارد، می‌گوید: مادامی که نوسانات قیمت ارز در سطح کشور وجود دارد، ما همچنان با مشکل گرانی کولر در استان‌های جنوبی مواجه‌ایم. این در حالی است که با تثبیت قیمت ارز و به تبع آن قیمت دلار و درهم و همچنین ساماندهی تردد قانونی خودرو‌های حمل بار می‌توان این معضل دائمی را بدرستی مدیریت کرد. واقعیت این است که با کاهش قیمت درهم، کولر گازی نیز با قیمت کمتری خریداری شده و به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی