بهره‌برداری از فاز اول کریدور ریلی چین-ایران- اروپا

مسیر ریلی حمل کالا به شرق آسیا باز شد

قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین همزمان با بهره‌برداری از فاز اول کریدور ریلی چین-اروپا روز گذشته از مقصد ایران به حرکت در آمد. راه‌اندازی دوباره حمل‌و نقل ریلی بار بین ایران و چین پس از وقفه‌ای چند ساله در ادامه تلاش‌های دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور شهید برای تقویت موقعیت ترانزیتی ایران در انتقال کالاهای چین (شرق آسیا) به اروپا، کشورهای حاشیه خلیج فارس، ‌عراق و کشورهای غرب آسیا است. بنابراین راه‌اندازی قطار ایران- چین به دنبال تقویت روابط دیپلماسی با کشورهای منطقه و همسایگان و راه‌اندازی کریدورهای ترانزیتی جدید از سر گرفته شد. این قطار می‌تواند زمینه‌ها را برای افزایش تجارت ایران و چین فراهم کند و در عین حال سرعت سیر کالا را از شرق به غرب آسیا و اروپا افزایش دهد.
بر اساس این گزارش، روز گذشته قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین در محل بندر خشک ریلی آپرین به حرکت درآمد. سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، معاون سفیر چین، سفیر قزاقستان و کاردار ترکمنستان در مراسم راه‌اندازی قطار ایران - چین حضور داشتند.
مدیرعامل راه‌آهن در حاشیه این مراسم گفت: قطار کانتینری دو سر بار ایران-چین با عبور از کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به سمت چین و از چین به سمت ایران حرکت خواهد کرد.
وی افزود: قطار باری مواد معدنی دیروز از بندر خشک تهران به سمت چین حرکت خواهد کرد و حدود ۱۰ روز قبل نیز قطار حامل قطعات خودرو از چین حرکت کرده است. این قطار می‌تواند زیرساختی مهم برای افزایش تبادلات ایران و چین باشد و ایران را به دروازه‌ای امن برای حرکت چین به سمت اروپا و بالعکس تبدیل کند.
صالحی اظهار کرد: کشورهای دوست و برادر ترکمنستان و قزاقستان برای راه‌اندازی این قطار همکاری‌های خوبی داشتند که این اقدامات در پی تلاش‌های رئیس جمهور شهید برای گسترش همکاری با کشورهای دیگر و توسعه دیپلماسی صورت گرفته است.
مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: کریدور ریلی چین-ایران-اروپا هم از امنیت بالا برخوردار است و هم زمان کمتری نسبت به حمل‌ونقل دریایی خواهد داشت. علاوه بر این استفاده از کریدور ریلی چین-ایران-اروپا هزینه کمتری نیز برای صاحبان بار خواهد داشت.
صالحی گفت: ۱۰ روز پیش نیز قطار کانتینری حامل قطعات خودرو از چین به سمت ایران حرکت کرده و طی دو روز آینده در مرز اینچه‌برون دو قطار مبادله می‌شوند.
معاون وزیر راه شهرسازی خاطرنشان کرد: دیروز فاز نخست ریلی چین- ایران- اروپا را به بهره‌برداری رساندیم و امیدواریم این کریدور که حاصل زحمات چندین ساله شهید جمهور و دیپلماسی حمل و نقل ریلی ایشان بود و با همکاری وزارت امور خارجه، ریاست جمهوری و وزارت راه و شهرسازی به ثمر نشست، به طور کامل راه‌اندازی شود.
صالحی اظهار داشت: این کریدور زمان حمل بار را نسبت به حمل و نقل دریایی بشدت کاهش خواهد داد و امنیت و ایمنی خوبی به دنبال دارد و این مسیر تمام ریلی که از چین، قزاقستان و ترکمنستان می‌گذرد مورد توجه تجار و صاحبان بار قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه به چند مورد از تجربیات موفق صادرات، واردات و ترانزیت ریلی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دو کشور ایران و قزاقستان همکاری خوبی در کریدور شمال -جنوب و حمل بار روسیه داشته و دارند به طوری که سال گذشته محصول استراتژیک کود پتاس از مقصد مبدأ روسیه به طول چهار هزار و ۸۰۰ کیلومتر تا بندرعباس به صورت تمام ریلی ترانزیت شد و مسیر ۱۸ تا ۱۹ روزه جایگزین مسیر ۵۲ تا ۵۳ روزه حمل بار از طریق دریای سیاه، دریای سرخ و اقیانوس هند به مقصد هندوستان شد.
مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: امروز تجربه کریدور شرقی- غربی را آغاز کردیم که بارهایی از مبدأ چین و ایران با عبور از ترکمنستان و قزاقستان به صورت دوسربار حرکت خواهد کرد.
وی اضافه کرد: امسال همچنین محصول استراتژیک زغال سنگ از مسیر روسیه برای نخستین بار به هندوستان ترانزیت شد و در خرداد و تیر امسال ۹ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول طی هفت قطار (هفته‌ای یک قطار) مسیر را طی کرد که سرعت سیر بالایی داشت و در کمتر از سه روز مسیر ریلی یکهزار و ۶۱۰ کیلومتری سرخس بندرعباس طی شد که یک تجربه و رکورد خوب بود.
صالحی تصریح کرد: سیر قطارها از هفته‌ای یک قطار به روزی یک قطار افزایش یافته تا حجم تبادلات نیز ارتقا یابد. با راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای باری در مسیر چین -ایران بارهای شرق آسیا با استفاده از مسیر ایران به خلیج و به مقصد اروپا نیز ترانزیت می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی