حملات رژیم صهیونیستی به یمن جبهه جدیدی از جنگ را برای اشغالگران گشود

تل‌آویو در مخمصه

یکی از اعضای دفتر سیاسی انصارالله یمن روز گذشته با بیان اینکه «حق پاسخگویی برای ما محفوظ است» تأکید کرد «پاسخی ویران‌کننده و کوبنده» در انتظار اشغالگران است.

پس از حمله راهبردی مقاومت یمن به تل‌آویو و ترسیم مرحله جدیدی از رویارویی با جبهه امریکایی - صهیونیستی، ارتش اسرائیل برای ترمیم شکست و افتضاح اطلاعاتی و امنیتی به‌طور بی‌سابقه‌ای با چندین جنگنده به خاک یمن حمله کرد.

بازدارندگی فروپاشیده
رژیم صهیونیستی با کلید زدن رویارویی مستقیم با مقاومت یمن جبهه درگیری خود با مقاومت را گسترش داد که بی‌تردید نه تنها بازدارندگی مدنظر را در خود ایجاد نمی‌کند که مرزهای تهدید علیه خود را توسعه داده است. لذا آنچه که در انتظار رژیم صهیونیستی خواهد بود، نمود دیگری از «وحدت میادین» خواهد بود. مضاف بر آنکه اکنون مقاومت یمن به تنهایی با اثبات توانمندی و دارا بودن سلاح‌های پیشرفته که امکان نقطه‌زنی در عمق سرزمین‌های اشغالی را داراست، تعریف دیگری از خود در نبرد را بروز داده است. در عین حال یمن با سابقه ایستادگی در نبرد با ائتلاف سعودی به رهبری امریکا و بنابرآنچه بارها تأکید کرده است، آماده رویارویی با رژیم صهیونیستی است و همچنین نشان داده که تهدیدات خود را به‌طور عینی و فوریت عملی خواهد کرد. بر همین اساس، نیروهای مسلح یمن نیز چند ساعت پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی به الحدیده یمن تأکید کرد که در حمله به «اهداف حیاتی» در اراضی اشغالی تردیدی نخواهد داشت.
از این‌رو، رژیم صهیونیستی با این اقدام خود را در مخمصه نبردی متمرکز قرار داده که بی‌شک موجب فشار فزاینده حملات به سرزمین‌های اشغالی خواهد بود. همزمان، باز شدن جبهه جدید برای رژیم صهیونیستی از تمرکز ارتش بر نوار غزه خواهد کاست، راهبردی که حزب‌الله لبنان نیز از همان در پی عملیات خود در شمال سرزمین‌های اشغالی به آن تأکید کرد. بنابراین آشفتگی و تشویش نبرد و تقسیم قوای ارتش در درگیری‌های جدید، معادلات موجود جنگ در غزه را در دولت اسرائیل را تغییر می‌دهد که بر اراده حمله به لبنان نیز تأثیرگذار خواهد بود. ورود رژیم صهیونیستی به نبرد مستقیم با یمن، ناامنی را در سرزمین‌های اشغالی رواج خواهد داد و به معضلات داخلی و فشارهای داخلی برای پایان دادن به جنگ خواهد افزود. در همین رابطه «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در یک اظهارنظر تلویزیونی گفت آنها برای یک نبرد طولانی آماده می‌شوند و به اسرائیلی‌ها هشدار داد که تل‌آویو دیگر امن نیست.
وی همچنین روز گذشته اعلام کرد یگان موشکی نیروهای مسلح یمن با چند موشک بالستیک چند موضع حساس در منطقه «ام‌الرشراش» (ایلات) و همچنین یک کشتی امریکایی را مورد هدف قرار دادند.
یکی از اعضای دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز روز گذشته با بیان اینکه «حق پاسخگویی برای ما محفوظ است» تأکید کرد «پاسخی ویران‌کننده و کوبنده» در انتظار اشغالگران است.
یک رسانه امریکایی نیز در رابطه با پاسخ اسرائیل چنین مطرح کرد؛ رژیم صهیونیستی گزینه‌های کمی برای تلافی این حمله دارد که ضعف سامانه‌های دفاع هوایی آن علیه هواپیماهای بدون سرنشین را آشکار ساخته و نگرانی‌ها درباره تهدیدهای متوجه این رژیم را تشدید کرد.
از سوی دیگر حملات یمن به تل‌آویو پیامی هم برای عربستان داشت. پیشتر انصارالله به ریاض در رابطه با هرگونه خیالپردازی در منازعه هشدار داده بود. به همین روی بود که روز گذشته وزارت خارجه عربستان طی واکنشی هراسناک اعلام کرد: «ما با نگرانی شدید تشدید تنش نظامی در یمن را بعد از حملات اسرائیل به الحدیده دنبال می‌کنیم. این مسأله بر شدت تنش کنونی در منطقه می‌افزاید و به تلاش‌ها برای پایان جنگ غزه آسیب می‌زند.»
 
بازی امریکا برای ممانعت از توسعه تنش
در این بین اما ایالات متحده که فعلاً نظاره‌گر ماجراست، هراس خود را از توسعه تنش اعلام کرده است. روز گذشته یک کارشناس امور نظامی و پژوهشگر یمنی گفت: «مسقط به نقل از امریکایی‌ها درخواستی را درباره عدم تشدید تنش به صنعا منتقل کرد اما یمن سهل‌انگاری و مدارا نمی‌کند.» وی گفت: مسقط به نقل از امریکایی‌ها به صنعا اطلاع داد که حمله به حدیده به پایان رسیده است و این امر «حمله در مقابل حمله» بوده است. تمام این مواضع در حالی است که یمن به تداوم نبرد مستقیم با رژیم تأکید کرده است.
 
خسارات امنیتی و اقتصادی وارده به صهیونیست‌ها در ایلات
از آنجایی که ایلات، بندر استراتژیک اشغالگران یکی از اهداف یمن از ابتدای طوفان الاقصی بود، گمانه‌های زیادی وجود دارد که مقاومت یمن مجدداً به این بندر حمله کند. چنانچه ساکنان شهر ایلات گفتند که حدوداً پنج ساعت پس از حمله رژیم صهیونیستی به الحدیده یمن، صدای انفجارهای قوی را شنیده‌اند و تصاویری نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد عملیات رهگیری صورت گرفته است. لازم به ذکر است که این‌دست حملات خسارت‌های عمده‌ای را برای صهیونیست‌ها به بار آورده است. ‌روز گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی به تأثیرات حملات نیروهای مسلح یمن علیه این رژیم اذعان کردند و در این میان روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» اذعان کرد: «یمنی‌ها بندر ایلات را فلج کرده‌اند.»
این روزنامه به نقل از مدیر اجرایی ایلات اعلام کرد که ۵۰ درصد از کارکنان این بندر را از کار بیکار خواهد کرد. وی خسارات ناشی از تعطیلی این بندر در پی حملات نیروهای مسلح یمن را حدود ۵۰ میلیون شِکِل برآورد کرد. پیش از این روزنامه اقتصادی «کالکالیست» رژیم صهیونیستی در گزارشی فاش کرده بود که بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی از زمانی که نیروهای مسلح یمن هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ را آغاز کرد، تقریباً به‌طور کامل بسته شده است.
 
اختلافات بی‌سابقه در ائتلاف حاکم اسرائیل
با وجود اینکه احزاب عضو ائتلاف حاکم بر سرزمین‌های اشغالی دست‌کم در مسائل امنیتی اختلاف‌نظر چندانی باهم ندارند و این دست مسائل معمولاً خط قرمز صهیونیست‌ها و بویژه راست‌گرایان عضو کابینه نتانیاهو به حساب می‌آید، اما حتی موضوعی همچون حمله هوایی به بندر الحدیده یمن نیز در روزهای اخیر نمی‌تواند حتی همه اعضای ائتلاف حاکم را هماهنگ سازد. بنابر اعلان رسانه‌های صهیونیستی، یاریو لوین، وزیر دادگستری و بتسلائل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل، رأی‌گیری نشست کابینه امنیتی برای تصویب حمله به یمن را تحریم کردند. از میان دو وزیر مذکور یاریو لوین، وزیر دادگستری که عضو حزب لیکود است، یکی از امیدهای اصلی برای جانشینی بنیامین نتانیاهو نیز به‌حساب می‌آید. اقدام لوین و اسموتریچ در اعتراض به تبدیل شدن کابینه امنیتی به ابزار تأیید سیاست‌های دستگاه‌های نظامی و امنیتی و شتابزدگی در حمله به یمن انجام شده است.
 
آمار شهدای یمن
روز گذشته وزارت بهداشت یمن اعلام کرد در جریان حمله رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی در استان الحدیده یمن ۶ نفر شهید، 3 نفر مفقود و ۸۳ نفر زخمی شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی