اصرار جو بایدن برای ماندن در کارزار انتخاباتی 2024 دونالد ترامپ را به کاخ سفید نزدیکتر می‌کند

بازگشت مرد پرحاشیه به کاخ سفید؟

صف آرایی دموکرات ها در برابر بایدن

آرزو نوروزجم
خبرنگار


خبر رسمی نامزدی دونالد ترامپ از اردوی جمهوری‌خواهان کم‌کم رنگ و بوی جدی شدن به خودش گرفته تا جایی که نتایج برخی نظرسنجی‌ها نشان می‎دهد اعلام رسمی حضور ترامپ در این دور از رقابت‌های ریاست جمهوری ایالات متحده و تعلل و عدم تصمیم‌گیری دموکرات‌ها برای معرفی رسمی نامزد خود همه چیز را به نفع دونالد ترامپ تغییر داده است و پیشتازی او حالا خیلی‌ها را در دنیای سیاست امریکا و حتی سایر نقاط جهان نگران کرده است.
او حتی برنامه‌های خودش را برای شروع حضورش در کاخ سفید آغاز کرده است و تلاش می‌کند نقش خود را در تغییر و تحولات جهانی پر رنگ نشان دهد. ترامپ گفته در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین، به او قول داده که در صورت بازگشت به کاخ سفید، «جنگ» میان کی‌یف و مسکو را پایان خواهد داد.
سوء‌قصد به جان رئیس ‌جمهور پیشین امریکا در حین سخنرانی انتخاباتی و حدس و گمان‌ها برای ترور او این ظن را به یقین نزدیکتر می‌کند که مرد شماره یک چهار سال آینده، دونالد ترامپ است. این در حالی است که حضور و همراهی ملانیا ترامپ همسر 54 ساله او در این کارزار انتخاباتی شرایط روانی این کشور را به این سمت هدایت می‌کند که کاخ سفید آماده می‎شود تا برای حضور آقای رئیس‌ جمهور و همسرش فرش قرمز پهن کند.

ملانیا برگ برنده ترامپ
ترامپ برای اثبات قدرتش در کارزار انتخاباتی امریکا و باور به برنده شدن در این رقابت، خانواده‌اش را نیز همراه کرده است، ملانیا ترامپ در روزی که همسرش به طور رسمی نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌ جمهوری را پذیرفت، بر صحنه ظاهر شد که کارشناسان معتقدند حضور او با لباسی به رنگ قرمز که روانشناسی رنگ می‌گوید نمادی از جسارت و اعتماد به نفس و شور و هیجان است، نشان دهنده باور به برنده شدن و سکونت دوباره در کاخ سفید است.
خانواده‌ای که پیش از این در مدت حضور ترامپ به عنوان رئیس ‌جمهور ایالات متحده حرفشان بر سر زبان‌ها بود و رفت و آمدهای دیپلماتیک آنها به این سو و آن سوی دنیا خط و ربط سیاست و اقتصاد امریکا را تغییر می‌داد، حالا قرار است دوباره برای آیند و روندهای سیاسی و دیپلماتیک حضوری پر رنگ از خودشان نشان دهند.
کری‌خوانی‌های دونالد ترامپ آن هم درست یک هفته پس از سوء‌قصد به او در اولین گردهمایی کمپین انتخاباتی خود که روز شنبه برگزار شد برای دموکرات‌ها البته کمی سنگین و غیرقابل تحمل است. ترامپ بجز اینکه نامزد دموکرات‌ها را که از قضا در حال حاضر رئیس ‌جمهور امریکاست به سخره گرفته، او را ضعیف و ناتوان خوانده، همچنین دموکرات‌های ارشد از جمله پلوسی را به دلیل تلاش برای متقاعد کردن بایدن برای پایان دادن به کمپین انتخاب مجدد خود مورد تمسخر قرار داد.
او که مجدداً به تاکتیک‌های معمول کمپین انتخاباتی خود بازگشته با استفاده از الفاظ توهین‌ و تمسخرآمیز برای حمله به مخالفانش و تکرار یک رشته ادعاهای نادرست در مورد مهاجرت، اقتصاد و تقلب در انتخابات که در سخنانش موج می‌زند، به چهره‌های دموکرات لقب سگ داد.
البته این میلیارد نیویورکی در سخنرانی کمپین انتخاباتی خود که روز شنبه 30 تیر برگزار شد، بجز لفاظی و هتاکی به رقبای خود در میدان انتخابات، برای ایران هم خط و نشان‌هایی کشیده است. او در همایش گرندرپیدز میشیگان گفت در زمان او «ایران» ورشکسته بود و پولی نداشت، اما حالا ۲۵۰ میلیارد دلار پول به دست آورده است. البته به این نکته هم اشاره کرد که امریکا با ایران و هر کس دیگری که لازم باشد کنار خواهد آمد.
اما در جبهه دموکرات‌ها اوضاع متفاوت است، سناتورهای دموکرات همچنان بر سر معرفی نامزد رسمی این حزب سردرگم هستند و جو بایدن که در حال حاضر چهل و ششمین رئیس ‌جمهور این کشور است، با وجود خرابکاری‌ها و توصیه‌های کارشناسان و پزشکان اما قاطعانه اعلام کرده تصمیمی برای کناره‌گیری از بازی قدرت ندارد و تا آخر این ماجرا ایستاده است.

دموکرات های سر درگم
«جو بایدنِ» مبتلا به کووید البته این ‌روزها اوضاع و احوال خوبی ندارد، از کرونا و اختلال حواس و زوال عقل که بگذریم، حالا او از هم‌حزبی‌های خودش و حتی آنهایی که در طول این مدت از او برای انتخابات ریاست‌ جمهوری حمایت کرده بودند عصبانی است که چرا آنها تلاش می‌کنند بایدن را از میدان رقابت خارج کنند و فرد دیگری را به جای او برای رویارویی با دونالد ترامپ به وسط رینگ هدایت کنند.
آنطور که نیویورک تایمز نوشته، آن کسی که بایدن را از یک بازنده ریاست جمهوری به معاونت ریاست جمهوری رساند و او را در مسیر پیروزی در کاخ سفید در سال ۲۰۲۰ قرار داد باراک اوباما بود، حتی در این مسیر چهره‌هایی مانند «نانسی پلوسی» و سناتور «چاک شومر» از رهبران دموکرات‌های سنا او را همراهی کردند، اما حالا همه این افراد معتقدند بایدن 81 ساله باید مهر ریاست‌جمهوری را تحویل دهد و از دور رقابت‌ها کناره‎گیری کند.

 

برش

صف آرایی دموکرات ها در برابر بایدن
آنطور که راشاتودی در گزارش خود منتشر کرده ۱۳ نماینده دیگر دموکرات کنگره امریکا به لیست مخالفان ادامه حضور جو بایدن در این دور از رقابت‌های انتخاباتی اضافه شده‌اند، آنها مانند دیگر سناتورهای این حزب معتقدند جو بایدن توانایی ادامه رقابت‌ها را ندارد و شرایط فعلی او که درگیر کووید 19 شده به این ضعف و ناتوانی او دامن زده است.
هر چند برخی معتقدند یکی از علت‌های سکوت جو بایدن در واکنش‌ به درخواست‌های مکرر برای انصراف از انتخابات 2024 امریکا، سفر بنیامین نتانیاهو به ایالات متحده است، نخست ‎وزیر رژیم صهیونیستی قرار است برای سخنرانی در کنگره امریکا راهی این کشور شود و بایدن نمی‌خواهد با انصراف خودش از رقابت‌های انتخاباتی از خود یک چهره ضعیف به نمایش بگذارد و موجبات خوشحالی نتانیاهو را فراهم کند.
به دنبال تشدید حملات اسرائیل در غزه و رفح و مخالفت بایدن با طرح ادامه جنگ و انتقاد او از هم‌حزبی‌هایش از سیاست‌های تل‌آویو، روابط این دو دوست دیرینه کمی شکرآب شده تا جایی که رئیس مجلس نمایندگان امریکا هشدار داد اگر کسی از جمله دموکرات‌ها بخواهند در سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره اخلال ایجاد کند، دستگیر خواهد شد.
در حالی که زمان اندکی تا برگزاری نشست ملی دموکرات‌ها باقی مانده و بایدن متعهد به ادامه مبارزه در مسیر انتخابات 5 نوامبر شده، همه چیز دست به دست هم داده تا او برای رفتن از صحنه سیاست امریکا تشویق شود، از عدم همراهی اوباما و سایر متحدان او گرفته تا توقف چند برنامه جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی جو بایدن. انتخاباتی که هنوز به صورت رسمی شروع نشده پایانش در صورت اصرار بایدن برای ماندن مشخص است، اگر کلیددار کاخ سفید از صحنه رقابت کنار نرود، به راحتی می‌توان ایالات متحده تحت فرمان دونالد ترامپ را پیش‌بینی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی