علیپور: در سنگ‌نوردی رقابت برسر هزارم ثانیه‌هاست

می‌جنگم ‌تا آخرین لحظه

فائزه زمانی / رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی ایران، این روزها آخرین تمریناتش را انجام می‌دهد تا از دیواره‌های قزوین به دیواره‌های المپیک پاریس پل بزند. در شرایطی که سنگنوردان کشورمان همیشه از شرایط و امکانات تمرینی ناراضی بوده‌اند، علیپور 4 روز مانده به المپیک شرایط را افتضاح می‌داند اما قول می‌دهد که روی دیواره‌های پاریس تمام تلاشش را برای غافلگیری مردم انجام دهد.
خوشبختانه آن اتفاقی که باید، افتاد و سهمیه را گرفتی.
از پارسال تا امسال تقریباً در تمامی مسابقات بجز جهانی امریکا که ویزا ندادند، شرکت کردم تا بتوانم رنکینگ خوبی برای رسیدن به المپیک داشته باشم. با رکوردهایی که زدم توانستم در مجموع دو مرحله انتخابی المپیک، جزو 13 نفر قرار بگیرم و سهمیه را صاحب شوم. زمان زیادی به شروع مسابقات نمانده و با انگیزه زیاد فقط مشغول تمرین هستم.
شرایط و امکانات سنگنوردی در حد المپیک هست؟
شرایط تمرینی برای حضور در المپیک افتضاح است. امکاناتم در کمترین حالت ممکن است و اصلاً در حد المپیک و قابل مقایسه با رقبا نیست. شرایط خیلی سخت است؛ آن‌قدری که هیچ‌کس نمی‌تواند درک کند ولی من مثل همیشه تمام توانم را برای بهترین نتیجه می‌گذارم، فقط به فکر گرفتن مدال برای مردم هستم و به مسئولان کاری ندارم. سرباز مردم هستم و هر اتفاقی که در بازی‌های المپیک بیفتد، بدانند که من همه تلاش خود را کرده‌ام.
تو همیشه یک سورپرایز در آستین داری، ممکن است در المپیک هم بتوانی با یک مدال خوشرنگ همه را غافلگیر کنی؟
رشته ما جدال با صدم و هزارم ثانیه‌ها است و بسیار سنگین است. به همین خاطر هم نمی‌شود هیچ چیز را پیش‌بینی کرد. همان‌طور که ممکن است رکورددار جهان با یک اشتباه، سکو را از دست بدهد، امکانش وجود دارد که یک سنگنورد ناشناخته طلا بگیرد. من برای صدم‌ها و هزارم‌ ثانیه‌ها می‌جنگم و این را می‌دانم تا آخرین لحظه هیچ چیزی مشخص نیست اما امیدوارم پایان خوشی در پاریس برایم رقم بخورد.
پاداش المپیکی‌ها در حدی هست که بتوانی به زخم زندگی بزنی؟
من هیچ‌وقت برای مسئولان مدال نگرفته‌ام و هرچه کردم برای مردم و کشورم بوده است، برای پول نمی‌جنگم و دنبالش نیستم اما پاداش قهرمانان باید خیلی بیشتر از این حرف‌ها باشد تا بتوانند به زخم‌های زندگی‌شان بزنند.
جستجو
آرشیو تاریخی